NYHET29 april 2019

Försäkringsregler sätter käppar i hjulen för smyckesbranschen

Att bedriva smyckesbutik på en liten ort har varit en utmaning som guldsmeden Patrik Lund lyckats väl med. Samtidigt gör försäkringsbranschens beslut att inte låta smyckesbranschen teckna försäkringar att det blir både dyrare och krångligare att vara företagare.

Branschorganisationen Smycken & Klockor har kämpat för att branschen ska kunna teckna en försäkring och att lösningen är ett utländskt försäkringsföretag. Samtidigt är det långt ifrån en optimal lösning eftersom försäkringen är väldigt dyr då det inte finns någon konkurrens.Foto: Terezia Bock / TT

Patrik Lund är guldsmed och driver sedan 2004 butiken Jemp Guld i Kungsör, som även finns som nätbutik, och sedan 2017 Bergmans Guldvaror i Arboga. Att bedriva affärsverksamhet på små orter beskriver han ”som att odla blommor på asfalt”, men tack vare bra priser, stort utbud och kvalitativ service har han idag kunder som reser från när och fjärran. Nätbutiken står sig också bra i konkurrensen mot de stora smyckesjättarna på marknaden.

– Det är små butiker på små orter som går bra samtidigt som många fysiska butiker runtom i Sverige läggs ner. Det är unikt och något att vara stolt över, inte minst med tanke på de kämpiga år vi har bakom oss.

Men för ett par år sedan fick branschen ett hårt besked. Samtliga försäkringsbolag meddelade att det inte längre var möjligt att teckna en försäkring, detta på grund av det höga antalet brott som begås mot butikerna i branschen.

– Det är fruktansvärt att en bransch så kategoriskt kan utesluta en annan bransch från sin verksamhet, säger Patrik Lund. Det finns företag som har funnits i 60 år och som skött sig exemplariskt, och så dras mattan undan på det här sättet. Allt skydd försvinner, inte bara vid inbrott utan även vid brand, vattenskador och annat som täcks av en försäkring. Jag har själv ringt runt till Svensk Handel, Justitiedepartementet och andra aktörer för att försöka få hjälp med denna fråga, men jag får inga svar mer än att det inte är lönsamt att teckna försäkringar med företag i vår bransch.

Patrik Lund berättar hur Branschorganisationen Smycken & Klockor har kämpat för att branschen ska kunna teckna en försäkring och att lösningen är ett utländskt försäkringsföretag. Samtidigt är det långt ifrån en optimal lösning eftersom försäkringen är väldigt dyr då det inte finns någon konkurrens. Dessutom är villkoren inte lika bra som med de svenska försäkringarna.

Han beskriver hur han själv hela tiden ökar säkerheten i butikerna för att minimera risken för inbrott. Exempelvis är alla smycken i skyltfönstren numera attrapper medan det riktiga guldet förvaras inlåst. Frågan om trygghet för personalen är dessutom ständigt aktuell och något som diskuteras återkommande genom att de går igenom olika scenarier för att vara väl förberedda om något skulle hända.

– Det är klart att vi gör vad vi kan för att skydda oss och det har vi alltid gjort. Nästa steg för vår bransch är att ha beväpnade vakter utanför butikerna, men så långt hoppas jag inte att vi behöver gå, för det är inte ett sådant samhälle vi vill ha. Det ska ju vara tryggt att handla i våra affärer. Jag hoppas också att försäkringsbolagen ser det här i ett större perspektiv, att vi alla är del av samhället och att vi i längden tjänar på att hjälpa våra företag, avslutar Patrik Lund.

Säkerhet
Skriven avKarin Carlesten
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist