Glöm skadliga skatter i ny skattereform
I januariöverenskommelsen finns en punkt om att genomföra ”en omfattande skattereform” vilket har fått några debattörer att lyfta frågan om återinförande av arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatt. Många som deltar i diskussionen, även företagare, har tyvärr hunnit glömma hur besvärliga arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatterna var och vilket stort hinder de utgjorde för långsiktigt privat svenskt ägande av företag. Det finns därför anledning att än en gång påminna om varför Sverige avskaffade dessa skatter.
När det gäller arvs- och gåvoskatten gjordes detta av en enig riksdag, från Vänsterpartiet till Moderaterna. Skatteintäkterna från dessa skatter var närmast försumbara. När arvs- och gåvoskatten avskaffades låg tillskottet till staten på cirka 1,5 promille av BNP eller drygt 2,5 miljarder kronor per år. Motsvarande siffra för förmögenhetsskatten var 1,6 promille av BNP sista året innan den skatten försvann.
Dessa skatter ställde dock till med mycket stora problem som sannolikt minskade jobbskapande, tillväxt och totala skatteintäkter. Jag har sedan 2005 skrivit en hel del om varför dessa skatter avskaffades, hur det gick till och de positiva effekterna av att dessa skatter avskaffats. När det gäller arvs- och gåvoskatten var det avgörande skälet till att de avskaffades att underlätta för familjeföretagens generationsskiften. I mina många möten med företagare vittnar åtskilliga om hur mycket problem som arvsskatten ställde till med.
Företagare har ofta sina tillgångar låsta i firman. Därmed innebar beskattningen av ägande, både förmögenhetsskatten och vid generationsskifte arvs- och gåvoskatterna, att man inte sällan tvingades sälja av tillgångar i företaget eller ta ut extra utdelning, vilket i sin tur medförde ännu högre skattebelastning.
Ett generationsskifte i ett familjeföretag är en enormt komplicerad process med många riskfyllda moment. Att man dessutom behövde hantera en komplicerad beskattning samtidigt gjorde att många företagare tvingades sälja eller lägga ned sitt företag. Flera framgångsrika entreprenörer valde också att lämna Sverige helt på grund av arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatten. De mest uppmärksammade exemplen brukar vara Ingvar Kamprad och familjen Rausing men åtskilligt fler pressades också av skattehoten. Detta tog svenska politiker på yttersta allvar när de till slut valde att avskaffa arvs- och gåvoskatten år 2004.
Förmögenhetsskatten minskade tillgången till investeringskapital när kapital och entreprenörer lämnade landet. Skattebasen för förmögenhetsskatten var också både komplicerad och rörlig. Tillgångar som var undantagna eller gavs ett lägre värde blev attraktiva som placering av rena skatteskäl, vilket gjorde att kapital fick mindre produktiv användning. Exempelvis var aktier på vissa listor, skogsegendomar, konst och antikviteter skattebefriade. Kapital i onoterade företag kunde under vissa villkor befrias från skatt men det var upp till Skatteverket att avgöra (Lex Uggla) vilket skapade problem för både myndigheten och de skattskyldiga. Skatteverket pekade på flera problem med förmögenhetsskatten och tillstyrkte att den avskaffades, vilket slutligen skedde 2007.
De som idag kastar fram förslag om återinförande av dessa skadliga skatter brukar säga att man ska hitta former så att de bara drabbar de rikaste och som inte skadar företagandet. Vad de då väljer att inte berätta är att det gjordes många försöka att hitta sådana modeller, bl a i en statlig utredning (Egendomsskatter – Reform av arvs- och gåvoskatter SOU 2004:66). Försöken att hitta sådana utformningar förkastades dock av ansvariga politiker. När det gäller att införa skatter för särskilt rika kan man fråga sig på vem som skulle vinna på Sverige åter skrämde iväg framgångsrika entreprenörer.
Det hävdas också att Sverige skulle vara unikt som inte har kvar arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatt. Detta stämmer inte. Sverige blev ett av de sista länderna i EU som avskaffade förmögenhetsskatten och i dag är Spanien ensamt kvar bland EU:s 28 länder att ha förmögenhetsskatt. När det gäller arvsskatten var Sverige tidigare ute men flera länder har följt vårt exempel, bland annat Österrike och Norge.
I boken Näringslivet och skattefrågorna: konkurrenskraft, rättssäkerhet, välstånd (Förlaget Näringslivshistoria 2018) skriver Amanda Wollstad och jag mer om detta. Kapitlet kan laddas ned som pdf här och för den som vill lyssna finns ett avsnitt i podden ”20 skattefrågor” som handlar om detta (avsnitt fem). För en mer ingående beskrivning av frågan rekommenderas boken Tio år utan arvsskatt : sörjd av ingen, saknad av få (Ekerlids 2015).
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande

En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...
