Avskaffa flygskatten – den vingklipper svensk konkurrenskraft och dess miljöskäl flyger inte
Regeringen har remitterat förslag om att halvera flygskatten från den 1 januari 2025. Svenskt Näringsliv har lämnat remissvar och välkomnar förslaget men vidhåller att skatten aldrig borde ha införts och därför bör avskaffas.
Skatten är en dysfunktionellt utformad miljöskatt, ett slag i luften, som inte ger incitament till ökad energieffektivitet eller minskad användning av fossila bränslen då skatten inte beaktar flygplanens skillnader i miljöpåverkan avseende utsläpp. Skatter som införts med miljöargument måste vara ändamålsenliga och ha avsedd styreffekt. Mot bakgrund av detta är det viktigt att regeringen, i syfte att upprätta tilltron till miljöskatter, rensar i styrmedelsfloran och avskaffar skatter som har införts med miljöargument men som har begränsad effekt eller helt saknar miljöstyrning. Flygskatten är exempel på en fiskal skatt som införts med miljömotiv och som bör avskaffas snarast på grund av bristande funktionalitet och miljöstyrning samt att EU nu beslutat om verkningsfulla åtgärder i form utsläppshandel och inblandning av hållbara flygbränslen.
Svenskt Näringsliv delar analysen i regeringens förslag att flygskatten, utöver sin bristande funktion som miljöstyrmedel, är negativ för det svenska flygets konkurrenskraft. Mot bakgrund av detta är det anmärkningsvärt att det bedöms som lämpligare att sänka skatten som införts som en miljöskatt, jämfört med att avskaffa skatten, med hänvisning till de skatteintäkter som flygskatten ger.
Att ta steget fullt ut och avskaffa flygskatten skulle ytterligare stärka konkurrenskraften för svenska flygplatser och flygföretag, samt bidra till förbättrad tillgänglighet vilket är viktigt för näringslivet. Vidare skulle ett avskaffande innebära att den administrativa bördan minskar för såväl berörda företag som myndigheter.
Det är dags att visa politisk handlingskraft och avskaffa flygskatten, en skatt som vingklipper svensk konkurrenskraft och som införts med miljöskäl som inte flyger.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
