NYHET31 januari 2022

Offentlig upphandling: “Som ny entreprenör känner man sig inte alltid välkommen”

Varje år genomförs ca 12 500 annonserade upphandlingar i Sveriges kommuner, varav 3000 i Västra Götalands 49 kommuner. Anders Lyrbring, VD på Golvet AB i Göteborg, menar att det finns ett stort glapp mellan vad som faktiskt upphandlats och vad man tror att företaget ska leverera.

Golvet AB Foto: Golvet AB

Trots att offentlig upphandling är en stor marknad för många företag och att det är ett viktigt verktyg för att kommunerna ska kunna få ut mer av varje skattekrona, så är det få företag som är med och lämnar anbud. Enligt Anders Lyrbring, VD på Golvet AB i Göteborg, kan en av anledningarna vara att utformningen av en upphandling ofta inte stämmer överens med vad företag förväntas leverera.

- Det handlar kanske om en okunskap och dålig kommunikation från beställare och utförare. Kommunerna tror ofta att de har upphandlat att “allt” ska ingå, även om det inte står i avtalet. Men det kan det ju inte göra, det är bara det som står som ska ingå. Vid sådana här tillfällen uppstår oftast mycket diskussioner.

Anders framhåller att upphandlingarna måste bli utformade på ett sätt där det inte kan finnas några tvivel för vad som ska levereras.

- I dagsläget är beskrivningarna väldigt breda. Det gör att det går att tolka in rätt mycket. Det här har resulterat i frustrationer och till och med uppsägningar. Det gäller inte minst vid önskan om fast pris, då får det inte finnas några tvivel om vad som upphandlats.

Utformningen inför upphandlingen och resultatet efteråt skiljer sig även mycket mellan vilken kommun man är verksam i. Golvet AB, vars verksamhet återfinns i flera kommuner, märker av skillnader.

- Förståelsen för LOU:s processer är bättre i vissa kommuner än i andra. I kommunerna där det funkar bra så reder man ut sakfrågor om det inte finns en samsyn. I kommunerna där det funkar sämre ställs aldrig frågor och det görs aldrig några utvärderingar. Som ny entreprenör är känslan dessutom att man inte välkommen. Kommunerna tror att de kan göra lite som de vill och lösa saker på sätt som de alltid gjort, avslutar Anders Lyrbring.

Svenskt Näringsliv undersöker varje år företagsklimatet i landets kommuner. I en av enkätfrågorna får företagen ge sin syn på hur kommunala upphandlingar fungerar. I Västra Götaland gav företagen i 2021 års mätning det låga betyget 2,74 på en 6-gradig skala. Ett betyg som vänder uppåt efter en nedåtgående trend de senaste åren. 

Offentlig upphandlingLokalt Företagsklimat
Skriven avAnna Sundin
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist