Ljus framtid, men ändå trögt

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA I stora delar av mitt yrkesliv har jag arbetat inom järnvägsindustrin, som idag är en internationaliserad och högteknologisk bransch. Dess marknad växer stadigt eftersom järnvägen byggs ut över i princip hela världen.

Peter Östman

Peter Östman är verksamhetsledare för Järnvägsklustret i Västerås. Organisationen arbetar bland annat med kompetensförsörjningsfrågor. Här skriver han själv om frågan i en gästkrönika.

Alltså en i mina ögon attraktiv sektor att arbeta i. Samtidigt har företagen svårt att hitta personal, utbildningar till tågtekniker fylls inte upp. Det är inte bra, Sveriges företag behöver en stabil järnväg. Då behövs bästa möjliga tågtekniker.

I takt med ökad urbanisering och ökat behov av gröna transporter växer järnvägsindustrins marknad stadigt, både globalt och på hemmaplan. I Sverige utvecklas industrin och i en kartläggning identifierade vi över 200 teknikföretag inom branschen, för vilken Västmanland är ett styrkecentrum. Det finns alltså all anledning att kalla detta för en svensk Grön Framtidsbransch. Men trots det är det, liksom för en del andra branscher, svårt att locka studenter till existerande gymnasie- och YH-utbildningar. Vad beror det på och vad kan göras?

Att arbeta med utveckling, tillverkning eller underhåll av tågfordon är nämligen ett spännande jobb, med möjlighet att arbeta både i Sverige och utomlands. Tågen och järnvägen utgör idag också ett digitaliserat högteknologiskt system med en betydande mängd mjukvara, vilket gör att arbetet blir mer och mer utmanande. Det behövs både folk som kan skruva och som kan programmera, och gärna de som förstår båda perspektiven.

Arbetsmarknaden finns där, bara i Västerås har nu påbörjats fleråriga projekt som totalt ska bygga om över 1 000 vagnsenheter. Under det närmaste decenniet planeras i landet ombyggnationer av ytterligare över 1 000 enheter. Och detta är bara ombyggnadsprojekten. Det löpande underhållet av persontåg, godståg, spårvagnar och tunnelbanevagnar kommer också att öka allteftersom fler fordon tas i bruk. För att inte nämna mångmiljardsatsningen på att byta ut järnvägens gamla signalsystem över hela landet. Tusentals komponenter ska installeras längs järnvägen och även ombord i loken. Som Bombardiers platschef i Västerås, Erik Nilson säger ”Vi har ett stort behov att anställa såväl systemtekniker, produktionstekniker och montörer framöver”. Inom Järnvägsklustret uppskattar vi att det kommer att finnas ett gap på mer än 1 500 tåg- och järnvägstekniker i sektorn som helhet de närmaste åren.

Mycket bra satsningar görs för att få ungdomar intresserade av teknik generellt, t ex Teknikföretagens projekt ”Hack the world” eller den mellan fack och arbetsgivare gemensamma Teknikcollege-satsningen. I Västerås finns organisationen Jobba i Västerås som också med framgång driver sina aktiviteter som ”Teknik och Energiföreläsningar” och ”Teknikbussen”, för att informera om och motivera ungdomar att söka sig till ingenjörs- och teknikerutbildningar. Men det har varit svårt att få ungdomar intresserade av just utbildningar inom tågteknik och frågan är om mer behöver göras för att lyfta dessa. Jag är dock förhoppningsfull om att den senaste tidens studentkommunikation och annat arbete som gjorts ska bära frukt.

Min uppfattning är att vi i branschen behöver göra vår hemläxa bättre och samverka ännu mer handfast i frågan, och att det offentliga kan behöva kliva in ännu hårdare. Jag har inte svaret på hur, utbildningarna är bra, men det är nog stabila utbildningsförutsättningar och ytterligare marknadsföring som behövs. Företagen engagerar sig redan idag djupt i utbildningarna, trots att de egentligen inte vet om det är just de som får de framtida ombyggnads- eller underhållsuppdragen som studenterna kommer att arbeta i. Det offentliga, YH-myndigheten och gymnasieskolor, är också engagerat och finansierar. Det är egentligen naturligt, för även om inte staten ska anställa dessa tekniker, kan en fungerande och punktlig järnväg ses som ett samhällsintresse. Sveriges företag behöver personal och gods som kommer fram i tid. Då behövs bästa möjliga tågtekniker. Den exporterande järnvägsindustrin behöver också personal, och inte ska väl ungdomarna missa denna spännande och gröna framtidsbransch!   

Peter Östman
Verksamhetsledare Järnvägsklustret i Västerås

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Svenska regelverket passar dåligt för Startups

HALLÅ DÄR Alisa Stevanovic som driver Findie! 2018 har just börjat och förutom 365 nya dagar så innebär det också att vi har ett valår framför oss, vad är ditt viktigaste budskap till politikerna under valåret?
NYHET Publicerad:

Ljus framtid, men ändå trögt

GÄSTKRÖNIKA I stora delar av mitt yrkesliv har jag arbetat inom järnvägsindustrin, som idag är en internationaliserad och högteknologisk bransch. Dess marknad växer stadigt eftersom järnvägen byggs ut över i princip hela världen. Alltså en i mina ögon attraktiv sektor att arbeta i. Samtidigt har företagen svårt att hitta personal, utbildningar till tågtekniker fylls inte upp. Det är inte bra, Sveriges företag behöver en stabil järnväg. Då behövs bästa möjliga tågtekniker, skriver Peter Östman i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

UF-företagande – en växande trend

UNG FÖRETAGSAMHET Ung Företagsamhet utbildar unga i entreprenörskap och i år driver hela 1 122 gymnasieelever i Västmanland egna företag i år. "UF-företagande är en viktig och växande trend bland unga i Västmanland", säger Johan Eliases, regionchef, Ung Företagsamhet i Västmanland.
NYHET Publicerad:

Välfärdssveket som hotar företagen

GÄSTKRÖNIKA ”Utan butiken dör byn” är en rubrik vi ofta får läsa i landsortspressen. Många mindre företag runt om i Sverige lever under nedläggningshot och sliter hårt för att behålla lönsamheten i verksamheten. Om politikerna menar allvar med att hela landet ska leva, måste förutsättningarna för att driva företag förbättras. Det skriver Christian Carlsson, förbundsordförande KDU Sverige, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

"Vi vill hjälpa fler företag att hitta rätt kompetens"

HALLÅ DÄR Jimmy Larsson, Hr-Specialist på jobbmatchningsföretaget Wopify, hur har ditt företagarår varit så här långt? Och vad står på din önskelista inför 2018?
NYHET Publicerad:

Var med och påverka företagsklimatet i din kommun

FÖRETAGSKLIMAT Vi behöver din hjälp! Den 2 januari skickas årets enkät om företagsklimatet ut till över 70 000 företagare. Om du är en av dem som får enkäten i din epostlåda är det viktigt för oss och dina företagarkollegor att du svarar. Ju fler som svarar, desto större är chansen att våra förtroendevalda lyssnar.
NYHET Publicerad:

"Politiker måste sluta tafsa på fel grejer"

HALLÅ DÄR Anders ”Ankan” Parmström, hockeyprofil som idag driver Palmström Consulting och jobbar för Polaris Headhunting, hur har ditt företagarår varit så här långt? Och vad står på din önskelista inför 2018?
NYHET Publicerad:

"Önskar att kommunen slutar att konkurrera med mig"

HALLÅ DÄR Björn Carlsson, som bland annat driver Västerås Officersmäss, iNTiMAN och Carlsson på kajen i Västerås, snart är julen här! Hur har ditt företagarår varit så här långt? Och vad står på din önskelista inför 2018?
NYHET Publicerad:

"Lyssna mer på företagen"

HALLÅ DÄR Bo Linder, Projekt- och kvalitetsansvarig på Vemmab AB, snart är julen här! Hur har ditt företagarår varit så här långt? Och vad står på din önskelista inför 2018?
NYHET Publicerad:

"Måste bli lättare för oss företagare att anställa"

HALLÅ DÄR German Hofmeister, vd för IT Smart i Västerås, snart är julen här! Hur har ditt företagarår varit så här långt? Och vad står på din önskelista inför 2018?
NYHET Publicerad:

"Sverige har en lägre tillväxt än vad vi har potential till"

KONJUNKTUR Bettina Kashefi, Svenskt Näringslivs chefsekonom, var under tisdagen i Västerås för att tala om konjunkturutvecklingen i Västmanland och Sverige. Hon berättade bland annat att det går bra för Västmanlands företag, men att framtiden är osäker.
NYHET Publicerad:

Högvarv för Västmanlands företag, men investeringstakten djupdyker

KONJUNKTUR Svensk ekonomi har passerat tillväxttoppen i den här konjunkturcykeln. Trots detta förväntas BNP fortsätta att växa i relativt hög takt. Dock ökar välståndet inte i samma omfattning. Men Västmanlands företag har högtryck och högkonjunkturen väntas fortsätt in på 2018. Det visar Svenskt Näringslivs senaste konjunkturprognos.
NYHET Publicerad:

Brådskande att komma till bukt med det offentliga slöseriet

KOMMENTAR I dagarna har de flesta av landets kommuner brottats med att besluta sin budget inför 2018. Jag kan bara gissa vilka avvägningar som skett av landets kommunpolitiker.
NYHET Publicerad:

Utomlands kan du få fängelse, i Västerås händer ingenting

FÖRETAGSKLIMAT "Ett trevligt möte där vi kunde lyfta flera olika områden kopplat till trygghet, säkerhet och polis". Så sammanfattar Ulf Antman det besök han nyligen haft av Roger Haddad, Liberal riksdagsledamot.
NYHET Publicerad:

Vill locka besökare från hela världen till Riddarhyttan

ENTREPRENÖSKAP För ett år sedan lämnade Jonas och Therese Landolsi varsitt välbetalt jobb och bostaden på Södermalm i Stockholm. Ny adress blev Riddarhyttan och eget företag med bland annat överlevnadskurser och utbildning för jägarexamen. "Vi har inte ångrat vårt beslut en enda sekund", säger dom.
NYHET Publicerad:

Norberg är länets mest effektiva skolkommun

SKOLA Ett långsiktigt kvalitetsarbete med klara mål, elevfokus och resurser som används där de gör mest nytta, är tre faktorer som bidrar till mer effektiva skolkommuner. Norbergs kommun är bland de tio bästa i landet.
NYHET Publicerad:

Regional samverkan inom Teknikcollege löser kompetensförsörjningen

GÄSTKRÖNIKA "Kompetensförsörjningen är en av de största utmaningarna för svensk industri och ett hinder för många företag att växa. Teknikcollege har gett oss verktyg och en struktur för att ta tag i detta. Genom regional samverkan och utbildningar utformade efter näringslivets behov stärks svenska företags konkurrenskraft vilket i sin tur ger förutsättningar för jobb och välfärd." Det skriver Adis Martinovic, processledare på Teknikcollege Mälardalen, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Inspirationsdag över hela landet

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat äger rum vid fyra tillfällen nästa år. Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv, hoppas på fler deltagare 2018 när man sprider dagen geografiskt.
NYHET Publicerad:

Politiskt ointresse av att träffa välfärdsföretagare

FÖRETAGSKLIMAT Mansour Nozhatzadeh, vd för Distriktsköterskegruppen Q-ra i Västerås, är lite besviken på några politiker. Han har liksom, några andra engagerade företagare i Västmanland, skickat vykortsinbjudan om att besöka vårdföretaget Q-ra till två av länets riksdagsledamöter. "Det känns väldigt tråkigt att de inte hörsammande vår inbjudan, det borde ligga i deras intresse att träffa oss företagare som skapar arbeten och välfärd.", säger Mansour.
NYHET Publicerad:

Ljust för Västmanlands skogsnäring

SKOGSNÄRINGEN Skogsägarna i Västmanland mår bra. Det konstaterar Niklas Fogdestam, virkesområdeschef för Mellanskog i Västmanland. "Det byggs som aldrig förr och det behövs virke. Dessutom en hög efterfrågan på biobränsle där vi säljer allt vi får fram."