NYHET28 juni 2019

Brist på förare och långa tillståndsprocesser hämmar tillväxten

För den som gillar transporter är ett stort skogsbolag ett paradis. Det är betydande volymer – kubikmeter på ”skogsspråket” – som transporteras varje dag, året runt. Med lastbil, med järnväg och med sjöfart. Att Transportföretagens vd Mattias Dahl tillsammans med sina motsvarigheter i Skogsindustrierna och Industriarbetsgivarna, Carina Håkansson och Per Hidesten valde att lägga en branschgemensam resa i Sundsvall är inte att förvåna. Beröringspunkterna är åtskilliga och det rådde ingen brist på samtalsämnen.

Logistiken svarar för cirka 20 procent av SCA totala kostnadsmassa. Effektiva transporter är smörjmedlet i hela maskineriet för att verksamheten ska fungera. För landtransporterna på väg samarbetar SCA med ett 70-tal åkeriföretag med totalt omkring 250 lastbilar. För tillfället råder det stor brist på chaufförer hos åkerierna i regionen och på tio års sikt behöver transportbranschen 50 000 nya lastbilsförare i hela landet. SCA känner tydligt av förarbristen, ett betydande orosmoln för en växande verksamhet såsom deras.

– Antalet elever i fordons- och transportprogrammet ökar vilket är mycket glädjande, men det behövs många fler. Föraryrket är ett framtidsyrke och det måste vi med gemensamma krafter få fler ungdomar att inse. Det är en av Transportföretagens mest prioriterade frågor, säger Mattias Dahl.

SCA har på egen hand och tillsammans med branschorganisationen Skogsindustrierna sedan länge arbetat för att få till möjligheter att köra med tyngre lastbilar och är naturligtvis glada över att det från den 1 juli 2018 är möjligt att köra med upp till 74 tons lastbilar på ett av Trafikverket utpekat vägnät. Men det går för långsamt med utbyggnaden. SCA rapporterade också att det går trögt i vissa kommuner. Även detta är en fråga som går hand i hand med Transportföretagen.

Lars Nolander, logistikschef på SCA Skog, bekräftar bilden att det råder brist på yrkeschaufförer.

– Bristen på förare gör att tillväxten och lönsamheten hämmas, säger Nolander som gärna vill öka den fordonsflotta som han basar över.

Till viss del har han tagit hjälp av utländska chaufförer och åkerier för att täppa till flaskhalsar i logistiken. Mattias Dahl efterlyser fler satsningar från kommunen för att få fram yrkesutbildade lastbilschaufförer.

– Här i Sundsvall har söktrycket gått upp och det gäller att hålla i det. För en kommunpolitiker är det ju så att en teknisk utbildning på gymnasiet kostar mer än andra gymnasieutbildningar, men då får man komma ihåg att det är en investering som är värt det, säger han.

Tillståndsprövningar går för långsamt

SCA är en koncern som satsar stort på investeringar. Under 2016 invigdes en ny såglinje i Tunadals sågverk och sammanlagt investerade man en halv miljard kronor i anläggningen. Den nya linjen har gjort det möjligt att ta bort flaskhalsar i produktionen och därmed kan man öka produktiviteten. Sågverket är nu ett av Europas modernaste. Alldeles intill – i Petersvik – planeras en ny modern logistikpark och containerhamn. Tillståndsprövningen för byggandet av den nya logistikparken har pågått i över ett decennium och är ännu inte löst. Att de långa tillståndsprocesserna är en av industrins största hämskor är företrädarna för de tre organisationerna rörande överens om.

– När det gäller utbyggnaden av kombiterminalen i Petersvik så har man inte kommit till någon färdig lösning ännu. När man förstår att det tagit mer än tio år och att SCA fortfarande inte fått klarhet i om de får göra den här investeringen, trots att kommunen också vill se en terminal här, så är det inte rimligt, säger Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna.

Magnus Svensson, vd för SCAs logistikdel i Sundsvall håller med.

– Processer ska maximalt få räcka två till tre år. Det sker en övertolkning av alla regler och det blir ett sänke för svensk konkurrenskraft.

Nya produkter i sikte

SCA har också presenterat planer på ett bioraffinaderi i anslutning till Östrandsfabriken i Timrå och det pågår just nu tekniska försök att omvandla Östrandsfabrikens biprodukter – bland annat lignin, flis och sågspån – till biodrivmedel.

– Att tillverka biodrivmedel av restprodukter från svensk skog ligger helt rätt i tiden. Om Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer förutsätter det att produkter baserade på fossila råvaror, som kol och olja, måste bytas mot produkter tillverkade av förnybar råvara, som skog, understryker Carina Håkansson, vd på Skogsindustrierna.

Kompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist