NYHET13 augusti 2020

Kommunal upphandling - "betyget har aldrig varit lÀgre"

Svenskt NÀringsliv mÀter varje Är företagsklimatet i kommunerna. Bland annat hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna. Resultatet i Är var nedslÄende - betyget har aldrig varit lÀgre, 2,63 pÄ en 6-gradig skala.

Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Kommunerna har aldrig varit bĂ€ttre pĂ„ att upphandla Ă€n de Ă€r idag. Men samtidigt har förvĂ€ntningarna frĂ„n företag och medborgare blivit högre. Det kan dels bottna i att offentlig upphandling har hamnat i strĂ„lkastarljuset under de senaste Ă„ren, med en nationell upphandlingsstrategi och mycket prat frĂ„n politiker om ”den goda affĂ€ren”. Media har ocksĂ„ blivit vĂ€ldigt aktiva i att skriva om nĂ€r upphandlingar gĂ„tt snett. Det har tillsammans satt en i allra högsta grad rimlig förvĂ€ntan pĂ„ att kommuner ska arbeta strategiskt och serviceinriktat med upphandlingar, en höjd förvĂ€ntan som kommunerna trots ett aktivt utvecklingsarbete inte lyckats leva upp till. Gapet mellan förvĂ€ntningar och vad man faktiskt presterar i kommunerna har helt enkelt ökat.

Nytt för i Är Àr att ca 5 800 företag valt att lÀmna kommentarer kring vad man anser om upphandlingar. Dessa svar Àr vi mycket tacksamma för, eftersom det ger oss en bild av vad man upplever som problematiskt. Föga förvÄnande handlar mÄnga av svaren om de lokala företagens förutsÀttningar att kunna delta, om irrelevanta och felaktiga krav och om alltför stort fokus pÄ lÄga priser istÀllet för pÄ bra kvalitet. MÄnga företag upplever ocksÄ att det Àr svÄrt att fÄ information kring upphandlingarna, vilket sÄ klart Àr bekymmersamt.

Ett talande exempel pĂ„ felaktiga krav finns i det hĂ€r svaret: ”De förfrĂ„gningsunderlag som vi fĂ„r att utgĂ„ ifrĂ„n Ă€r under all kritik. De Ă€r sĂ„ ofullstĂ€ndiga och nonchalant skrivna att man genast ser att den som skrivit förfrĂ„gningsunderlagen inte sjĂ€lva varit pĂ„ plats för att se vad som behöver eller ska utföras eller sĂ„ saknar man fullstĂ€ndigt kompetens. Detta innebĂ€r att de företag som rĂ€knar pĂ„ dessa arbetsobjekt ser att det finns mycket extraarbeten som bör eller mĂ„ste utföras under projektets gĂ„ng. Detta mynnar ut i att entreprenören rĂ€knar med att kunna debitera extra tid. Priserna som lĂ€mnas Ă€r alltid lĂ„ngt under vad som budgeteras. Den som Ă€r frĂ€ckast med att lĂ€mna ett lĂ„gt pris och Ă€r frĂ€cka nog att ta betalt för extra tiden fĂ„r se sina arbeten gĂ„ ihop ekonomiskt och kommunen ser att Ă€nnu ett projekt sprĂ€cker budgeten. Vi önskar att det lĂ€ggs ner mer kunskap och energi i förfrĂ„gningsunderlagen med tydlighet om vad kommunen vill ha utfört i sina projekt”.

En annan aspekt pÄ upphandlingsfrÄgan som lyfts fram av företagen i svaren Àr bristen pÄ uppföljning. Kombinationen kunskapsbrist och bristande uppföljning Àr sÄ klar förödande för den offentliga upphandlingen. Det finns med andra ord skÀl till att sÄ mÄnga entreprenadprojekt sprÀcker budgeten.

Forskaren Giancarlo Spangolo har skrivit om detta Àmne pÄ uppdrag av SNS (https://www.sns.se/artiklar/cost-overrun-and-procurement-competence-in-sweden). Enligt Spangolo beror bÄde högre kostnader och lÀgre kvalitet till stor del pÄ bristande kompetens i offentliga upphandlingar. Han förordar i sin forskningsrapport att Sverige inför mastersprogram pÄ universiteten för inköpare/upphandlare, det vill sÀga utbildningar för de personer som redan har grundutbildning inom till exempel IT eller byggnadsingenjör. Detta Àr ett mycket bra förslag som vi gÀrna ser att regeringen gÄr vidare med.

Den pandemi som vi just nu befinner oss i har visat hur viktigt det Ă€r med hög kompetens hos vĂ„ra inköpsorganisationer. Dels för att sĂ€kerstĂ€lla att vi fĂ„r de varor och tjĂ€nster som vi behöver med god kvalitet, dels för att de offentliga finanserna framöver kommer att vara anstrĂ€ngda. Svenskt NĂ€ringsliv har i en rapport frĂ„n förra Ă„ret gjort berĂ€kningar pĂ„ att offentlig sektor kan spara mellan 70 – 100 miljarder kr genom att bilda effektivare inköpsorganisationer, dĂ€r kategoristyrning Ă€r en bĂ€rande del, och genom att tillföra högre kompetens i förvaltningarna.

Det finns mÄnga personer som arbetar som upphandlare ute i kommunerna som kÀnner stor frustration över bristande intresse och engagemang hos det ledande skiktet i kommunen, men försöker göra sÄ gott de kan. Ett strategiskt upphandlingsarbete behöver genomsyra hela förvaltningen och krÀver dÀrför engagemang frÄn framför allt kommunchef och ekonomichef för att lyckas. Den offentliga upphandlingen förtjÀnar dÀrför ocksÄ större intresse och utrymme i den politiska debatten. Det skulle alla gynnas av, medborgare sÄvÀl som företag.

Upphandlingkrönika
Kontakta Svenskt NĂ€ringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter pÄ Tidningen NÀringslivet
Tidningen NĂ€ringslivet
Tidningen NÀringslivet Àr för dig som Àr intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och nÀringspolitik.
Prenumerera pÄ Nytt frÄn Svenskt NÀringsliv
Kontakta Svenskt NĂ€ringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera pÄ Nytt frÄn Svenskt NÀringsliv
Ta del av fler nyheter pÄ Tidningen NÀringslivet
Tidningen NĂ€ringslivet
Tidningen NÀringslivet Àr för dig som Àr intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och nÀringspolitik.
Kontakta Svenskt NĂ€ringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter pÄ Tidningen NÀringslivet
Tidningen NĂ€ringslivet
Tidningen NÀringslivet Àr för dig som Àr intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och nÀringspolitik.
Prenumerera pÄ Nytt frÄn Svenskt NÀringsliv
Kontakta Svenskt NĂ€ringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter pÄ Tidningen NÀringslivet
Tidningen NĂ€ringslivet
Tidningen NÀringslivet Àr för dig som Àr intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och nÀringspolitik.
Prenumerera pÄ Nytt frÄn Svenskt NÀringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist