NYHET1 december 2016

Konkurrens på lika villkor under lupp

Sundsvall var första anhalt när turnén om regelverket runt konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet (KOS) drog igång. Turnén, ett gemensamt initiativ från Svenskt Näringsliv, Almega, Konkurrensverket och SKL, har som mål att öka medvetenheten om innebörden av reglerna samt främja en öppen diskussion med flera olika infallsvinklar. Det välbesökta seminariet i Sundsvall hade deltagare från såväl kommun, landsting och staten som från det privata näringslivet.

Dan Sjöblom

Dan Sjöblom, generaldirektör på Konkurrensverket, inledde dagen med en kort bakgrund till seminarieserien. Bestämmelserna om hur offentliga aktörer får agera på en konkurrensutsatt marknad finns sedan 2010 i konkurrenslagen. Förväntningarna på lagen var stora, företagen skulle äntligen få hjälp gentemot det som upplevdes som oschysst konkurrens från offentliga aktörer. Konkurrensverket har under åren utrett ett stort antal ärenden och det senaste året har flera domar kommit. Med facit i handen kan man konstatera att de förväntningar som framförallt näringslivet hade på det nya regelverket när det trädde i kraft inte fullt ut har infriats.

– Våra erfarenheter är att det finns en stark vilja hos offentliga aktörer att göra rätt. I många fall handlar det om missförstånd och för att komma tillrätta med dessa behövs en aktiv dialog mellan parterna, säger Dan Sjöblom.

Jörgen Berglund

Jörgen Berglund (M), oppositionsråd i Sundsvall, menar att KOS i den bästa av världar är ett helt onödigt regelverk.

– Det offentliga och privata borde inte hamna i situationer där vi konkurrerar och då skulle inte heller KOS-reglerna behövas. Men nu hamnar vi ändå där emellanåt och då är det viktigt att vi kan prata med varandra.

Ett exempel som Jörgen Berglund lyfter för Sundsvall är relaxavdelningen på Himlabadet.

– Ska kommunen driva ett spa? Om ja, då är det viktigt att vi konkurrerar på ett schysst sätt. Vi måste se till att kommunen ger goda förutsättningar för ett bra företagsklimat.

Fred Nilsson

Även Fred Nilsson (S), kommunalråd i Härnösands kommun, håller med om att ett bra företagsklimat är viktigt.

– I Härnösand var vi tidiga med att privatisera verksamheter. Det är viktigt med alternativ och då måste vi också testa att göra saker på andra sätt än i egen regi. Men vi ska vara medvetna om att när vi gör detta, så hamnar vi oftare i diskussioner om rättvisa. Diskussioner som vi förmodligen inte skulle ha om vi behöll verksamhet i egen regi. Ibland kan man som kommun göra det enklare för sig genom att inte lägga ut verksamhet.

Göran Grén
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Göran Grén, ansvarig för konkurrensfrågor på Svenskt Näringsliv, tycker att det är kul att höra att politiker lyfter vikten av konkurrens på lika villkor, men understryker att han är oerhört besviken på lagen och utfallet hittills.

– Lagen har inte levererat det vi förväntade oss. Ärenden gällande KOS är i särklass den vanligaste frågan som vi får på Svenskt Näringsliv och var tredje företagare i Västernorrland säger att de upplever osund konkurrens. Så att vi behöver fortsätta prata om de här frågorna är uppenbart.

Stefan Holm
Foto: Nicklas Mattsson

Stefan Holm, näringspolitisk expert på Almega, fyller i;

– Det här är helt klart en fråga som engagerar och påverkar många företag. Men tyvärr är det väldigt få som vågar lyfta frågan. En del företagare upplever till och med att det finns en hotbild om de skulle göra det. Så att få till ett fungerade samtalsklimat är av yttersta vikt.

Även Lena Dalman på SKL håller med om att det är viktigt att klaga, men tycker att det är viktigt att klaga på rätt sätt. Att jobba med en fungerade dialog gynnar båda parter och kommer att leda till ett bättre företagsklimat, menar Lena.

Patrik Attini

Patrik Attini, ägare och hotellchef på Södra berget och tillhörande Spa Vida Vyer, delgav seminariedeltagarna en företagares perspektiv på frågan. Han berättade om det goda exemplet med Casino Cosmopol som tidigare erbjöd danskvällar till alltför låga priser, men som efter klagomål förändrat prissättningen samt delar upp och särredovisar verksamheterna. Patrik gav även sin syn på konkurrensen med kommunens spa.

– Det är egentligen inga problem så länge kommunen tittar över sin prissättning. Jag konkurrerar med andra skönhetssalonger, men vi konkurrerar utifrån samma förutsättningar. När man ligger för långt ifrån varandra i prissättning, då har kommunen inte gjort sin hemläxa i form av konkurrens- och marknadsanalys.

På frågan om han skulle kunna tänka sig att ta kontakt med kommunen och försöka föra dialog svarar Patrik Attini;

– Jag vet inte vem jag skulle vända mig med frågan till. Hur går man tillväga, vem äger frågan på kommunen?

Seminariet avslutades med en diskussion om framtidens KOS-lagstiftning.

– När jag tittar på vår omvärld så ser jag ljust på framtiden. Ta exempelvis Finland, där man går längre än Sverige och kräver att kommunerna ska bolagisera för att få ha verksamhet. Och jag är glad att vi inleder den här viktiga dialogen, att få en jämnvikt mellan det offentliga och privata är helt klart en viktig fråga för samhällsutvecklingen, säger Göran Grén, Svenskt Näringsliv.

– Frågor kring KOS är bland de vanligaste som ställs i riksdagen till vår näringsminister. Med bättre dialog har vi en möjlighet att tillsammans påverka utvecklingen av KOS. Det är viktigt att vi tar tillvara på den möjligheten, avslutar Dan Sjöblom, generaldirektör Konkurrensverket.

Seminarieserie om erfarenheter av KOS

Seminariet i Sundvall var det första av fem seminarier som kommer att genomföras. Information och anmälan till övriga tillfällen hittar du här!

Konkurrens från offentlig sektor/osund konkurrens
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist