NYHET4 december 2020

Historisk uppgörelse om LAS: Kommunal och IF Metall ansluter till överenskommelse

Fackförbunden Kommunal och IF Metall ansluter till Svenskt Näringslivs och PTK:s överenskommelse om en reformerad arbetsrätt. Därmed står en stor majoritet av LO:s medlemmar bakom överenskommelsen. ”Nu är det upp till regering och riksdag”, säger vice vd Mattias Dahl.

Samtliga protokollförare. Från vänster: Darko Davidovic, IF Metall, Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare IF Metall, Camilla Frankelius, Sveriges Ingenjörer/PTK, Martin Wästfelt, ordförande i PTK:s förhandlingschefsgrupp, John Wahlstedt, Svenskt Näringsliv, Mattias Dahl, vice vd Svenskt Näringsliv, Malin Sjunnebo, Kommunalarbetareförbundet och Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal.Foto: Jenny Frejing

En övervägande majoritet av Sveriges löntagare och företag har nu ställt sig bakom en bred, balanserad och efterlängtad reformering av arbetsmarknaden, säger Svenskt Näringslivs vice vd Mattias Dahl.

Det var i oktober som Svenskt Näringsliv och PTK, som företräder ungefär 900 000 medlemmar, efter långa förhandlingar kom överens om en reformering av arbetsrätten.

– Överenskommelsen värnar och utvecklar den svenska modellen, säger Mattias Dahl.

Han menar att det är en modell där starka parter tar ansvar genom att förhandla fram avtal som skapar bra förutsättningar för näringsliv och anställda att utvecklas.

– I en globaliserad värld med ett högt förändringstryck och med höga kompetenskrav på medarbetarna är det särskilt positivt att Sverige nu kommer få ett av världens bästa omställningssystem. Ett system som stärker Sveriges, våra företags och anställdas konkurrenskraft, säger han.

Vice vd Mattias Dahl skriver under uppgörelsen om en reformerad arbetsrätt tillsammans med Kommunals avtalssekreterare Johan Ingelskog.
Foto: Jenny Frejing

LO valde att tacka nej till uppgörelsen i oktober. I efterhand har dock andra fackliga organisationer, som TCO, med 1,4 miljoner medlemmar, och Saco, med 700 000 medlemmar, meddelat att de hellre ser att uppgörelsen mellan Svenskt Näringsliv och PTK blir verklighet än den statliga LAS-utredningen, den så kallade Toijer-utredningen.

Det är positivt att Sverige får ett av världens bästa omställningssystem, som stärker våra företags och anställdas konkurrenskraft.
Mattias Dahl
vice vd Svenskt Näringsliv

Även Socialdemokraterna har meddelat att de vill att förändringarna i arbetsrätten ska utgå från parternas överenskommelse.

Genom att IF Metall, med 313 000 medlemmar, och Kommunal, med drygt en halv miljon medlemmar, ansluter sig står nu mer än hälften av LO:s medlemmar bakom uppgörelsen.

– Det är nu upp till regeringen och riksdagen att så fort som möjligt säkerställa att överenskommelsen blir verklighet, säger Mattias Dahl.

På en presskonferens den 4 december 2020 offentliggörs att fackförbunden Kommunal och IF Metall ansluter till Svenskt Näringslivs och PTK:s överenskommelse om en reformerad arbetsrätt.

En reformerad arbetsrätt