Sponsrat labb ska väcka kemisten i de unga

NYHET Publicerad

KEMI Ett toppmodernt kemilabb har öppnat på Universeum i Göteborg. Det är ett första steg i satsningen ”Älska Kemi”, som möjliggörs bland annat tack vare BASF, världens största kemiföretag, och bioläkemedelsföretaget Astra Zeneca.

Kemilabb
Foto: Ellika Henrikson
Matti Ahlqvist.

Matti Ahlqvist.

Foto: Daniel Forss

– Vi vill väcka intresset för kemi bland både barn och vuxna och visa hur kemi kan leda till hållbara lösningar. Att förstå kemi är att förstå hur du själv och världen är uppbyggd och fungerar. Därför känns det så viktigt att få ha ett riktigt kemilabb på Universeum, säger vd Carina Halvord.

Invigningen av kemilabbet genomfördes i slutet av oktober och gav en ”fantastisk feedback från branscher, akademi och skolans värld”, berättar hon.

– Alla måste ta sitt ansvar. Det här är ingen quickfix och näringsliv, offentlig sektor och akademi måste bjuda till och vara med och bidra för att vi ska nå tidiga åldrar. Det behövs för kompetensförsörjningen och för att vi ska kunna konkurrera globalt.

Från skolans sida är kemilabbet en efterlängtad satsning, särskilt av skolor som inte har några laboratoriemiljöer, menar Carina Halvord.

– Vårt fokus ligger därför på skolor utan egna labb. På så vis når vi även de barn och ungdomar som annars har små möjligheter att upptäcka glädjen i kemi.

Kemilabbet är skapat i samarbete med BASF. Astra Zeneca gör också en utökning av Universeums skolprogram, som erbjuder lärmiljöer som komplement till undervisningen i skolan. Även Chalmers och Göteborgs universitet är med i satsningen.

– Vi vill vara med och bidra till att öka förståelsen för vad kemi betyder för vårt samhälle och vår framtid. Branschen är i stort behov av ung och driven arbetskraft och vi hoppas att Kemilabbet ska få fler att upptäcka fascinationen med kemi, säger Mark Meier, vd för BASF Norden/Baltikum.

Matti Ahlqvist är Astra Zenecas platschef i Göteborg. Han understryker vikten av att tidigt väcka intresse för naturvetenskap och kemi bland barn och ungdomar. Företagets samarbete med Universeum är etablerat sedan tidigare och utökas nu med engagemang i skolprogrammet genom Älska kemi.

– Vi stöttar Universeum med tid, kompetens och resurser. Våra kemister tycker att det är väldigt roligt att vara involverade och sprida sin passion för ämnet, som de brinner för.

Vetenskapsfestivalen, Tom Tits experiment, Vetenskapens hus, Sommarforskarskola… Astra Zenecas engagemang är omfattande.

– Sverige som land är helt beroende av vår kunskapsintensiva industri och forskning. Som ett kunskapsintensivt företag är vi beroende av att kunna rekrytera spetskompetens internationellt och bra utbildad arbetskraft lokalt, förklarar Matti Ahlqvist.

Louise Fornander, kemikalieexpert IKEM, uttrycker det så här:

– Att öka intresset för kemi är inte bara viktigt för kemiföretagen, utan för alla som bor i Sverige. Kemiföretagen utgör en stor del av Sveriges export och bidrar till vår välfärd. För att svenska företag ska kunna utvecklas, och för att Sverige ska kunna fortsätta att ha en ledande roll inom kemi behövs kompetenta medarbetare.

Universeum har samarbetat med lärarutbildningen vid Göteborgs universitet sedan 2013.

– I dag är vi delaktiga i alla lärarprogram. Samtliga lärarstudenter gör en del av sin verksamhetsförlagda utbildning på Universeum, berättar Carina Halvord.

Fram till 2029 behövs cirka 6 500 nyexaminerade lärare med kemikompetens i årskurs 7-9, vilket motsvarar 400 nya kemilärare varje år. Dessutom är 32 procent av ämneslärarna inom kemi i svenska grundskolor inte behöriga.

– Bristen på kemilärare är allvarlig. Alldeles för få söker inriktningen på lärarutbildningarna. I år utbildar sig bara 20 studenter till kemilärare i hela landet, säger Carina Halvord.

Samtidigt som fler nya kemilärare behövs, behöver också de som arbetar i skolan i dag kompetensutveckling.

– Inom ramen för kemisatsningen kan vi utveckla lärarfortbildningar för förskola och grundskola, vilket kommer öka lärarnas möjligheter att möta läroplanens krav på att eleverna utvecklar kunskaper om kemiska sammanhang.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

ProMeister Fordon kör praktik i verkstad via videomöten

YRKESPROGRAM ProMeister kör videomöten som undervisningsform på gymnasieprogrammet ProMeister Fordon. Initiativet är en åtgärd för att säkerställa elever och handledares hälsa samtidigt som verkstadspraktiken kan fortsätta även under rådande omständigheter.
NYHET Publicerad:

Ny mattebok lanseras av Mathivation och SKF

MATEMATIK Många studier visar att intresset för naturvetenskap och teknik sjunker bland ungdomar både i Sverige och inom EU. Därför lanseras nu matteboken Knep och Knåp med Sixten och Mira som är framtagen av Mathivation tillsammans med SKF Sverige.
NYHET Publicerad:

Flickor i Teknik bryter stereotyper

TEKNIK Gymnasiearbetet Flickor i Teknik (FLIT) vill få fler tjejer att intressera sig för en teknikutbildning. Projektet har funnits i många år på Sundsvalls Gymnasium och drivs just nu av 8 tjejer som går sitt sista år på Teknikprogrammet.
NYHET Publicerad:

Förebilder ska locka fler tjejer till elbranschen

SAMVERKAN Elbranschen är fortfarande mycket mansdominerad. För att råda bot på det arbetar rektor Jenny Tydén på Lindholmens tekniska gymnasium med att tjejer på el och energiprogrammet ska få möta kvinnor i elbranschen.
NYHET Publicerad:

Teknikföretagens matteserie prisas för nytt grepp

MATEMATIK När tidskiften Resumé utser årets första omgång av ”Månadens content” är det Teknikföretagen och Transportföretagen som står högst upp på pallen.
NYHET Publicerad:

Yrkesprogrammen nyckelfaktor för kompetensförsörjningen

KOMPETENS TMF:s årliga undersökning av trä- och möbelindustrins rekryteringsbehov visar ett fortsatt stort arbetskraftsbehov. "Närmare samarbete mellan utbildningar och näringsliv behövs för att utbildningarna bättre ska matcha företagens kompetensbehov", säger Henrik Smedmark, utbildningsansvarig hos TMF.
NYHET Publicerad:

Tusentals yrkeslärare behöver utbildas

UTBILDNING 1 130 yrkeslärare. Det är så många som behöver slutföra sina studier varje år för att det inte ska råda brist de kommande elva åren, varnar en ny rapport från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Teknikföretagen vill stärka självförtroendet i matte

MATEMATIK Cirka tio procent av eleverna som går ut nionde klass har underkänt i matematik. Det vill Teknikföretagen ändra på. Genom humoristiska filmer, som illustrerar vardagsproblem unga stöter på, är syftet att avdramatisera matematikämnet bland högstadieelever.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Årets praoplats utsedd: Tidaholms Sparbank tar hem priset

PRAO På en praoplats får ungdomar en första inblick i arbetslivet. För att uppmärksamma företag som på ett engagerat sätt ger ungdomar en försmak av detta delades för första gången priset Årets praoplats ut under Näringslivsfesten i Tidaholm.
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”