Ljus framtid, men ändå trögt

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA I stora delar av mitt yrkesliv har jag arbetat inom järnvägsindustrin, som idag är en internationaliserad och högteknologisk bransch. Dess marknad växer stadigt eftersom järnvägen byggs ut över i princip hela världen.

Peter Östman

Peter Östman är verksamhetsledare för Järnvägsklustret i Västerås. Organisationen arbetar bland annat med kompetensförsörjningsfrågor. Här skriver han själv om frågan i en gästkrönika.

Alltså en i mina ögon attraktiv sektor att arbeta i. Samtidigt har företagen svårt att hitta personal, utbildningar till tågtekniker fylls inte upp. Det är inte bra, Sveriges företag behöver en stabil järnväg. Då behövs bästa möjliga tågtekniker.

I takt med ökad urbanisering och ökat behov av gröna transporter växer järnvägsindustrins marknad stadigt, både globalt och på hemmaplan. I Sverige utvecklas industrin och i en kartläggning identifierade vi över 200 teknikföretag inom branschen, för vilken Västmanland är ett styrkecentrum. Det finns alltså all anledning att kalla detta för en svensk Grön Framtidsbransch. Men trots det är det, liksom för en del andra branscher, svårt att locka studenter till existerande gymnasie- och YH-utbildningar. Vad beror det på och vad kan göras?

Att arbeta med utveckling, tillverkning eller underhåll av tågfordon är nämligen ett spännande jobb, med möjlighet att arbeta både i Sverige och utomlands. Tågen och järnvägen utgör idag också ett digitaliserat högteknologiskt system med en betydande mängd mjukvara, vilket gör att arbetet blir mer och mer utmanande. Det behövs både folk som kan skruva och som kan programmera, och gärna de som förstår båda perspektiven.

Arbetsmarknaden finns där, bara i Västerås har nu påbörjats fleråriga projekt som totalt ska bygga om över 1 000 vagnsenheter. Under det närmaste decenniet planeras i landet ombyggnationer av ytterligare över 1 000 enheter. Och detta är bara ombyggnadsprojekten. Det löpande underhållet av persontåg, godståg, spårvagnar och tunnelbanevagnar kommer också att öka allteftersom fler fordon tas i bruk. För att inte nämna mångmiljardsatsningen på att byta ut järnvägens gamla signalsystem över hela landet. Tusentals komponenter ska installeras längs järnvägen och även ombord i loken. Som Bombardiers platschef i Västerås, Erik Nilson säger ”Vi har ett stort behov att anställa såväl systemtekniker, produktionstekniker och montörer framöver”. Inom Järnvägsklustret uppskattar vi att det kommer att finnas ett gap på mer än 1 500 tåg- och järnvägstekniker i sektorn som helhet de närmaste åren.

Mycket bra satsningar görs för att få ungdomar intresserade av teknik generellt, t ex Teknikföretagens projekt ”Hack the world” eller den mellan fack och arbetsgivare gemensamma Teknikcollege-satsningen. I Västerås finns organisationen Jobba i Västerås som också med framgång driver sina aktiviteter som ”Teknik och Energiföreläsningar” och ”Teknikbussen”, för att informera om och motivera ungdomar att söka sig till ingenjörs- och teknikerutbildningar. Men det har varit svårt att få ungdomar intresserade av just utbildningar inom tågteknik och frågan är om mer behöver göras för att lyfta dessa. Jag är dock förhoppningsfull om att den senaste tidens studentkommunikation och annat arbete som gjorts ska bära frukt.

Min uppfattning är att vi i branschen behöver göra vår hemläxa bättre och samverka ännu mer handfast i frågan, och att det offentliga kan behöva kliva in ännu hårdare. Jag har inte svaret på hur, utbildningarna är bra, men det är nog stabila utbildningsförutsättningar och ytterligare marknadsföring som behövs. Företagen engagerar sig redan idag djupt i utbildningarna, trots att de egentligen inte vet om det är just de som får de framtida ombyggnads- eller underhållsuppdragen som studenterna kommer att arbeta i. Det offentliga, YH-myndigheten och gymnasieskolor, är också engagerat och finansierar. Det är egentligen naturligt, för även om inte staten ska anställa dessa tekniker, kan en fungerande och punktlig järnväg ses som ett samhällsintresse. Sveriges företag behöver personal och gods som kommer fram i tid. Då behövs bästa möjliga tågtekniker. Den exporterande järnvägsindustrin behöver också personal, och inte ska väl ungdomarna missa denna spännande och gröna framtidsbransch!   

Peter Östman
Verksamhetsledare Järnvägsklustret i Västerås

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Mentorer och reformer behövs för unga företagare

UNG FÖRETAGSAMHET Ung Företagsamhet i Västmanland slår rekord på rekord. Sedan 2016 har antalet elever som driver UF-företag ökat lavinartat. Och i takt med att det blir allt fler UF-elever ökar också behovet av fler företag som kan engagera sig som partners och mentorer, berättar Johan Eliases, regionchef på Ung Företagsamhet i Västmanland.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringslivs VD besökte Västerås

FÖRETAGSKLIMAT Förbättrad kompetensförsörjning, ökad flexibilitet på arbetsmarknaden och ökad rättssäkerhet i tillståndsgivning och tillsyn av regelefterlevnad, tre områden som Svenskt Näringslivs nye vd Jan-Olof Jacke kommer att ha som huvudfokus. Även behovet av tryggad energiförsörjning, bättre förutsättningar för unga entreprenörer och EU:s betydelse för exporten är aktuella frågor han vill lyfta högre upp på agendan. Nyligen träffade ett tjugotal västmanländska företag över en långlunch för att diskutera dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Här är utlandsfödda och funktionshindrade välkomna

INTEGRATION Distriktssköterskegruppen Q-ra i Västerås anställer utlandsfödda och personer med funktionshinder. Med vissa individuella anpassningar gör de ett riktigt bra jobb, enligt vd:n Mansour Nozhatzadeh. ”De utstrålar en enorm stolthet när de arbetar”, säger han.
NYHET Publicerad:

Välj med hjärta och hjärna

KOMMENTAR I höst ska 110 000 elever förbereda sig för sina gymnasieval i början av nästa år. Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt.
NYHET Publicerad:

Gasellföretagen i Västmanland efterlyser lägre arbetsgivaravgifter

ENTREPRENÖRSKAP Sänkta arbetsgivaravgifter står högt på den näringspolitiska önskelistan bland Gasellföretagen i Västmanland. Mia Hultgren på TBO Haglinds menar att arbetsgivaravgifterna är en påfrestande börda som gör att många småföretag tvekar inför nyanställningar. Andreas Allöv på Xtream Clean vill ha någon form av rabatt på arbetsgivaravgifterna för nyanställda som är under upplärning på företaget.
NYHET Publicerad:

Höga skatter drabbar landsbygdsföretag

FÖRETAGSKLIMAT Söderstens åkeri och verkstad sysselsätter 17 personer på landsbygden i Skinnskattebergs kommun. Men som transportföretag på landsbygden är de höga skatterna och avgifterna ett hinder för fortsatt utveckling. "Företagen måste ges utrymme att kunna frodas, utan att kvävas av för mycket bördor i form av regler och skatter. Det är receptet för en levande landsbygd", menar Göran Södersten, vd på företaget.
NYHET Publicerad:

Fuskarna kommer undan i transportbranschen

RÄTTSVÄSENDET På Söderstens åkeri är de besvikna på hur svenskt rättsväsende hanterar transportnäringen. Ägarfamiljen Södersten menar att vi i Sverige har en alltför rigid hantering av lagstiftningen gällande exempelvis kör- och vilotider samt att man inte kommer åt de verkliga problemen. "Nu gör man alla till brottslingar. Man borde i stället titta efter systematik och uppsåt. Det är de som kör dygnet runt som borde hållas efter, att vi åker på stora böter för sådana småsaker är rena dumheter", säger Bengt Södersten.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.
NYHET Publicerad:

Så lyckades byggföretaget bli en mångkulturell arbetsplats

ARBETSGIVARDAGEN Hur botar man kompetensbrist samtidigt som man jobbar för integrationen i samhället? Under Arbetsgivardagen i Västerås berättade Charlie Eldh, vd för Flens Byggelement, om sin resa när han anställde nyanlända i sin fabrik.
NYHET Publicerad:

I spåren av #metoo – vilket ansvar har du som arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN #metoo är fortfarande aktuellt, i alla branscher. Det blir allt viktigare att fokusera på det förebyggande arbetet, men också att veta hur man som arbetsgivare ska hantera en situation när sexuella trakasserier förekommer på arbetsplatsen. Lina Tidell, arbetsrättsjurist på Visita, höll under förra veckans Arbetsgivardag i Västerås en viktig föreläsning om spåren av #metoo i näringslivet.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardagen - Om konsten att vara arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN I tisdags gick Svenskt Näringslivs arbetsgivardag av stapeln. Denna gången fylldes Aros Congress i Västerås av arbetsgivare som tog chansen att informeras och inspireras. Vad innebär den nya vårdskatten? Hur leder man en mångkulturell arbetsplats? Hur hanterar man digitaliseringen? Eller, hur kan man som företagare hjälpa unga hitta rätt väg in i framtidens arbetsliv? Under dagen erbjöds en välfylld agenda med seminarier som behandlade flera av de aktuella frågor dagens arbetsgivare möter.
NYHET Publicerad:

Full fart på tillväxtföretaget Telliq

ENTREPRENÖRSKAP Arboga- och Örebrobaserade Telliq har växt snabbt senaste åren och tillväxtresan fortsätter. Nu gäller det för företaget att hitta fler nyfikna medarbetare för sin fortsatta utveckling över hela världen. "Det är världens drag här med puls hela tiden", säger Jörgen Vegraeus, marknadschef.
NYHET Publicerad:

Ett skutt uppåt för Västmanland

FÖRETAGSKLIMAT Sju kommuner klättrar, en står still och två kommuner tappar, det visar Svenskt Näringslivs företagsklimatranking som presenterades på tisdagen. Bland de glädjande nyheterna kan noteras Skinnskattebergs och Kungsörs fantastiska klättringar på 85 respektive 68 placeringar. Även Sala och Norberg tar kliv framåt och förbättrar sina placeringar.
NYHET Publicerad:

Årets klättrare: Skinnskatteberg

FÖRETAGSKLIMAT Jätteskuttet från plats 281 förra året till plats 196 i år gör Skinnskattebergs kommun till årets klättrare i Västmanlands län i rankingen över kommunernas företagsklimat. Det betyder också att Skinnskatteberg har tredje största förbättring i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

”Entreprenörerna skapar framtidens jobb”

HALLÅ DÄR Tove Åkerman Stenman, vd på Supportföretaget TMJ Group i Köping. Vad har varit bäst och sämst för dig som företagare under den senaste mandatperioden?
NYHET Publicerad:

Näringslivspolitik spelar roll

KOMMENTAR Vi kan nu lägga ytterligare en valrörelse bakom oss. Ett val som i skrivande stund lämnat fler frågetecken än svar. Spelet och förhandlingen om vem som tar vem och vilken som slutligen blir herre på täppan för de kommande fyra åren har precis börjat.
NYHET Publicerad:

”Det är vi som skapar jobben – inte politikerna!”

HALLÅ DÄR Carina Kandell, VD på Förskolan Emilia i Västerås. Emilia AB är en fristående förskola som finns på tre platser i Västerås kommun. Hur har du upplevt den senaste mandatperioden som företagare?
NYHET Publicerad:

”Konkurrenskraftig svensk industri är förutsättningen för välstånd och välfärd”

HALLÅ DÄR Klas Wåhlberg, VD för Teknikföretagen, en organisation för företag inom industrin. Vad har, ur Teknikföretagens perspektiv, varit bäst respektive sämst under mandatperioden?
NYHET Publicerad:

Skogsfonder – nej tack

ÄGANDERÄTT Häromdagen rapporterade tidningen Entreprenör om den nya ESO-rapport där det föreslås att skogsägarna ska betala in pengar till en fond i samband med inlevererat virke. En fond som sedan ska användas för att staten ska ha råd att tvångsinlösa skogsmark. Thomas Claesson, ordförande för Mellanskog Västmanland, dömer ut förslaget. "Det är en absurd tanke att skogsägarna själva ska betala för statens intrång på deras mark. Det här visar återigen att äganderätten inte respekteras."