NYHET9 augusti 2018

Hällaföretagare vill värna klimatet

Hur kan företagen vara med och bidra till ett hållbart samhälle? Det frågade sig medlemmarna i Hälla Shoppings företagarförening som nu kommer att göra en satsning på hållbara events. Vi passade på att ställa några frågor om miljöfrågan ur ett företagarperspektiv.

Kaj Johdet driver Le Croissant Hälla Shopping

– Vi i företagarföreningen har sedan många år tillbaka arbetat med att anordna olika shoppingevents för att erbjuda mervärde till våra besökare. Miljö/hållbarhetsfrågan har alltid varit högt upp på agendan i vår förening och vi jobbar bland annat aktivt tillsammans med fastighetsägaren MaxFASTIGHETER gällande avfallssortering för att minimera volymen av restprodukter och optimera återvinningen. Så när jag kom med förslaget om att anordna Hälla Loppis så fick jag genast positivt gehör. Målsättning är nu att en gång i månaden tillsammans med våra besökare anordna Hälla Loppis och därmed skapa ett mer hållbart sätt att konsumera, säger företagaren Kaj Johdet.

Hur har sommarens torka och skogsbränder påverkat dina tankar som företagare?

– Ja självklart har det givit mig en tankeställare och framförallt givit mig ännu mer motivation att arbeta mer hållbart i mina verksamheter. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att förbättra vårt klimat.

Om alla tar ansvar och göra små och nödvändiga förändringar på våra företag samt i hemmet så kommer vi tillsammans att göra stor skillnad.

Påverkar hållbarhetsperspektivet dig som företagare?

– Det gör det definitivt. Jag upplever att ju mer man verkar för en mer hållbar utveckling på arbetsplatserna och i samhället desto mer premieras man. Människor är idag mer medvetna om vad dom konsumerar och kräver därmed även mer av oss som företagare, vilket jag i grund och botten tycker är bra. Vi företagare måste i sin tur ställa högre krav på att våra leverantörer av varor och tjänster också verkar för en mer hållbar utveckling.

Miljöengagemang och konsumtion - hur bra går det ihop?

– Faktumet är att vi lever i ett konsumtionssamhälle där konsumtionen skapar arbetstillfällen och därmed bygger vårt land samt välfärd så konsumtionen är direkt nödvändig. Vi har alla ett enskilt ansvar som individer att ställa högre krav på företagen vi köper produkter och tjänster ifrån. Vi måste även fokusera på att konsumera smartare och minska slit och släng konsumtionen. Jag anser därför att bland annat loppisar är ett mycket bra alternativ.

Vad är ditt tips till andra företagare?

– Mina tre tips är:

1: Börja med att göra små enkla förändringar i din verksamhet.

2: Utbyt ideér samt samverka i frågan med andra företagare.

3: Ta in en professionell aktör för att rådgöra och skapa en plan för hur du kan göra ditt företag mer miljövänligt.

Miljö och hållbar tillväxt
Skriven avTony Gunnarsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist