anna krönika april.png

Fler ska #GillaJobbskaparna!

NYHET Publicerad

FREDAGSKRÖNIKA När jag är ute och möter företag runt om i Västra Götaland kommer vi ofta in på företagandets villkor. Hur är det att driva företag idag? Förstår alla runt om i samhället vikten av välmående och växande företag och deras betydelse för oss alla och vår vardag? Många gånger blir svaret nej. För att försöka förbättra alla kunskaper kring detta har vi skapat #GillaJobbskaparna.

Många av oss tar ofta våra jobb och vår gemensamma välfärd för given. Det är delar av vår vardag som helt enkelt bara ska fungera och finnas. Jobbet för att vi ska ha en inkomst och välfärden då vi har behov av den; vård på grund av sjukdom och skola då vi har barn för att bara nämna två.

Men vi funderar inte så ofta på vad som ligger bakom att vi har ett jobb att gå till och en omsorg att söka oss till.

Ser man då ”bakom kulisserna” på denna fråga ser man ganska snart att mitt jobb finns på grund av att det finns en person som någon gång sett behov och önskemål för olika varor och tjänster på marknaden. Sedan gäller det att dessa människor har vågat ta steget till att bli företagsamma, dvs gör något av sin idé och också börjar anställa andra för att tillgodose marknadens efterfrågan.

Det är genom dessa företagsamma jobbskapare som jag har ett arbete att gå till och en inkomst att spendera efter egna önskemål.

Men det är också på grund av dessa jobbskapare som det blir en skatteintäkt till stat, region/landsting och kommun. Och det är så dessa institutioner får resurser för att tillgodose oss medborgare våra välfärdsönskemål.

Är det så att man nu anser att vi behöver få fler arbetstillfällen i samhället och mer skatteintäkter till det offentliga finns det i mina ögon bara en väg att gå. Vi måste se till att våra jobbskapare, både de som redan är och de som vill bli jobbskapare, får de bästa förutsättningar för att kunna starta, växa och utveckla sina verksamheter.

I vår kampanj #Gillajobbskaparna gör vi liknelsen mellan välmående företag och en solros. För att solrosen ska kunna växa och frodas måste den ha rätt förutsättningar men jordmån, näring, vatten och solljus. Detsamma gäller företagen, även om de har en annan önskelista på vilka förutsättningar de behöver. Några av dem kan vara enkla och tydliga regelverk, god och öppen kommunikation och god förståelse från kommunala & nationella tjänstemän och politiker, väl fungerande infrastruktur och en god förståelse från samhället i stort.

Då vi ser att delar av detta ofta saknas inser vi också att vi har en lång väg att gå för att alla ska få en god förståelse för företagandets villkor har vårt arbete med #GillaJobbskaparna bara börjat!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Rösta för ett företagarvänligt Europa

EU-VALET Den 26 maj 2019 är det dags för Sveriges kanske viktigaste val, valet till Europaparlamentet. Då har vi svenskar chansen att vara med och styra riktningen för EU:s framtida utrikespolitik, jordbrukspolitik, frihandelsavtal och många andra viktiga frågor. Tyvärr är engagemanget för EU svagt och allt för få svenskar bemödar sig om att sätta sig in i processen som i allra högsta grad påverkar deras vardag. Detta har visat sig tydligt, inte minst i senaste valet där endast 51% av svenskarna valde att rösta.
NYHET Publicerad:

Hur kan EU bli mer konkurrenskraftigt enligt partierna?

EU 26:e maj röstar Sverige in sina 20 ledamöter i Europaparlamentet. För många olika västsvenska företag påverkar EU konkurrenskraften och tillväxten på olika sätt. Hur kan EU bli mer konkurrenskraftigt när konkurrensen från omvärlden ökar? Svenskt Näringsliv i Västra Götaland har frågat partierna.
NYHET Publicerad:

Vikten av EU för Johanneberg Science Park

EU 26:e maj röstar Sverige in sina 20 ledamöter i Europaparlamentet. För många olika västsvenska företag påverkar EU konkurrenskraften och tillväxten på olika sätt. Svenskt Näringsliv har intervjuat Mats Bergh, VD på Johanneberg Science Park för att få ta del av hur deras verksamhet påverkas.
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2019 – så tycker företagen om företagsklimatet i Västra Götaland

FÖRETAGSKLIMAT Rekordmånga kommuner får i år ett bra betyg för sitt företagsklimat, det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning med svar från totalt över 30 000 företag. Högst sammanfattande omdöme får Vårgårda med 4,7 – det högsta betyg som någonsin uppmätts. Årets undersökning visar också trendbrott för Göteborg.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Så påverkas handlarna i Sverige av EP-valet

EU 26:e maj röstar Sverige in sina 20 ledamöter i Europarlamentet. För många olika västsvenska företag påverkar EU konkurrenskraften och tillväxten på olika sätt. Svenskt Näringsliv har intervjuat Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk Handel för att få ta del av hur medlemsföretagen påverkas.
NYHET Publicerad:

Jag slutar, men jobbet tar inte slut

FREDAGSKRÖNIKA Om några veckor är det dags för fredagskrönikorna att ta sommaruppehåll. Detta blir därför min sista för Svenskt Näringsliv. Efter sommaren väntar en ny utmaning, men jag lämnar varken engagemang eller intresse för företagarfrågor bakom mig.
NYHET Publicerad:

Så påverkas besöksnäringen av EP-valet

EU Den 26 maj röstar Sverige in sina 20 ledamöter i Europaparlamentet. För många västsvenska företag påverkar EU konkurrenskraften och tillväxten på olika sätt. Svenskt Näringsliv har intervjuat Suzanne Parenius, VD på Hjortviken Konferens, för att ta del av hur verksamheten påverkas.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ska bli Dalslandsmodellen

FÖRETAGSKLIMAT Ett bra lokalt företagsklimat ska bli bättre. Det är bakgrunden till att fyra kommuner i Dalsland nu går samman för att förbättra myndighetsutövningen gentemot företag. Inspiration och arbetssätt hämtas ifrån hyllade Rättvik.
NYHET Publicerad:

Inför EP-valet: så påverkas rymdföretaget från Trollhättan

EU Den 26 maj röstar Sverige in sina 20 ledamöter i Europaparlamentet. För många västsvenska företag påverkar EU konkurrenskraften och tillväxten på olika sätt. Svenskt Näringsliv har intervjuat Claes Haraldsson, VD på Tooltec, för att ta del av hur verksamheten påverkas.
NYHET Publicerad:

Sverige förlorar kampen om kompetensen

FREDAGSKRÖNIKA Spotify flaggade i veckan att man kan tvingas nedprioritera verksamheten i Sverige, främst på grund av svårigheter att rekrytera personal. Problemet med att attrahera talanger till Sverige är ett rejält hot mot vår konkurrenskraft. Global marknad innebär också global arbetsmarknad. Höga skatter, svår bostadsmarknad och en osäker tillståndsprocess gör Sverige mindre attraktivt. Något vi i det långa loppet absolut inte har råd med.
NYHET Publicerad:

EU:s betydelse för Västra Götalandsregionen

EU Västra Götaland är genom handel, utländskt ägande, forsknings- och studentutbyten samt besöksnäringen en starkt globaliserad del av Sverige. Omvärlden och i synnerhet EU är därför av hög betydelse för vår region. Internationella samarbeten är idag en nödvändighet för att Västra Götaland ska klara sig bra i den globala konkurrensen om bland annat investeringar, företag, forskning och kvalificerad arbetskraft.
NYHET Publicerad:

Så gick det för Västra Götaland på SM i Ung Företagsamhet

UNG FÖRETAGSAMHET Den 6–7 maj hölls nationella finalen för Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan i Älvsjö. För truppen från Västra Götaland blev det både guld och fina utmärkelser.
NYHET Publicerad:

Så funkar Europaparlamentsvalet 2019

EU Snart är det dags för val, men inte vilket val som helst. Mellan den 23:e och 26:e maj 2019 väljer medborgarna i EU:s 27 medlemsländer sina ledamöter till Europaparlamentet. Valet är ett av de största valen i världen och är av stor betydelse för svenskars vardag. Trots det ser vi en oroande utveckling med ett sjunkande valdeltagande.
NYHET Publicerad:

Så ska Partille behålla topplacering

FÖRETAGSKLIMAT Partille kommun upprättade en handlingsplan med målet att nå topp tio i Svenskt Näringslivs ranking av lokalt företagsklimat till år 2020. Målet uppfylldes redan förra året, då Partille rankades till plats åtta vilket dessutom innebar den bästa placeringen bland kommunerna i Västsverige. Nu återstår frågan om hur kommunen planerar att fortsätta vara ”bäst i väst”.
NYHET Publicerad:

Den svaga kronkursen - dyrare solsemester till ingen nytta?

FREDAGSKRÖNIKA Kronan krisar. I jämförelse med övriga valutor har den tappat betydligt i värde. För solsuktande svenska semesterfirare leder det till dyrare resor ner till Europa. För våra svenska företag har vi genom historien däremot lärt oss att en svag krona gynnar exporten och därmed vårt lands ekonomi. Men är det verkligen så fortfarande?
NYHET Publicerad:

Öppet hus ska råda bot på kompetensbrist

KOMPETENSFÖRSÖRJNING FTG i Bäckefors är redo att expandera men rätt kompetens är inte lätt att hitta. Något som gjort att de letar egna lösningar. När de nyligen anordnade öppet hus kom besökarna i mängder. ”Det var riktigt lyckat med mellan 1000–1200 besökare. Det är nästan mer än vad det är på Bäckefors marknad”, säger Thomas Seleskog, marknad- och försäljningschef på FTG.
NYHET Publicerad:

Varför ska Sverige alltid vara bäst i klassen?

FREDAGSKRÖNIKA Det kallas ”gold-plating”. Det låter väl egentligen som ett ganska trevligt ord; gold-plating – att förgylla. Men det handlar om något helt annat. Det handlar om olika nationers sätt att vara överambitiösa och ineffektiva vid implementeringen av EU-lagstiftning.
NYHET Publicerad:

Djupare hamn i Göteborg – viktigt för Sveriges konkurrenskraft

GÖTEBORGS HAMN Hur ska Sverige som exportberoende land upprätthålla stark konkurrenskraft på den globala marknaden? APM Terminals har svaret i nylanserade ”The Gothenburg Gateway” – ett riktmärke för att driva Sverige framåt i världshandeln, på rekordtid.
NYHET Publicerad:

Påskhandla utan dåligt samvete

FREDAGSKRÖNIKA Helghandeln i samband med våra stora högtider utmålas allt oftare som ett problem och röster höjs för att vi ska konsumera mindre. Men i debatten glömmer man bort handelns positiva sidor. Att svensk ekonomi växer och att fler får möjligheten att ta sig in på arbetsmarknaden är i grunden bra.