Ljus framtid, men ändå trögt

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA I stora delar av mitt yrkesliv har jag arbetat inom järnvägsindustrin, som idag är en internationaliserad och högteknologisk bransch. Dess marknad växer stadigt eftersom järnvägen byggs ut över i princip hela världen.

Peter Östman

Peter Östman är verksamhetsledare för Järnvägsklustret i Västerås. Organisationen arbetar bland annat med kompetensförsörjningsfrågor. Här skriver han själv om frågan i en gästkrönika.

Alltså en i mina ögon attraktiv sektor att arbeta i. Samtidigt har företagen svårt att hitta personal, utbildningar till tågtekniker fylls inte upp. Det är inte bra, Sveriges företag behöver en stabil järnväg. Då behövs bästa möjliga tågtekniker.

I takt med ökad urbanisering och ökat behov av gröna transporter växer järnvägsindustrins marknad stadigt, både globalt och på hemmaplan. I Sverige utvecklas industrin och i en kartläggning identifierade vi över 200 teknikföretag inom branschen, för vilken Västmanland är ett styrkecentrum. Det finns alltså all anledning att kalla detta för en svensk Grön Framtidsbransch. Men trots det är det, liksom för en del andra branscher, svårt att locka studenter till existerande gymnasie- och YH-utbildningar. Vad beror det på och vad kan göras?

Att arbeta med utveckling, tillverkning eller underhåll av tågfordon är nämligen ett spännande jobb, med möjlighet att arbeta både i Sverige och utomlands. Tågen och järnvägen utgör idag också ett digitaliserat högteknologiskt system med en betydande mängd mjukvara, vilket gör att arbetet blir mer och mer utmanande. Det behövs både folk som kan skruva och som kan programmera, och gärna de som förstår båda perspektiven.

Arbetsmarknaden finns där, bara i Västerås har nu påbörjats fleråriga projekt som totalt ska bygga om över 1 000 vagnsenheter. Under det närmaste decenniet planeras i landet ombyggnationer av ytterligare över 1 000 enheter. Och detta är bara ombyggnadsprojekten. Det löpande underhållet av persontåg, godståg, spårvagnar och tunnelbanevagnar kommer också att öka allteftersom fler fordon tas i bruk. För att inte nämna mångmiljardsatsningen på att byta ut järnvägens gamla signalsystem över hela landet. Tusentals komponenter ska installeras längs järnvägen och även ombord i loken. Som Bombardiers platschef i Västerås, Erik Nilson säger ”Vi har ett stort behov att anställa såväl systemtekniker, produktionstekniker och montörer framöver”. Inom Järnvägsklustret uppskattar vi att det kommer att finnas ett gap på mer än 1 500 tåg- och järnvägstekniker i sektorn som helhet de närmaste åren.

Mycket bra satsningar görs för att få ungdomar intresserade av teknik generellt, t ex Teknikföretagens projekt ”Hack the world” eller den mellan fack och arbetsgivare gemensamma Teknikcollege-satsningen. I Västerås finns organisationen Jobba i Västerås som också med framgång driver sina aktiviteter som ”Teknik och Energiföreläsningar” och ”Teknikbussen”, för att informera om och motivera ungdomar att söka sig till ingenjörs- och teknikerutbildningar. Men det har varit svårt att få ungdomar intresserade av just utbildningar inom tågteknik och frågan är om mer behöver göras för att lyfta dessa. Jag är dock förhoppningsfull om att den senaste tidens studentkommunikation och annat arbete som gjorts ska bära frukt.

Min uppfattning är att vi i branschen behöver göra vår hemläxa bättre och samverka ännu mer handfast i frågan, och att det offentliga kan behöva kliva in ännu hårdare. Jag har inte svaret på hur, utbildningarna är bra, men det är nog stabila utbildningsförutsättningar och ytterligare marknadsföring som behövs. Företagen engagerar sig redan idag djupt i utbildningarna, trots att de egentligen inte vet om det är just de som får de framtida ombyggnads- eller underhållsuppdragen som studenterna kommer att arbeta i. Det offentliga, YH-myndigheten och gymnasieskolor, är också engagerat och finansierar. Det är egentligen naturligt, för även om inte staten ska anställa dessa tekniker, kan en fungerande och punktlig järnväg ses som ett samhällsintresse. Sveriges företag behöver personal och gods som kommer fram i tid. Då behövs bästa möjliga tågtekniker. Den exporterande järnvägsindustrin behöver också personal, och inte ska väl ungdomarna missa denna spännande och gröna framtidsbransch!   

Peter Östman
Verksamhetsledare Järnvägsklustret i Västerås

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Offentlig upphandling – ett ständigt aktuellt ämne

SOMMARKRÖNIKA "Jag skulle i högre grad vilja se politiker som i valdebatten pratar om inköpsmogna organisationer, som jobbar proaktivt med dialog och som ser företagen som potentiella samarbetspartners och inte motståndare. Jag vill se myndigheter som ställer väl avvägda krav som medför att fler nya, kanske innovativa, företag kan finna den offentliga marknaden, som uppgår till 642 miljarder kronor, intressant". Det skriver Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika
NYHET Publicerad:

Vi vill utveckla världens bästa välfärd

DEBATT "Nu behövs gemensamma tag för höjd kvalitet, mer samverkan och bättre förståelse för hur verksamheterna kan drivas effektivt. Det finns mycket att lära av både privata och offentliga aktörer. Från näringslivets sida har vi många förslag på vad som borde förändras." Det skriver sju välfärdsföretagare i denna gemensamma debattartikel.
NYHET Publicerad:

Vad tycker blivande riksdagsledamöter om företagen?

VALET 2018 Politikerna lovar förbättra villkoren för landets företagare om de blir invalda i riksdagen. Det är kontentan av de svar Svenskt Näringsliv fick när de frågade och tog pulsen på samtliga kandiderande riksdagspolitiker.
NYHET Publicerad:

"Äntligen kan vi fokusera på att ge bästa möjliga välfärdstjänster"

VÄLFÄRD Det höga tonläget och misstroende och myter kring välfärdsföretagare har så klart påverkat relationen och förtroendet mellan oss företagare i välfärdssektorn och politiken det säger Susanne Bennström, vd för Busbolaget i Västerås.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning viktigt i Köping

FÖRETAGSKLIMAT "Vår största utmaning är kompetensförsörjningen. Det vi önskar att politikerna kunde göra är dels att jobba nära oss företag för att stärka utbildningarna, men också att göra Köping attraktiv att bo i för utbildade", säger Joakim Sandberg, från företaget Leax som nyligen deltog i dialogmöte om Köpings företagsklimat på Hotell Gillet i Köping.
NYHET Publicerad:

Sala går framåt

FÖRETAGSKLIMAT Den 29:e maj var det glada miner i Sala då Svenskt Näringslivs presenterade årets enkätundersökning av det lokala företagsklimatet för Kommunstyrelsens ledningsutskott. Det framkom att företagen ger högre betyg för kommunen på de flesta punkter jämfört med förra året. Störst var framstegen på viktiga punkter såsom kommunpolitikers attityder, tjänstemännens attityder och tillämpningen av lagar och regler. Detta gladde näringslivschef Mats Hedman.
NYHET Publicerad:

Upp till kamp för äganderätten

ÄGANDERÄTT Företagaren Karl Hedin har fått nog. Nu ryter han tillsammans med tre kollegor ifrån ordentligt. "Staten har ingen rätt att ta skog, utan att ge ersättning. Det får vara nog nu", säger han.
NYHET Publicerad:

Var hamnar Norberg?

FÖRETAGSKLIMAT Det var en engagerad skara som samlades när det drog sig ihop till möte om företagsklimatet i Norberg. Såväl politiker som tjänstemän och företag var på plats och samtalade med Svenskt Näringsliv. Från kommunen var budskapet tydligt: Vi värnar om Norbergs näringsliv och vill utveckla dialogen med företagen.
NYHET Publicerad:

Regelbördan en orsak att företagare ger upp

FÖRETAGSKLIMAT Pia Nilsson (S), riksdagsledamot och ordförande för socialdemokraterna i Västmanland träffade tidigare i veckan inbjudna företagare som fick möjlighet att lyfta viktiga frågor. Regelkrångel, brottslighet och välfärdsföretagande var några av de ämnen som diskuterades.
NYHET Publicerad:

Så kan Västerås frigöra 481 miljoner

DEBATT I debatten kring välfärdsföretagen har det under en längre tid spridits myter i sken av att det är sanningar och fakta, man hänvisar till övervinster och att skattemedel ska gå till välfärdens verksamheter. Men sanningen är den att om kommunerna istället använder sina medel mer effektivt så kan det verkliga skatteläckaget hejdas. Det skriver Kristin Lahed och Anders Morin, Svenskt Näringsliv i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Mycket kvar att göra i Fagersta

FÖRETAGSKLIMAT Fagersta kommun ökar glädjande nog ett litet betygssteg i årets enkätundersökning om det lokala företagsklimatet. Kommunen har dock en lång väg att gå då Fagersta är bland de kommuner i landet som får lägst betyg. "Vi håller på att utveckla näringslivsfrågorna i kommunen, vi systematiserar och ökar antalet företagsbesök för att få en närmare relation till företagen", säger näringslivschef Lars Fors och hoppas på en resa uppåt i betygsskalan.
NYHET Publicerad:

Filip Sandgren guldmedaljör i plattsättning

YRKES SM WorldSkills Sweden arrangerade mellan den 25 – 28 april Yrkes-SM, där över 300 ungdomar tävlade i 7 kategorier och ett 50-tal yrken fanns representerade. En av guldmedaljörerna är Filip Sandgren 19 år och studerar på Hahrska gymnasiet i Västerås.
NYHET Publicerad:

Kungsör ska ligga i topp!

FÖRETAGSKLIMAT Glad, men inte nöjd. Så sammanfattar Kungsörs kommunchef Claes-Urban Boström årets enkätsvar från kommunens företagare gällande det lokala företagsklimatet. "Kungsör ska ligga i toppskiktet när det kommer till företagsklimatet", säger Claes-Urban.
NYHET Publicerad:

Varför förbättras inte Surahammars företagsklimat?

FÖRETAGSKLIMAT Trots kommunens treåriga projekt”Attraktivt företagsklimat” med mål att förbättra företagsklimatet i kommunen verkar det som om målen ligger långt ifrån hur företagen i kommunen uppfattar sitt företagsklimat. Det visar årets enkätsvar i Svenskt Näringslivs undersökning av kommunens företagsklimat, det sammanfattande omdömet landar på 2.8, vilket är det sämsta i länet.
NYHET Publicerad:

"Kommunen kan göra mycket men inte allt"

FÖRETAGSKLIMAT Bättre dialog mellan företag och kommun det är vad Anders Röhfors moderat kommunalråd i Arboga vill se för att förbättra Arbogas företagsklimat. "Med bättre dialog kommer ökad förståelse för hur företagens och kommunens vardag ser ut" säger Anders.
NYHET Publicerad:

Hallstahammar bäst igen

FÖRETAGSKLIMAT Hallstahammar är bäst i länet igen. Det konstaterade Svenskt Näringslivs regionchef Kristin Lahed under ett möte där hon inför en församlad skara politiker, tjänstemän och företagare presenterade resultatet av årets enkätundersökning om det lokala företagsklimatet. Undersökningen visar att företagen återigen ger Hallstahammar högst sammanfattande omdöme när de betygsätter länets kommuner.
NYHET Publicerad:

Målinriktat arbete bakom förbättrat företagsklimat i Skinnskatteberg

FÖRETAGSKLIMAT Nyligen samlades både företagare och kommunala tjänstemän för att ta del av såväl Svenskt Näringslivs enkätundersökning om det lokala företagsklimatet som information om Sveriges kommuner och landstings mätning av myndighetsutövningen. Det var på många sätt en glädjens dag då Skinnskatteberg gjort ett kraftigt framryck i Svenskt Näringslivs undersökning, där kommuner förbättrat sig markant i företagens ögon.
NYHET Publicerad:

Alexander Skog guldmedaljör i träarbete

YRKES-SM SM WorldSkills Sweden arrangerade mellan den 25 – 27 april Yrkes-SM, där över 300 ungdomar tävlade i 7 kategorier och ett 50-tal yrken fanns representerade. En av guldmedaljörerna är Alexander skog 18 år från Västmanlands Naturbruksgymnasium.
NYHET Publicerad:

Merch Sweden UF är årets UF-företag

UNG FÖRETAGSAMHET För första gången någonsin är Västmanland svenska mästare i Ung Företagsamhet och kommer att representera Sverige i europeiska mästerskapen i Belgrad i juli. Merch Sweden UF från Grillska gymnasiet i Västerås vann först ”Årets Vara” och sedan det mest prestigefyllda priset av dom alla ”Årets UF-företag i Sverige”.
NYHET Publicerad:

Västeråspolitiker tar företagsklimatet på allvar

FÖRETAGSKLIMAT Betyget 3.3 på en sex-gradig skala, det är vad 165 Västeråsföretagare ger stadens företagsklimat. Ett oförändrat betyg jämfört med förra årets enkätundersökning från Svenskt Näringsliv, vilket placerar Västerås strax under Sverigesnittet. Undersökningen presenterades och diskuterades tidigare i veckan med företagare och politiker i Västerås Stad.