Bokföringslagens arkiveringskrav kostar 3,9 miljarder
Svenskt Näringsliv har länge verkat för att bokföringslagens krav på arkivering av räkenskapsmaterial i ursprunglig form slopas. Den pågående Covid-19 pandemin som lett till att många företag övergått till ett mer digitaliserat arbetssätt och omfattande hemarbete har gjort nackdelarna med de omoderna arkiveringsreglerna särskilt tydliga, då dokument måste skickas med post till och från medarbetarnas bostäder. I Norden och jämförbara länder som Tyskland och Holland finns inte något motsvarande arkiveringskrav vilket innebär att det även finns en konkurrensaspekt av de svenska reglerna.
Den utredning som tillsattes förra året som bl.a. har till uppgift att modernisera regelverket var därför välkommen. För att bidra till utredningens konsekvensanalys har Svenskt Näringsliv tagit initiativ till en kartläggning av förenklingsvinsterna av ett borttaget krav på arkivering av räkenskapsmaterial som fakturor och kvitton i pappersform. Genom intervjuer med företag i olika storlekskategorier har konsultföretaget Trinovo gjort en standardisering av den tids- och resursåtgång som den administrativa processen ger upphov till i enlighet med den s.k. standardkostnadsmodellen. Denna metod har använts tidigare i mätningar av företagens administrativa kostnader som genomförts av bl.a. Nutek och Tillväxtverket.
I Trinovos studie beräknas företagens sammanlagda kostnad för att efterleva kravet på arkivering av räkenskapsmaterial i ursprunglig form uppgå till 3,9 miljarder kronor per år. Av kostnadsmassan, som är beräknad på statistik från 435 000 bokföringsskyldiga företag vars omsättning överstiger 400 000 kronor, består hanteringen av reseräkningar för den absolut största andelen. Studien visar också på en rad andra konsekvenser av det föråldrade regelverket. Ett exempel är att hanteringen i många företag innebär omfattande transporter av pappersmaterial, ofta över landgränser, eftersom det är vanligt att gränsöverskridande koncerner har en centraliserad ekonomihantering utanför Sverige.
Den pågående utredningens uppdrag har förlängts och ska nu redovisas senast den 30 juni 2021. Oavsett vad utredningen kommer fram till visar Trinovos rapport att det är angeläget att en förändring av regelverket kommer till stånd.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
