Ompaketering av kritiserat förslag om distansbaserad vägskatt
För drygt ett år sedan meddelade regeringen att den inte kunde stå bakom slutsatserna i utredningen ”Vägskatt”, SOU 2017:11. Istället lät regeringen genomföra en intern departementsberedning för att modifiera förslaget om en distansbaserad vägslitageskatt och detta har resulterat i den nu publicerade promemorian ”En ny inriktning för beskattning av tung lastbilstrafik”. I praktiken handlar det om att ge kilometer- eller vägslitageskatten en ny skepnad och ersätta befintlig vägavgift för tunga lastbilar.
Förslaget innebär i korthet att svenska och utländska lastbilar över 3,5 ton ska beskattas med en distansbaserad vägslitageskatt. Det är omkring 30 procent av de svenska europa-, riks- och länsvägarna som berörs. Skatten bör enligt förslaget differentieras geografiskt dels utifrån tätorts- och landsbygdskörning, dels utifrån områden där det finns respektive saknas alternativa vägtransporter. Vidare föreslås skatten differentieras med beaktande av fordons vikt, antal hjulaxlar, draganordning och fordonsegenskaper som påverkar utsläpp.
Promemorian är ett inriktningsförslag och innehåller inga uppgifter gällande skattens storlek, samhällskostnader för att upprätta och administrera det satellitbaserade uppbördssystemet, etc. Vidare finns inga resonemang kring integritetsaspekter med att använda en avläsning med satellitpositionering.
Eftersom förslaget saknar nödvändig konsekvensutredning och skattenivåer skulle ett ”ja” till förslaget vara att ”köpa grisen i säcken”. Ett rimligt antagande är att förslaget kommer leda till en högre skatt på vägtransporter jämfört med i dag vilket är svårt att motivera från ett samhällskostnadsperspektiv – inte minst ökar kostnaderna för investeringar och att administrera ny teknik.
Skattens syfte tycks ha utformats med oklara utgångspunkter. Syftet anges vara att få den tunga trafiken att i högre grad bidra till finansieringen av infrastruktur, främja miljövänliga fordon samt att utjämna konkurrensvillkoren mellan svenska och utländska åkare. I en utredningsrapport som PwC tagit fram på uppdrag av Svenskt Näringsliv redovisas de trafikrelaterade intäktsströmmarna som den tunga lastbilstrafiken ger upphov till. Rapporten visar att den tunga trafiken bär sina kostnader och mer därtill. Skattebelastningen är ca 7 miljarder kr högre än den samhällsekonomiska marginalkostnaden. Mot bakgrund av detta är det inte rimligt att ta ut ytterligare skatt på transporter i ett land som har stora geografiska avstånd.
En vägskatt på avstånd riskerar att öka kostnaderna för transporter generellt och därmed få negativa effekter på konkonkurrenskraft, tillväxt och sysselsättning.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
Kraftigt motstånd i Schweiz mot arvsskatt på ”superrika”

I söndags hölls folkomröstning i Schweiz om att införa en arvsskatt på 50 procent på arv och gåvor över 50 miljoner CHF och där intäkterna skulle gå till att lösa klimatkrisen och därmed ”nödvändig samhällsombyggnad”. Hela 79 procent röstade mot förslaget som drivits fram till en folkomröstning av u...
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
