Gymnasieskolan kan mycket bättre
Idag presenterade regeringen en ny gymnasieutredning. Det är efterlängtat. Gymnasieskolan är viktig för både individen, näringslivet och samhället. Trots att många saker fungerar väl har gymnasieutbildningen i Sverige stor förbättringspotential. Det är centralt att den nya gymnasieutredningen blir tillräckligt omfattande så att förutsättningarna finns för att kraftigt förbättra gymnasieskolans resultat.

Runt en fjärdedel av landets 20-åringar saknar gymnasieexamen. En viktig orsak till det är att för många elever inte ges förutsättningar att klara grundskolan. Men det beror också på att gymnasieskolan inte är tillräckligt bra. Andelen elever som klarar utbildningen på utsatt tid är för låg. Dimensioneringen av utbildningsplatser behöver förbättras. Branschernas inflytande över den gymnasiala yrkesutbildningen är idag inte tillräcklig.
Det är centralt att utredningen tar sig an de problem som finns i dagens gymnasieskola och hittar lösningar på dem. Det finns som sagt en hel del att göra, några exempel är:
Programstrukturen och programmens benämning och längd behöver ses över.
Läroplanerna för gymnasieskolan behöver få en ny struktur och ett nytt innehåll. Ämnesplanerna ska kännetecknas av en tydlig kunskapsinriktning och de ska precisera vad det är meningen att eleverna ska lära sig och när det är meningen att de ska göra det.
Den lägre andel av en årskurs som framöver kommer läsa rent högskoleförberedande program bör möta både högre krav och bättre undervisning. Det behöver också utredas vilka förkunskapskrav som ska ställas på de studenter som påbörjar akademiska utbildningar och säkerställa att gymnasieeleverna är förberedda på dessa krav.
För yrkesprogrammen behöver de nationella programrådens roll och uppdrag ses över så att branschföreträdares mandat stärks.
Se över hur branschernas college- och kvalitetssäkringskoncept kan få en större plats i gymnasieskolan så att fler elever erbjuds en utbildning som leder till jobb.
Se över på vilket sätt STEM-strategin bör påverka gymnasieskolan.
Förbättringspotentialen finns inom hela gymnasieskolan och utredningen har nu fått ett brett och tydligt uppdrag att utforma en gymnasieskola av hög kvalitet som bättre än idag förbereder för både jobb och vidare studier. Svenskt Näringsliv ser behov av en genomgripande och välgrundad utredning kring gymnasieutbildningarnas struktur, innehåll och mål. Det är viktigt att ta ett helhetsgrepp och inte nöja sig med mindre justeringar.









