Nya kompetenskrav i transportbranschen

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Tjänsterna i transportsektorn kommer inte att bli färre, men de kommer att förändras. Det är en av slutsatserna i rapporten ”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras”, som här sammanfattas av Transportföretagens Caj Luoma.

Caj Luoma

Caj Luoma

Foto: Transportföretagen

Enligt vår rapport kommer sysselsättningen inom transportsektorn troligtvis inte att påverkas omedelbart men däremot kommer behovet av kompetens snabbt att förändras med ökad efterfrågan på kunnighet inom nya teknikområden. Även på längre sikt, fram till år 2030, kommer efterfrågan på arbetskraft med stor sannolikhet vara fortsatt hög men antalet jobb med dagens arbetsuppgifter, som exempelvis underhåll och service av äldre teknik, kommer att minska medan nya arbetsuppgifter kommer att växa fram. Det kan handla om fjärrstyrning, kundkontakt samt logistikplanering och datastyrt underhåll.

Behovet av personal kommer också drivas på när fordon alltmer automatiseras eftersom det kommer finnas ett ökat krav på tillgänglighet då fordonet förväntas vara i drift dygnet runt. Automatiserade transportsystem kommer också att öka sysselsättningen i glesbygd då transportkostnaderna kommer att sänkas oberoende av destination. Transportsektorn kommer genom teknikutvecklingen också att utvecklas och fortsätta växa i nuvarande takt, vilket också kommer att öka efterfrågan på arbetskraft. 

Sammanfattningsvis pekar ett antal faktorer på en fortsatt stark sysselsättning inom transportsektorn samtidigt som den eskalerande teknikutvecklingen innebär en rad förändringar beträffande yrken. För att Sverige ska ha förutsättningar att få ta del av de stora fördelarna med teknikskiftet och för att transportsektorn ska kunna utvecklas i takt med sin potential är det av stor vikt att vissa åtgärder och förändringar vidtas så att kompetensförsörjningen står rustat för teknikskiftet: 

  1. Sverige bör ha höga ambitioner för kompetensförsörjningen till transportsektorn eftersom det pågående teknikskiftet i branschen har stor potential när det gäller hållbarhet, innovation, stadsmiljö och jämställdhet.
  2. Antalet utbildningsplatser vid fordonstekniska och transporttekniska utbildningar bör inte minskas.
  3. Myndigheter som ansvarar för de fordonstekniska och transporttekniska utbildningarna behöver i samarbete med transportsektorn omgående se över utbildningarnas innehåll och bedriva ett snabbare och mer flexibelt revideringsarbete kopplat till läroplaner 21 framöver, med hänsyn till teknikskiftet i transportsektorn.
  4. För att kvaliteten på utbildningarna ska säkras och för att garantera en jämn och hög kompetens som är anpassad för teknikskiftet behöver operativa resurser inrättas på regional nivå med målet att samverkan mellan skola och näringsliv ska komma till stånd, utvecklas och vara långsiktigt.
  5. Transportsektorn och de fordonstekniska och transporttekniska utbildningarna bör undersöka möjligheterna att inrätta en modell som motsvarar Motorbranschcollege för andra yrkesgrupper, exempelvis yrkesförare, för att säkerställa kvaliteten och en tätare samverkan mellan skola och näringsliv.
  6. Skolinspektionen behöver i större utsträckning kontrollera den faktiska kvaliteten i utbildningen.
  7. Regeringen behöver ha arbetsmarknaden inom transportsektorn under uppsikt och vara redo med lämpliga insatser kring fortbildning och omställning om de mest dramatiska scenarierna kring automationens påverkan på jobben skulle bli verklighet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Sänk bränsleskatten, Lövin!

DEBATT "Ska Sverige fortsatt stå sig konkurrenskraftigt och starkt i tider av ökad internationell konkurrens, så bör vi undvika att överbeskatta vårt transportberoende näringsliv. Liksom att mjölka de svenska hushållens hårt skuldsatta och ansträngda ekonomier ännu mer. Snarare bör skatten begränsas till att kompensera för bränsleförbrukningens miljöeffekter. Bränsleskatten bör inte höjas mer, den bör sänkas." Det skriver Tony Gunnarsson, Svenskt Näringsliv i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Ett extremt år för bönderna

GRÖNA NÄRINGAR "Vi kommer från ett extremt år med torka, skogsbränder, vargattacker och äganderättsattacker", konstaterade LRFs förbundsordförande och mjölkbonde Palle Borgström vid LRF Mälardalens regionstämma tidigare i veckan och menade att även detta år har börjat dramatiskt med stormen Alfrida och debatten om hot mot bönder.
NYHET Publicerad:

Västmanland har landets lägsta andel kvinnliga företagare

FÖRETAGSAMHETEN Andelen kvinnor som blev företagsamma i Sverige under 2018 sjunker jämfört med tidigare år och är nu den lägsta nivån sedan mätningarna påbörjades. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Sala är Västmanlands mest företagsamma kommun

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar visserligen att Västmanland fortsatt har lägst företagsamhet i Sverige, men också att företagsamheten i länet trots allt växer något och når en ny toppnotering på 9,8 procent. Länets högsta företagsamhet finns i Sala.
NYHET Publicerad:

Markköp gick i stöpet efter politisk kovändning

FÖRETAGSKLIMAT Företagaren Robert Svensson vill expandera på kommunal mark. Första beskedet är att området är ”bokat” för hans räkning. Därefter gör kommunen en kovändning och meddelar att de aldrig gett honom ett löfte att köpa marken. "Jag ifrågasätter varför de inte vill ge oss tillstånd för det vi kommit överens om", säger han.
NYHET Publicerad:

Höga avgifter från IVO drabbar assistansföretag

VÄLFÄRD Nu blir det dyrare att driva assistansföretag. Inspektionen för vård och omsorg har infört nya höga avgifter, som drabbar företag i hela landet. "Vi får ingenting för de här pengarna", säger Tony Blomqvist, som driver Personstöd Mälardalen.
NYHET Publicerad:

Populärt besöksmål i fara

Det har aldrig gått bättre för Per och Pauline Vidlunds fiske- och caféverksamhet ute på Ängsö. Ändå kan de komma att tvingas avveckla en stor del av verksamheten på grund av vad de upplever vara Westmannastiftelsen svala intresse för det blomstrande turistmålet. ”Känslan är att vi upplevs ta för mycket plats,” säger Pauline Vidlund, ägare till Ängsö Fisk.
NYHET Publicerad:

Att vara sin egen lyckas smed

KOMMENTAR Både en och annan skolungdom har nog under den senaste tiden våndats över sitt gymnasieval. Funderingar kring vad jag vill bli när jag blir stor är inte alltid de enklaste men bland de viktigaste.
NYHET Publicerad:

"Fri konkurrens i butikshyllan, men inte på vägen dit"

FÖRETAGSKLIMAT Johan Matsanders driver sedan 2013 företaget Färna Odlingar, en företagarresa som hittills inte varit alldeles enkel, då dåliga politiska förutsättningar drabbar det svenska jordbruket hårt. "Att vi har fler och andra regler än våra grannländer gör det svårt för svenska producenter att konkurrera. Vi har fri konkurrens i butikshyllan, men inte på vägen dit" menar han.
NYHET Publicerad:

Tråkig inställning till företagare i Sverige

FÖRETAGSKLIMAT Multientreprenörerna Marnix Bijl och Joyce Goes sålde år 2009 sitt HR-konsultbolag, som då hade nio anställda, i det tätbefolkade Nederländerna, för att i stället flytta till den svenska landsbygden och bli småföretagare. Som sådana har de prisats både som årets företagare och årets mest innovativa företag. Idag har de sin bas i byn Färna i Skinnskattebergs kommun.
NYHET Publicerad:

Tydlighet avgörande för transportbranschens miljöarbete

TRANSPORT Våra transporters påverkan på miljön är ett ständigt aktuellt politiskt samtalsämne. Även inom branschen ligger stort fokus på hållbarhetsarbetet. Det vill Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag, lyfta fram. Samtidigt har de redan kommit långt, menar hon. Redan i dag körs 80 procent av bussarna på förnybara drivmedel.
NYHET Publicerad:

"Vi vill ha långsiktiga arrenden"

HALLÅ DÄR Lars Andersson från Skultuna, som bedriver växtodling och uppfödning av köttdjur på Frövi gård utanför Skultuna, du är även nyvald ordförande för Sveriges Jordbruksarrendatorer. Vilka anser du är de viktigaste frågorna för Sveriges Jordbruksarrendatorer?
NYHET Publicerad:

Med bussen in i framtiden

TRANSPORT Det kommer att krävas tusentals nya bussförare i framtiden, trots utveckling mot självkörande bussar. Det menar Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen. Organisationen beslutade 2016 att genomföra en framtidsstudie. Resultatet är rapporten ”Vår väg vidare” som analyserar bussens framtid till 2030.
NYHET Publicerad:

Delegering, tillit och tydlighet är ledord i Annelis ledarskap

HALLÅ DÄR Anneli Angeling, VD på Frontit, som nyligen utsågs till årets VD, i kategorin medelstora företag! Varför tror du att du vann? Vilka är dina bästa egenskaper som ledare?
NYHET Publicerad:

Skatten på sjukvårdsförsäkringar bör slopas

GÄSTKRÖNIKA "Politiker som säger sig vilja minska sjuktalen och belöna arbetsgivare som tar hälsoansvar borde visa det i handling. Oavsett vilka partier som bildar regering så finns det en majoritet i riksdagen som säger sig vilja avskaffa förmånsbeskattningen. Kommande regering borde ta tillfället i akt och slopa förmånsbeskattningen så snart som möjligt." Det skriver Adam Rydström vid tankesmedjan Den Nya Välfärden i denna gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Nya kompetenskrav i transportbranschen

GÄSTKRÖNIKA Tjänsterna i transportsektorn kommer inte att bli färre, men de kommer att förändras. Det är en av slutsatserna i rapporten ”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras”, som här sammanfattas av Transportföretagens Shashika Sellgren.
NYHET Publicerad:

Mentorer och reformer behövs för unga företagare

UNG FÖRETAGSAMHET Ung Företagsamhet i Västmanland slår rekord på rekord. Sedan 2016 har antalet elever som driver UF-företag ökat lavinartat. Och i takt med att det blir allt fler UF-elever ökar också behovet av fler företag som kan engagera sig som partners och mentorer, berättar Johan Eliases, regionchef på Ung Företagsamhet i Västmanland.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringslivs VD besökte Västerås

FÖRETAGSKLIMAT Förbättrad kompetensförsörjning, ökad flexibilitet på arbetsmarknaden och ökad rättssäkerhet i tillståndsgivning och tillsyn av regelefterlevnad, tre områden som Svenskt Näringslivs nye vd Jan-Olof Jacke kommer att ha som huvudfokus. Även behovet av tryggad energiförsörjning, bättre förutsättningar för unga entreprenörer och EU:s betydelse för exporten är aktuella frågor han vill lyfta högre upp på agendan. Nyligen träffade ett tjugotal västmanländska företag över en långlunch för att diskutera dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Här är utlandsfödda och funktionshindrade välkomna

INTEGRATION Distriktssköterskegruppen Q-ra i Västerås anställer utlandsfödda och personer med funktionshinder. Med vissa individuella anpassningar gör de ett riktigt bra jobb, enligt vd:n Mansour Nozhatzadeh. ”De utstrålar en enorm stolthet när de arbetar”, säger han.