NYHET2 maj 2018

Volvo Cars: Lägger om lönestruktur för att attrahera nya kompetenser

Volvo Cars lägger om sin lönestruktur för att attrahera nya kompetenser. Chefer får större flexibilitet i lönesättningen samtidigt som lön, förmåner och arbetsformer individanpassas. Det berättade Volvo Cars Hanna Fager på Lönebildningsdagen i Göteborg nyligen.

Företag från olika branscher var representerade vid lönebildningsdagen i Göteborg.
Volvo Cars personalchef Hanna Fager berättar att företaget har behov av att förändra lönestrukturen på grund av att synen på arbete förändras med nya generationer.

Förra veckans premiär för ”Lönebildningsdagen” i Göteborg lockade ett hundratal deltagare från södra Sverige som ville nätverka, utbyta erfarenheter och inspireras.

Rubriken på dagen var ”Framgångsrik lönesättning – att utveckla medarbetare och företag” och bland talarna fanns bland annat Volvo Cars personalchef Hanna Fager. Hon berättade om de nya utmaningar företaget står inför och hur de påverkar rekrytering och lönebildning. Till exempel att Volvo Cars nyligen gick ut med att hälften av de bilar som produceras ska vara elbilar senast år 2025.

– Det är en jätteomställning för oss kompetensmässigt. Dessutom sker allt mer av kommunikationen med kunderna via webben vilket kräver också helt ny typ av programmeringskompetens. Det här ställer stora krav på våra kompensationspaket.

Volvo Cars är ett av de bolag i Sverige som rekryterar mest just nu. De senaste tre åren har 5 000 personer rekryterats till Göteborg. 2 300 personer anställdes i Sverige förra året, och i år kommer ett flertal mjukvaruingenjörer att anställas främst i Göteborg och Stockholm.

Idag har företaget traditionella anställningsvillkor i form av fast heltidsanställning som kräver 100 procents närvaro, när det gäller löner är den största delen fast lön och en liten del variabel.

Men Volvo Cars ser ett allt större behov av att förändra den strukturen, på grund av de många rekryteringar som sker utanför Sverige, men också för att synen på arbete förändras med nya generationer.

– De som vi nu försöker attrahera kanske vill fortsätta att driva ett eget företag vid sidan om. Hur ska kompensationsprogrammet se ut då?

Kanske kommer framtidens arbetskraft i fabrikerna inte vilja jobba heltid hela året? Vissa kanske vill ha en mindre del fast lön och en större del rörlig? Eller växla bonus mot lediga dagar?

– Det har vi inte i vårt erbjudande idag och det måste vi nu fundera på hur det skulle kunna se ut. Att kunna anpassa kompensationen till individen är extremt viktigt för oss.

Som ett led i det vill Volvo Cars ge ledarna ett större mandat att sätta de lönestrukturer som behövs. Och eftersom verktygslådan ser annorlunda ut krävs det en helt annan typ av ledarskap.

– Vi måste hitta ett sätt att både ge och ta ansvar, så att vi kan känna tillit för att det vi gör ute i varje verksamhet fyller ett syfte just där.

En viktig del i det är att förstå att alla bolag inom Volvo Cars inte ser lika ut vilket innebär att även kompensationsstrukturerna ser olika ut, konstaterar hon.

– Den stora utmaningen är att gå från ett kollektiv där mycket av styrkan har varit transparens och att alla hanteras lika, till att våga göra olika inom ett företag och att stå för det. Att inte se det som något konstigt. Vi har en ganska smal lönestruktur i Sverige och vi skulle vilja bre ut den något.

Samtidigt vill Volvo Cars att medarbetare ska kunna röra sig inom bolaget utan att löneskillnaderna är allt för stora, påpekar Hanna Fager.

– Vi har byggt in oss i en kompensationsstruktur som gör det svårt att flytta på människor. Den är för statisk. Därför försöker vi knyta så mycket som möjligt till individen i stället för till jobbet.

Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson betonade att lönerna i Sverige behöver differentieras mer med tanke på företagens stora behov av kompetens. Det ska ha betydelse om en medarbetare göra bra jobb, utvecklas, tar på sig ansvar och är engagerad, konstaterade han.

– Det är inte rimligt att den som är viktig för företaget och presterar bra har samma lön och löneutveckling som den som gör minsta möjliga. Risken är att företag tappar nyckelmedarbetare och i förlängningen att svenska företags konkurrenskraft försvagas.

Efter Lönebildningsdagen i Stockholm i höstas fick Svenskt Näringsliv propåer om att ha den även på andra ställen i landet. När den nu arrangerades i Göteborg var det mycket uppskattat, enligt Anna Gillek, chef för Svenskt Näringslivs verksamhet i Västra Götalands län.

– Det är kul att kunna erbjuda en så viktig dag med bra lokala företag representerade från olika branscher närmare hemmaplan, säger hon.

LönebildningArbetsmarknad EULönesättning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist