NYHET20 juni 2022

Avtalat klargör kring pension och försäkring

Hallå där Niklas Hjert, vd på Avtalat som startade den 1 januari 2021. Hur har det första året varit?

”Syftet är att skapa en väg in och en väg ut när det gäller kollektivavtalad pension och försäkring. Ett ställe att vända sig till för att få information, ställa frågor och göra ärenden”, säger Niklas Hjert, vd på Avtalat.

– Det har varit väldigt händelserikt. Intresset för Avtalat har varit stort och det har tagits emot väldigt väl. Till exempel har vi haft runt 45 000 deltagare på våra webbinarier. Förutom den löpande verksamheten driver vi nu ett antal större utvecklingsprojekt.

Vad ligger bakom att ni startade?

– Parterna SN, LO och PTK konstaterade att kollektivavtalad pension och försäkring är oerhört viktiga delar av kollektivavtalet, men de ansåg att kännedomen och förtroendet för den var för låg. Parterna såg behov av ett omtag och bestämde sig därför för att slå ihop sina informationsverksamheter och bilda ett gemensamt bolag, Avtalat.

– Det finns uppenbara synergier. Även om det är tre olika målgrupper så är avtalen gemensamma.

Vad är Avtalat?

–  Syftet är att skapa en väg in och en väg ut när det gäller kollektivavtalad pension och försäkring. Ett ställe att vända sig till för att få information, ställa frågor och göra ärenden. Avtalat har en kundservice, en digital mötesplats och alla utskick görs från ett och samma varumärke. Även om det är tre olika målgrupper så är innehållet samma.

– Försäkringar är komplicerade i sig och är det oklart vart jag ska vända mig med mina frågor och det dessutom kommer information från flera olika håll skapar det ytterligare osäkerhet hos mottagarna.

Varför behövs det?

– Många anställda vet inte att de omfattas av kollektivavtalad pension och försäkring även om de jobbar på en arbetsplats där de gör det. Och även företag, särskilt de som är lite mindre, är osäkra på hur systemet fungerar och oroliga för att inte göra rätt.

– Det är här är väsentliga delar i kollektivavtalet som tecknas både för arbetsgivarnas och de anställdas skull och då är det viktigt att de känner till och förstår innehållet.

Vad går utvecklingsprojekten ut på?

– Största och viktigaste projektet är att skapa ett gemensamt internetkontor för kollektivavtalad pension och försäkring. All info ska finnas på ett ställe och allt ska gå att göra på ett ställe. Idag måste arbetsgivare och anställda ofta gå in på flera internetkontor för att få en samordnad bild och för att utföra saker, till exempel anmälningar.

–  Ett annat projekt handlar om att förenkla språket. Vi tror att ett av hindren mot att ta till sig information är att avtalen innehåller många förkortningar begrepp som är svåra att förstå. Idag förklarar dessutom partsbolagen dem lite olika. Nu jobbar vi igenom alla begreppen för att hitta gemensamma enkla förklaringar.

– Det tredje är att gemensamt se till att alla partsbolag helt eller delvis jobbar under varumärket Avtalat. Vi fortsätter att utföra våra uppdrag men vi skapar upplevelsen av en gemensam organisation för arbetsgivarna och de anställda.

Vad säger medlemsföretag och anställda om Avtalat?

– Vi vet att det är efterlängtat att förenkla det här systemet. Många arbetsgivare tycker att det är komplicerat att administrera kollektivavtalade pensioner och försäkringar. Det här förenklar och frigör tid för dem, men det skapar också bättre koll för dem och därmed mindre fel.

– Det är också viktigt att anställda vet att de är försäkrade. Om de inte känner till det får de heller inte trygghetskänslan som det syftar till.

PensionerSocialförsäkringsfrågor
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist