Landet som gled isär
Statsminister Stefan Löfven har i anföranden uttryckt sin oro för att Sverige glider isär. Med tanke på denna oro framstår regeringens nuvarande skattepolitik som ett mysterium. Regeringen oroas av att landet glider isär, men många reformer bromsar inte utvecklingen, utan riskerar tvärtom att förstärka den.
Betänk först den så kallade kilometerskatten. Skatten ska betalas av tunga vägtransporter utan hänsyn till alternativ eller bränsleförbrukning. Vägtrafiken betalar redan idag mer än de kostnader som den ger upphov till. Trots det ska företag som transporterar eller är beroende av transporter för sin verksamhet belastas med flera miljarder kronor ytterligare i skattekostnader. Skogen och jordbruket ligger där de ligger och skatten blir en tung börda för glesbygdens företag.
Dessutom ska regeringen införa en skatt på flygresor. Den kommer att drabba glesbygd och landsbygd hårdast, samt platser som inte har några bra alternativ till flyget. Att skatten inte kommer att ha någon miljöstyrande effekt alls beror på att flyget numera ingår i det handelssystem med utsläppsrätter som sätter ett tak för utsläppen. Minskar de svenska flygets utsläpp så kommer utsläppen att öka i andra länder inom systemet.
Som lök på laxen planerar regeringen att höja skatterna med fem miljarder för landets små företag (fåmansbolagen). Utanför städerna finns många företag som försörjer resten av landet med råvaror, livsmedel och tjänster som får landet att fungera. Lönenivåerna och marginalerna är ofta lägre än i städerna. Därför drabbas företagare på landsbygden hårt om regeringen höjer skatten för enskilda små företag med tiotusentals kronor per år. Följden blir färre jobb och investeringar utanför städerna.
Vidare har regeringen planerat en skatt på anställda i finansbranschen. Den som tror att en sådan skatt inte skulle kunna drabba landsbygden bör tänka igen. Banktjänster är en verksamhet med stordriftsfördelar. Små kontor på mindre orter är inte alltid lika lönsamma som kontoren i städerna där omsättning och kundbas är större. En skatt på anställda i bankerna skulle alltså riskera påverka banknärvaron och kreditgivningen på mindre orter mest. Alternativet till nedläggningar för bankerna är att höja sina priser, vilket drabbar företag med lägre marginaler hårdast.
Skatten på drivmedel (CO2) har höjts sedan årsskiftet. Numera höjs dock skatten automatiskt varje år (KPI+2 procentenheter) utan att riksdagens ledamöter behöver röra en muskel. Skatterna på bensin och diesel ska inte bara bli högre, de kommer nu också att öka likt en exponentiell funktion. För alla som inte kan åka tunnelbana eller tåg blir livet bara dyrare.
En vettig skattepolitik för landsbygdens entreprenörer kan inte bygga på straffbeskattning. Den måste bygga på att stimulera och underlätta företagande och investeringar.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...