NYHET14 mars 2019

Ett extremt år för bönderna

Hundratals deltagare från Västmanland, Stockholm och Uppsala län samlades under tisdagen när LRF Mälardalen höll sin regionstämma. LRF eller Lantbrukarnas riksförbund har 140 000 medlemmar som driver 70 000 företag, och en inte obetydlig andel av dessa återfinns i Mälardalen. Förbundets ordförande, mjölkbonden Palle Borgström, gästade stämman och talade om LRF:s arbete.

Palle Borgström lyfte problematiken om hot och hat mot lantbruksföretagare och tackade de som vågat berätta om utsattheten för media.
Foto: Tony Gunnarsson

– Vi kommer från ett extremt år med torka, skogsbränder, vargattacker och äganderättsattacker.

och även detta år har börjat dramatiskt med stormen Alfrida och debatten om hot mot bönder. Men det finns också mycket att glädjas åt. Vi får genomslag i debatten och är den yrkeskår som tillsammans med läkare har högst förtroende i Sverige.

Hoten och hatet mot lantbruksföretagare var något Palle Borgström ägnade extra tid, och passade samtidigt på att tacka de som vågat berätta om utsattheten för media.

– De kriminella djurrättsaktivisterna är få, men för de lantbrukare som utsätts blir livet och företagandet ett rent helvete. Detta hör inte hemma i en demokrati. Brotten måste få rättsliga konsekvenser, annars trappas kriminaliteten upp.

En fortfarande aktuell fråga är de kraftigt försenade stödutbetalningarna från Jordbruksverket. Fortfarande saknas utbetalningar från flera år tillbaka, vilket ställer till det för många lantbrukare.

– Det är en helt oacceptabel hantering. När vi ska skicka in uppgifter till myndigheterna är det väldigt hårda deadlines och stora viten om man missar. Men myndigheterna kan tydligen släpa hur mycket som helst.

LRF:s regionale ordförande Per Petterson lyfte sedan fokuset för arbetet i Västmanland. På detta område är arbetet mot skolorna avgörande menade han. Att genom projektet Bonden i skolan skapa en förståelse för lantbruk och företagande också bland elever som inte annars kommer i kontakt med detta. En annan prioritering är att följa upp arbetet med de regionala livsmedelsstrategierna. Det finns en risk att det blir många vackra ord, men liten faktisk förändring, menade Per Pettersson.

– Livsmedelsstrategierna måste vara utformade för att göra verklig skillnad på sista raden för den enskilde lantbrukaren. Annars spelar det faktiskt ingen roll hur många strategier som skapas.

lantbrukareSäkerhet
Skriven avTony Gunnarsson