Ljus framtid, men ändå trögt

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA I stora delar av mitt yrkesliv har jag arbetat inom järnvägsindustrin, som idag är en internationaliserad och högteknologisk bransch. Dess marknad växer stadigt eftersom järnvägen byggs ut över i princip hela världen.

Peter Östman

Peter Östman är verksamhetsledare för Järnvägsklustret i Västerås. Organisationen arbetar bland annat med kompetensförsörjningsfrågor. Här skriver han själv om frågan i en gästkrönika.

Alltså en i mina ögon attraktiv sektor att arbeta i. Samtidigt har företagen svårt att hitta personal, utbildningar till tågtekniker fylls inte upp. Det är inte bra, Sveriges företag behöver en stabil järnväg. Då behövs bästa möjliga tågtekniker.

I takt med ökad urbanisering och ökat behov av gröna transporter växer järnvägsindustrins marknad stadigt, både globalt och på hemmaplan. I Sverige utvecklas industrin och i en kartläggning identifierade vi över 200 teknikföretag inom branschen, för vilken Västmanland är ett styrkecentrum. Det finns alltså all anledning att kalla detta för en svensk Grön Framtidsbransch. Men trots det är det, liksom för en del andra branscher, svårt att locka studenter till existerande gymnasie- och YH-utbildningar. Vad beror det på och vad kan göras?

Att arbeta med utveckling, tillverkning eller underhåll av tågfordon är nämligen ett spännande jobb, med möjlighet att arbeta både i Sverige och utomlands. Tågen och järnvägen utgör idag också ett digitaliserat högteknologiskt system med en betydande mängd mjukvara, vilket gör att arbetet blir mer och mer utmanande. Det behövs både folk som kan skruva och som kan programmera, och gärna de som förstår båda perspektiven.

Arbetsmarknaden finns där, bara i Västerås har nu påbörjats fleråriga projekt som totalt ska bygga om över 1 000 vagnsenheter. Under det närmaste decenniet planeras i landet ombyggnationer av ytterligare över 1 000 enheter. Och detta är bara ombyggnadsprojekten. Det löpande underhållet av persontåg, godståg, spårvagnar och tunnelbanevagnar kommer också att öka allteftersom fler fordon tas i bruk. För att inte nämna mångmiljardsatsningen på att byta ut järnvägens gamla signalsystem över hela landet. Tusentals komponenter ska installeras längs järnvägen och även ombord i loken. Som Bombardiers platschef i Västerås, Erik Nilson säger ”Vi har ett stort behov att anställa såväl systemtekniker, produktionstekniker och montörer framöver”. Inom Järnvägsklustret uppskattar vi att det kommer att finnas ett gap på mer än 1 500 tåg- och järnvägstekniker i sektorn som helhet de närmaste åren.

Mycket bra satsningar görs för att få ungdomar intresserade av teknik generellt, t ex Teknikföretagens projekt ”Hack the world” eller den mellan fack och arbetsgivare gemensamma Teknikcollege-satsningen. I Västerås finns organisationen Jobba i Västerås som också med framgång driver sina aktiviteter som ”Teknik och Energiföreläsningar” och ”Teknikbussen”, för att informera om och motivera ungdomar att söka sig till ingenjörs- och teknikerutbildningar. Men det har varit svårt att få ungdomar intresserade av just utbildningar inom tågteknik och frågan är om mer behöver göras för att lyfta dessa. Jag är dock förhoppningsfull om att den senaste tidens studentkommunikation och annat arbete som gjorts ska bära frukt.

Min uppfattning är att vi i branschen behöver göra vår hemläxa bättre och samverka ännu mer handfast i frågan, och att det offentliga kan behöva kliva in ännu hårdare. Jag har inte svaret på hur, utbildningarna är bra, men det är nog stabila utbildningsförutsättningar och ytterligare marknadsföring som behövs. Företagen engagerar sig redan idag djupt i utbildningarna, trots att de egentligen inte vet om det är just de som får de framtida ombyggnads- eller underhållsuppdragen som studenterna kommer att arbeta i. Det offentliga, YH-myndigheten och gymnasieskolor, är också engagerat och finansierar. Det är egentligen naturligt, för även om inte staten ska anställa dessa tekniker, kan en fungerande och punktlig järnväg ses som ett samhällsintresse. Sveriges företag behöver personal och gods som kommer fram i tid. Då behövs bästa möjliga tågtekniker. Den exporterande järnvägsindustrin behöver också personal, och inte ska väl ungdomarna missa denna spännande och gröna framtidsbransch!   

Peter Östman
Verksamhetsledare Järnvägsklustret i Västerås

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Konkurrenskraftig svensk industri är förutsättningen för välstånd och välfärd”

HALLÅ DÄR Klas Wåhlberg, VD för Teknikföretagen, en organisation för företag inom industrin. Vad har, ur Teknikföretagens perspektiv, varit bäst respektive sämst under mandatperioden?
NYHET Publicerad:

Skogsfonder – nej tack

ÄGANDERÄTT Häromdagen rapporterade tidningen Entreprenör om den nya ESO-rapport där det föreslås att skogsägarna ska betala in pengar till en fond i samband med inlevererat virke. En fond som sedan ska användas för att staten ska ha råd att tvångsinlösa skogsmark. Thomas Claesson, ordförande för Mellanskog Västmanland, dömer ut förslaget. "Det är en absurd tanke att skogsägarna själva ska betala för statens intrång på deras mark. Det här visar återigen att äganderätten inte respekteras."
NYHET Publicerad:

På jakt efter bättre viltpolitik

REGLER Svenska Jägareförbundet Västmanland och deras vice ordförande Carl Schartau hoppas att fler ska engagera sig i jaktliga frågor. "På så sätt ökar också förståelsen för naturen och landsbygden", säger han och menar att jakt handlar om viktiga saker som att bruka naturen, reglera viltstammar och skaffa hållbar mat.
NYHET Publicerad:

"När Petter Stordalen hörde av sig förstod vi att vi har något bra på gång"

ENTREPRENÖRSKAP Digiwise är ett ungt företag som ägs och drivs av Sonny Eriksson och Lucas Andersson i Västerås. Digiwise en digital byrå som hjälper andra företag att lyckas online. De är certifierade Google Partners och arbetar med affärsdrivande marknadsföring och med Google, Facebook samt Instagram som tyngdpunkt. Vi fick en pratstund med Sonny Eriksson.
NYHET Publicerad:

Ge sjöfarten mer fart!

Det finns stora förhoppningar gällande svensk sjöfart. Politikerna vill flytta över transporterna till vattnet av miljö- och säkerhetsskäl. Men ska det lyckas så måste branschen få bättre förutsättningar, det menar Rikard Engström på Svensk Sjöfart.
NYHET Publicerad:

Stölder drabbar Ica i Skinnskatteberg

FÖRETAGSKLIMAT "Vi trivs med att verka i Skinnskatteberg, men brottsligheten börjar bli ett stort problem", säger Jaana Runeson som tillsammans med sin man Andreas Runeson driver Ica Nära Berghallen i Skinnskatteberg.
NYHET Publicerad:

Sänkta avgifter ska underlätta för småföretagen

HALLÅ DÄR HALLÅ DÄR Ann-Christine From Utterstedt, som kandiderar till riksdagen för Sverigedemokraterna i höstens val. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur länets riksdagskandidater ser på företagsamhet, entreprenörskap och på villkoren för landets företag
NYHET Publicerad:

Att föra ekonomin i hamn

HAMNEFFEKTIVITET Ska Sverige upprätthålla sin konkurrenskraft och nå sina miljömål krävs bättre hamneffektivitet. Det var panelisterna rörande överens om när Svensk Sjöfart och Skogsindustrierna arrangerade seminarium i ämnet.
NYHET Publicerad:

Glädje viktigaste ingrediensen för Götlunda Glass

ENTREPRENÖRSKAP I år är det hela sex år sedan 24e årige Philip Gustafsson tillsammans med sin far kom på idéen om att börja tillverka glass i en fabrik i byn Götlunda mellan Örebro och Arboga. Idéen utvecklades till Götlunda Glass, företaget som tagit Philip Gustafsson till tidningen Företagarens lista över Sveriges 103 främsta unga företagare.
NYHET Publicerad:

Företagens viktigaste valfrågor

VALET 2018 Vilka är företagens viktigaste valfrågor? Det råder det naturligtvis delade meningar om, men här följer ett antal punkter som står högt upp på Svenskt Näringslivs agenda.
NYHET Publicerad:

"Jag ångrar mig inte en sekund"

ENTREPRENÖRSKAP Hallå där, Camilla Lindgren, VD för CaLi AB, ett företag som jobbar med järnvägsentreprenad med utgångsläge i Västerås. Du hamnade nyligen på tidningen Företagarens lista över Sveriges mest lovande unga företagare. Vad fick dig att starta eget företag?
NYHET Publicerad:

Trygghet och välfärd på tapeten

FÖRETAGSKLIMAT Det finns 14 000 hemtjänstföretag i Sverige. Ett av dem är Personstöd AB i Västerås med Tony Blomqvist som vd. Han är oroad av den politiska debatten kring välfärden. "Kommer våra kunder ges möjlighet att själva välja utförare enligt LOV i framtiden? En av flera viktiga frågor som borde diskuteras i valrörelsen." Tillsammans med andra lokala förtagare träffade han Samuel Stengård och Jesper Songer, som båda är lokala fritidspolitiker från KD som kandiderar till riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Glöm arbetsförmedlingen och satsa på lärlingssystem i stället"

FÖRETAGSKLIMAT Givande samtal om anställningsvillkor, kompetensförsöjning, utbildningsfrågor och välfärd fick Lars Kallsäby (C), kommunalråd i Västerås, som hoppas på en plats i Sveriges riksdag efter valet i höst, då han tillsammans med partikollegan Sture Johansson från Sala träffade lokala företagare i Västerås.
NYHET Publicerad:

Så vinner man företagens hjärta

VALET 2018 Med mindre än 19 dagar kvar till valet är det nu många partier och politiker som är ute i slutspurten och röstfiskar. Nu kan Svenskt Näringsliv i Västmanland avslöja hur våra politiker kan fånga företagens röster.
NYHET Publicerad:

Regeringens ambitionshöjning löser inte infrastrukturskulden

KRÖNIKA "Regeringen har fastställt den nationella transportplanen. Trots många positiva delar räcker den inte. Grundproblemet kommer att kvarstå. Även efter denna tolvårsperiod kommer Sverige att ha en betydande infrastrukturskuld." Det skriver Mårten Bergman, ansvarig för infrastruktursfrågor på Svenskt Näringsliv i sin krönika.
NYHET Publicerad:

LAS måste moderniseras

LAS Många företagare vittnar om att LAS försvårar kompetensförsörjning, skapar tillväxthinder, inlåsningseffekter, tudelning och i värsta fall tvingar företag i konkurs är dessvärre många. "LAS skapar en stel arbetsmarknad där flitiga medarbetare förlorar jobbet före den som jobbat länge och där den som jobbat länge och vill byta jobb inte vågar byta", säger Kaj Johdet som driver Le Croissant Café och kafferosteri.
NYHET Publicerad:

Sommarlovsentreprenörer i Västerås

ENTREPRENÖRSKAP Sommarlovsentreprenör är ett projekt inom AMA Arbetsmarknad i Västerås Stad, där ungdomar får chansen att driva eget företag under sommaren. Den 9:e augusti summerades årets prestationer.
NYHET Publicerad:

Minskat regelkrångel - Företagens viktigaste valfråga

REGELKRÅNGEL Under flera år har politiken lovat se över och minska företagens regelbördor. Ett löfte som inte har infriats. Företagens regelbördor är stor, kostsam och tillväxthämmande. Varje år fyller företagen i närmare 96 miljoner blanketter som 90 svenska myndigheter begär in. Företagen och företagande omfattas av en mängd lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd. Kostnaderna för svenska företag att administrera det statliga regelverket uppgick 2012 enligt Tillväxtverket till ca 90 miljarder kr. Utöver det tillkommer kostnader för skatter och avgifter samt för de investeringar som företagen behöver göra på grund av regler.
NYHET Publicerad:

"Västmanland behöver synas mer som exportlän"

HALLÅ DÄR Hallå där Agneta Luttropp, som kandiderar till riksdagen för Miljöpartiet i höstens val. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur länets riksdagskandidater ser på företagsamhet, entreprenörskap och på villkoren för landets företag.
NYHET Publicerad:

"Det behövs fler i politiken!"

HALLÅ DÄR Hallå där Marino Wallsten (S), kommunstyrelsens ordförande i Fagersta. Vad tycker du vore den viktigaste åtgärden för att underlätta för västmanländska företag? Svenskt Näringsliv Västmanland kommer under valåret att intervjua lokala toppkandidater för de olika riksdagspartierna, för att höra deras näringspolitiska åsikter.