NYHET27 maj 2021

Positionspapper gällande förslaget att reglera digitala tjänster genom Digital Services Act och Digital Markets Act

Idag träffas medlemsstaternas EU ministrar i rådsmöte (konkurrenskraft: inre marknaden och industri) för att diskutera rättsakten om digitala tjänster (DSA) och rättsakten om digitala marknader (DMA) för första gången. Detta är två mycket omfattande rättsakter som föreslås tillämpas på tjänster som vi alla använder, och rättsakterna förväntas få stor påverkan när de väl träder i kraft.

Idag träffas medlemsstaternas EU ministrar i rådsmöte (konkurrenskraft: inre marknaden och industri) för att diskutera rättsakten om digitala tjänster (DSA) och rättsakten om digitala marknader (DMA) för första gången. Foto: Mostphotos

De båda rättsakterna syftar till att reglera digitala tjänster, t.ex. molntjänster, sökmotorer, sociala medieplattformar, online marknadsplatser och app butiker, dock med olika utgångspunkter.

Vad inledningsvis gäller DSA, avser den att modernisera den nu gällande rättsliga ramen för digitala tjänster som varit oförändrad sedan år 2000. Syftet är bl.a. att anpassa och harmonisera ansvarsreglerna till den digitala verklighet som vi lever i dag. En utmaning med rättsakten är att de objekt som omfattas av ramverket är mycket olika och att det knappast finns en one size fits all lösning för att effektivare motverka olagligt innehåll online. I rättsakten delas därför digitala tjänster in i fyra olika huvudkategorier. Flera av kraven föreslås därtill att gälla endast för mycket stora internetplattformar, där olagligt innehåll till följd av plattformens många användare, riskerar att leda till allvarliga risker och vilka plattformar också kan antas ha bättre möjlighet att bära en tyngre regelbörda.

En annan utmaning är definitionen av vad som är olagligt innehåll. Innehåll som en användare laddar upp på en plattform och som därigenom delas offentligt kan t.ex. vara lagligt i det land där användaren finns, men innehållet kan vara olagligt i det land där plattformen är etablerad eller i något land där innehållet konsumeras. Svenskt Näringsliv har med anledning av dessa och andra ställningstaganden och frågeställningar i förhållande till förslaget, och tillsammans med näringslivsorganisationerna i Danmark och Finland, tagit fram en gemensam position. Följande är våra huvudpunkter:

  • Vi betonar vikten av regler som är proportionerliga och - så långt det är möjligt - principbaserade och teknikneutrala. Detta är avgörande för att säkerställa förutsägbarhet, stimulera innovationskraft och skapa ett positivt investeringsklimat.
  • Vi stöder starkt att DSA begränsas till att omfatta olagligt innehåll.
  • Vi stödjer förslaget att tillämpa och upprätthålla ursprungslandsprincipen. Vi välkomnar därför en ökad samordning och samarbete i hela EU, eftersom detta kommer att bidra till en konsekvent tillämpning av DSA och dess grundläggande principer i alla medlemsstater.
  • Vi stöder förslaget att behålla de rådande undantagen från ansvar enligt e-handelsdirektivet. I de kommande förhandlingarna uppmuntrar vi dock förhandlingsparterna att diskutera förhandsförpliktelser för online marknadsplatser som gör det möjligt för konsumenter att ingå distansavtal om farligt gods med näringsidkare. (Till denna särskilda punkt har vi upprättat ett fördjupande bakgrundsdokument.) 
  • Vi välkomnar förslaget att uppmuntra det viktiga proaktiva arbetet med att motverka förekomsten av olagligt innehåll online.
  • Vi uppmuntrar erforderlig finansiering för att stärka marknadskontrollmyndigheterna i deras arbete att hålla online- och offlinemarknaderna säkra.
  • Vi välkomnar förslaget att tillämpa DSA exterritoriellt.
  • Vi efterfrågar förtydliganden om extraterritoriell verkställighetsmakt. Vi behöver också en bättre förståelse för rättsaktens tillämpningsområde samt de transparenskrav som föreslås. 

Här finns vårt positionspapper om DSA förslaget inklusive bakgrundsdokument.

Svenskt Näringsliv har tillsammans med Danmark, Finland och Norge sedan tidigare också publicerat våra kommentarer på DMA förslaget som ju syftar till att komplettera nuvarande konkurrensrättsliga regelverk med regler som mer förutsägbart och effektivt säkerställer konkurrensdrivna marknader inom den digital sektorn.

Här finns positionspapperet om DMA.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist