Nya turer för reseavdraget
Ingen har väl kunnat undgå diskussionen om förändringarna av reglerna för resor till och från arbetet, s.k. arbetsresor, under året. Efter ett antal turer, är vi nu tillbaka vid startpunkten – med några delvis nya tillägg.
Före sommaren beslutade den förra riksdagen att införa nya regler för arbetsresor. De nya reglerna skulle träda i kraft den 1 januari 2023 och innebära en skattelättnad, genom en skattereduktion, oavsett vilket färdmedel som använts. Skattereduktionen skulle ges med ett schablonbelopp utifrån avståndet mellan hemmet och arbetsplatsen. Något krav på tidsvinst eller faktiska reskostnader uppställdes ej.
Kritik har framförts mot det nya regelsystemet, bland annat att det missgynnade längre arbetsresor vilket i sin tur skulle kunna motverka arbetsmarknadens funktionssätt samt näringslivet, eftersom kompetensförsörjning och matchning försvåras av att arbetsutbudet blir mer geografiskt begränsat. Med anledning av kritiken remitterades innan sommaren en promemoria där det nya regelsystemet förstärktes genom att skattelättnaden utökades. Dels genom ett högre schablonbelopp, dels genom att det avstånd som berättigade till skattelättnad utökades.
I samma promemoria fanns även ett förslag om höjd milersättning vid tjänsteresor och resor i näringsverksamheten, där ersättningen föreslås höjas från 18,5 kr per mil till 25 kr per mil. Det bör noteras att reglerna om milersättning vid tjänsteresor och resor i näringsverksamhet inte är kopplade till arbetsresorna utan regleras i andra lagparagrafer.
Igår, den 20 oktober, remitterade den nya regeringen ett lagförslag som innebär att reseavdraget i sin nuvarande form ska behållas. Det innebär således att den nya modellen för skattelättnad för arbetsresor som beslutades av riksdagens i somras inte kommer införas vid årsskiftet. I den nu remitterade promemorian finns även ett förslag att det schablonbelopp som får dras av för kostnader för arbetsresor med egen bil eller förmånsbil ska höjas för att bättre motsvara de faktiska kostnaderna. Enligt förslaget kommer avdraget för egen bil uppgå till 25 kr/mil och för förmånsbil 12 kr/mil (gäller dock inte elbilar där avdraget föreslås ligga kvar på 9,50 kr/mil).
I gårdagens promemoria hänvisas till tidigare remitterad promemoria vad gäller justering av milersättningen för tjänsteresor och resor i näringsverksamheten. Då justeringen av milersättning har varit föremål för remissbehandling kan - och bör – denna justering tas med i höstbudgeten utan ytterligare beredning.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
