Amerikanskt utspel i förhandlingarna om digitalskatt och global minimiskatt
Diskussionen om hur s.k. digitala bolag ska beskattas och införandet av en global minimiskatt tog en ny vĂ€ndning förra veckan nĂ€r den nya amerikanska administrationen pĂ„ allvar gav sig in i debatten genom sin Made In America Tax Plan â Report . I planen aviseras förslag pĂ„ kraftigt höjda bolagsskatter som ett led i finansieringen av president Bidens gigantiska infrastruktur- och omstĂ€llningsprogram till en grönare ekonomi kostnadsberĂ€knat till 19 000 miljarder SEK.
Den internationella kampen om skattebaserna har hÄrdnat markant det senaste decenniet. Digitaliseringen av ekonomin har möjliggjort för företag att bedriva verksamhet i lÀnder utan att ha nÄgon fysisk nÀrvaro i form av till exempel ett dotterbolag eller en filial. Avsaknaden av lokal nÀrvaro gör att landet i frÄga inte har rÀtt att beskatta bolagets verksamhet. Detta har fÄtt stora lÀnder som Frankrike m.fl. att krÀva förÀndringar av de internationella skatteprinciperna. OECD har sedan 2013 tillsammans med ett stort antal lÀnder (för nÀrvarande 138) arbetat med att ta fram nya regler för att hantera de skatterÀttsliga utmaningar som följer av digitaliseringen. Planen var att innan utgÄngen av 2020 kunna presentera en lösning som har förutsÀttningar att vinna globalt erkÀnnande. Detta har emellertid visat sig vara lÀttare sagt Àn gjort. Komplexiteten och de mÄnga olika politiska infallsvinklarna har gjort att förhandlingarna gÄtt trögt. USA har ocksÄ varit mycket tydliga med att de inte kommer att acceptera regler som specifikt riktar sig mot amerikanska digitala jÀttar som Google, Apple, Facebook och Amazon. De utdragna internationella förhandlingarna har fÄtt ett stort antal lÀnder att gÄ före med egna digitalskatter och EU har hotat med att införa en egen digitalskatt, utöver en digital avgift för att finansiera EU-budgeten.
Under hĂ„rt politiskt tryck presenterade OECD i höstas sina s.k. âBlueprintsâ om hur förslagen om digitalskatt (pelare 1) och global minimiskatt (pelare 2) skulle kunna se ut. Som rapporterats om tidigare har omfattande kritik riktats mot att förslagen Ă€r alltför komplexa och förvĂ€ntas leda till markant ökad administration för sĂ„vĂ€l företag som skattemyndigheter.
Biden-administrationen kliver nu fram och presenterar en ny idĂ© till digitalskattelösning för de 138 lĂ€nder som deltar i OECD-arbetet. Det amerikanska förslaget gĂ„r ut pĂ„ att endast de 100 största och lönsammaste bolagen ska omfattas av de nya digitalskattereglerna. Förslaget ska gĂ€lla alla bolag oavsett om de Ă€r âdigitalaâ eller ej. Enligt USA skulle detta markant minska komplexiteten och förenkla hanteringen av regelverket samtidigt som förslaget kan genomföras utan diskriminerande inslag. Vidare föreslĂ„r USA en global minimiskatt pĂ„ 21 % inom ramen för pelare 2.
Hur ska man dÄ se pÄ det amerikanska utspelet? OECD:s arbete med pelare 1 bygger pÄ att skattereglerna Àndras sÄ att delar av vinsten ska anses ha uppstÄtt i försÀljningslandet och inte dÀr produktionen sker och dÀr huvudkontorets centrala strategiska arbete utförs. Avsikten Àr att utjÀmna fördelningen av bolagsskatteinkomster mellan produktions- och marknadsjurisdiktioner.
En utveckling i den riktningen Àr sjÀlvfallet inte bra för en liten öppen ekonomi som Sverige med multinationella bolag som exporterar nÀrmare 95 % av det som produceras. Om en andel av de svenska bolagens vinster ska beskattas i försÀljningslandet riskerar Sverige att förlora tiotals miljarder kronor i bolagsskatteintÀkter varje Är. Sverige har inte varit ensamma om sitt motstÄnd mot införandet av en sÄdan skatt. Det politiska trycket Àr emellertid sÄ stort att fÄ, om ens nÄgon, lÀngre tror pÄ att denna förÀndring gÄr att stoppa.
Med detta sagt kan man sannolikt ÀndÄ konstatera att det amerikanska utspelet om att begrÀnsa tillÀmpningsomrÄdet till de 100 största och lönsammaste företagen onekligen skulle innebÀra en rejÀl inskrÀnkning och samtidigt en förenkling. En sÄdan utformning skulle dessutom leda till att regelverket fÄr en begrÀnsad inverkan pÄ svenska företag. Detta innebÀr förstÄs inga garantier för framtiden. Ett lyckat genomförande kan mycket vÀl leda till att tröskeln successivt sÀnks sÄ att fler bolag kommer att omfattas.
Det amerikanska utspelet om en global minimiskatt Àr mera ingripande. OECD:s syfte med att införa en minimiskatt har hittills varit att minska risken för att bolag flyttar runt sina vinster i syfte att maximera det skattemÀssiga utfallet. Det amerikanska utspelet Àr dock snarare ett försök att stoppa all form av skattekonkurrens, Àven den verksamhet som har verklig ekonomisk substans och dÀrmed inte kan anses utgöra ett konstlat arrangemang.
DÀrutöver ligger nivÄn om en minimiskatt pÄ 21 % betydligt över den som diskuterats i de internationella förhandlingarna. Det Àr inte svÄrt att förstÄ varför USA föresprÄkar en hög global minimiskatt. Skattesatsen överensstÀmmer med deras egna planer pÄ att höja den amerikanska minimiskatten pÄ utlÀndska investeringar frÄn 10,5 % till 21 %. Genom att försöka fÄ stöd för en global minimiskatt pÄ samma nivÄ bibehÄlls den internationella konkurrenskraften för amerikanska bolag.
Det faktum att en global minimiskatt införs kommer inte att resultera i en rÀttvis fördelning av skatteintÀkter. Det innebÀr dessutom en rejÀl inskrÀnkning i lÀnders suverÀnitet och möjlighet att sjÀlva faststÀlla skattesatser som Àr avpassade efter respektive lands ekonomi och preferenser. Med en öppen transparent internationell skattekonkurrens ökar dÀremot pressen pÄ regeringar att utforma bra konkurrenskraftiga regler, vilket i sin tur ökar investeringar, arbetstillfÀllen och tillvÀxt.
En minimiskatt kan möjligen framstÄ som attraktiv för stora lÀnder med en mogen ekonomi och en skattesats som ligger över eller omkring genomsnittet. För smÄ öppna ekonomier liknande den svenska, dÀr utgÄngspunkten Àr att svenska företag ska kunna konkurrera pÄ utlÀndska marknader pÄ samma villkor som lokala företag, kÀnns dÀremot inte införande av en minimiskatt lika sjÀlvklar. Detsamma gÀller för utvecklingslÀnder dÀr infrastrukturen inte Àr lika bra och det dÀrför Àr svÄrare att locka till sig investeringar. Dessa lÀnder berövas medel för att kompensera för större företagskostnader och för att frÀmja sin ekonomiska utveckling genom att locka utlÀndska investeringar till lÀgre företagsskatter.
Efter Ă„ratal av förhandlingar verkar dessvĂ€rre de flesta regeringar vara beredda att kasta in handduken och acceptera införandet av en global minimiskatt. Mot bakgrund av att spannet för bolagsskatten inom EU ligger mellan 9 â 30 % skulle jag dĂ€remot inte satsa pengar pĂ„ att den landar sĂ„ högt som 21 %. Om inte annat kan vi nog rĂ€kna med att Ă„tminstone den irlĂ€ndske finansministern gör vad han kan för att sĂ€tta kĂ€ppar i hjulet för ett sĂ„dant förslag. Om det sedan ska vara den formella företagsskattesatsen eller en komplicerad berĂ€kning av effektiv skattesats Ă€r Ă€nnu oklart. Risken Ă€r stor att ett komplicerat regelverk lanseras.
SKRIVET AVClaes Hammarstedt