
Väntans tider – När kommer direktivet till den kommande 3:12-utredningen?
I den s.k. januariöverenskommelsen aviseras under rubriken Bättre villkor för företagande och entreprenörer bl.a. att det under 2019 ska påbörjas ett utredningsarbete med att förenkla 3:12-reglerna. Överenskommelsens punkt 15 betonar också att beskattningen av företag, i synnerhet växande små och medelstora företag, ska bli mer gynnsam. Vi är många som gläder oss åt att utgångspunkten för förändringar av 3:12-regelverket nu är att det ska skapas bättre villkor för våra svenska entreprenörer. Att berörda företag/företagare ges bättre villkor är viktigt för hela Sverige.
För två år sedan var det oroande tider. Då kom dåvarande regering med förslag om en ökad entreprenörsskatt om totalt 3 miljarder per år. Förslaget möttes av hård kritik. Från många håll lyftes fram att om förslaget skulle genomföras skulle det slå hårt mot svensk ekonomi – investeringar i fåmansföretag skulle minska, arbetstillfällen falla bort och tillväxten bromsa in. Efter påtryckningar från bl.a. Centern och Liberalerna bestämde sig regeringen till sist att inte gå vidare med förslaget.
Att nuvarande regering tillsammans med Centern och Liberalerna i och med januariöverenskommelsen har enats om att villkoren för företagande/entreprenörer nu ska förbättras är glädjande. För att berörda företagare (nuvarande och potentiella) ska våga ta de risker det innebär att vara företagare är det centralt att 3:12-regelverket förbättras. Det är viktigt att ha med sig att fyra av fem nya arbetstillfällen skapas i våra små företag.
Det är nu många som med spänning väntar på att få ta del av det direktiv till 3:12-utredning som partierna i överenskommelsen nu tillsammans ska värka fram.
Det finns starka skäl att kombinera förenklingar med en ambition om att sänka kapitalinkomstskattesatsen. En färsk analys visar att en sänkning av dessa skulle ge ökat välstånd, vilket lyfts fram här på bloggen tidigare i veckan, och att investeringsviljan skulle öka med sänkta kapitalskatter bekräftas samtidigt av en enkätundersökning från Svenskt Näringslivs företagarpanel.
Vi får hoppas att partierna i januariöverenskommelsen presenterar ett utredningsdirektiv, som i detalj visar att dessa partier vill åstadkomma ett 3:12-regelverk som ger bättre villkor för företagande och entreprenörer.
Höjda trösklar för CSRD
EU har nått en politisk överenskommelse om förenklingar för företagen inom ramen för det så kallade Omnibus I-paketet. En central del i överenskommelsen är att kravet på hållbarhetsrapportering enligt CSRD ska begränsas till att omfatta företag/koncerner med fler än 1 000 anställda och minst 450 mil...
Skatteopinionen - nytt poddavsnitt
En majoritet av svenskarna anser att det totala skattetrycket bör minskas. Det visar de opinionsmätningar som regelbundet görs av Svenskt Näringsliv. I ett nytt avsnitt av podden Skattefrågan berättar René Bongard, som ansvarar för opinionsanalyserna, om hur attityden till skattetrycket har förändra...
Något lägre kommunalskatt men långt till ”hälften kvar”
SCB har nu publicerat data över kommunalskatterna år 2026. I 45 kommuner sänks skatten, i 16 höjs den och i resterande 229 är den oförändrad. Det skattebasviktade riksgenomsnittet sjunker marginellt från 32,41 till 32,38.
Strategiska skattereformer brådskar
Det pågår för närvarande intensiva förhandlingar om en ny internationell överenskommelse på skatteområdet. Den kommer försämra konkurrensförutsättningarna för EU:s medlemsländer och därmed även vårt land.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...