Förslaget om skatt på plastbärkassar bär inte – ytterligare en fiskal skatt i gröna kläder
Finansdepartementet har i sin promemoria ”Skatt på plastbärkassar” föreslagit att en skatt ska tas ut på plastbärkassar från den 1 maj 2020. Enligt förslaget ska skatten tas ut med tre kronor per plastbärkasse av engångskaraktär som typiskt sätt tillhandahålls inom detaljhandeln. För mindre plastbärkassar, t.ex. de påsar som finns vid grönsaksavdelningen i en matbutik, föreslås att skatten ska tas ut med 30 öre per kasse.
På skatten tillkommer moms med 25 procent. Totalt beräknas skatten ge staten 2,9 miljarder kronor per år i ökade skatteintäkter med nuvarande volym av plastbärkassar. En förmodad chockhöjning av priset på kassarna med anledning av skatten kommer sannolikt att minska volymerna av plastbärkassar och därmed minska skattebasen, vilket är problematiskt om skatten används som finansieringskälla. Syftet med skatten är att den ska minska nedskräpning, spridning av mikroplaster och styra mot en mer effektiv resursförbrukning.
En grundläggande brist i skattens utformning är att den inte gör åtskillnad på om en plastbärkasse har fossilt ursprung eller är från förnybara källor. Motivet till detta anges vara att det blir en administrativ börda att göra en uppdelning. En annan förklaring kan istället vara att skatteintäkter ska bli så höga som möjligt, vilket är anmärkningsvärt då företag har gjort stora investeringar för att ta fram nya plaster som är bättre för miljön och borde rimligtvis premieras. Däremot omfattar skatten inte plastkassar som är avsedda för att användas som exempelvis sop- och fryspåsar, trots att dessa kan vara betydlig sämre för miljön. Det bör beaktas att dagligvaruhandeln gemensamt har bestämt att plastbärkassar som säljs i dagligvaruhandeln senast år 2020 enbart ska vara av förnybar eller återvunnen plast. Detta bör minska behovet av en skatt på plastbärkassar, åtminstone om skatten införs av miljöskäl.
En skatt kommer att innebära att bärplastpåsarna i stor utsträckning ersätts av bärkassar av andra material. Det är dock inte givet att exempelvis en tygkasse ger mindre miljömässigt avtryck än en plastkasse. Enligt en dansk undersökning har en tygkasse i ekologisk bomull samma miljöavtryck som 20 000 plastkassar.
Vi översköljs av alarmerande rapporter om plaster i våra stora hav och det råder inget tvivel om att något måste göras för att stoppa den farliga utvecklingen. En svensk skatt på plastbärkassar är dock inte lösningen för att komma till rätta med den viktiga globala ödesfrågan för våra hav då 90 procent av plasten i haven kommer från tio floder i Asien och Afrika. Ett riktat klimatbistånd från Sverige och andra länder skulle kunna göra skillnad för att komma till rätta med plasten i våra hav.
Redan idag tar många butiker i Sverige betalt för sina plastbärkassar och det har inneburit att antalet plastbärkassar minskade med 35 procent för 2018 jämfört med 2017. Att kunderna får betala för sina kassar innebär att allt fler avstår från att ta nya kassar och är därför en bra väg att gå för att få fler butiker att ta betalt för sina plastbärkassar. Exempelvis skulle ett pantsystem kunna prövas för att säkerställa att de aktuella plastbärkassarna återvinns och inte hamnar i våra hav.
Nedskräpning är primärt en ordningsfråga och det finns en övertro att ”miljöskatter” löser våra miljöproblem. Den föreslagna skatten på plastbärkassar i Sverige blir bildligt en droppe i havet för att minska antalet plastpåsar i våra hav och den kommer att skapa en betydande administrativ börda för de företag som måste hantera skatteuppbörden gentemot staten.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...