Skadliga skatteförslag trots värdefulla insikter
Åsa Hansson skriver i DN 1 juni om en ny skatterapport från SNS. Bland rapportens reformförslag sätts stor tilltro till bolagsskatten, även om förslagens utformning på området är svävande och konkretion om detaljer saknas.
Möjligheterna att via bolagsbeskattningen kompensera Sveriges nuvarande hårda beskattning inom andra fält krymper emellertid alltmer. EU-ländernas finansministrar har förhandlat intensivt om ett direktiv om minimiskatt för företag. Direktivet kommer att lägga ett golv vid minst 15 procent bolagsskatt och så som det är utformat skulle detta redan idag kunna orsaka problem för svenska bolag.
Trovärdiga medieuppgifter pekar nu på att Polen, som hittills blockerat direktivförslaget, kommer att beviljas stora belopp ur EU:s återhämtningsfond. En bedömning kan därmed vara att Polen kommer att släppa fram direktivet inom kort.
Direktivet, tillsammans med andra internationella överenskommelser, minskar frihetsgraderna för oss som enskilt land att fritt formulera egna bolagsskatteregler. Istället blir det viktigare att använda andra regelverk inom skatteområdet för att värna och vässa vår konkurrenskraft och möjligheterna till växande skattebaser.
Visserligen visar Hansson värdefulla insikter om konkurrenskraftens betydelse. På ett välkommet sätt lyfts också betydelsen av breddad momsbas.
På kapitalskatteområdet har tyvärr SNS-rapporten specifika förslag som går stick i stäv med vad som behövs. Trots att kapital är en mobil skattebas och att Sverige redan i utgångsläget har höga ägarskatter i förhållande till omvärlden läggs förslag som skulle försämra konkurrenskraften för det svenska skattesystemet. Åtskilliga företagare skulle få höjd skattesats och försämrade förenklingsregler.
För skatten på arbete föreslår SNS-rapporten några varianter som innebär ingen, eller endast marginell, sänkning av den högsta marginalskatten. Den skulle alltså bli kvar kring 50 procent vilket vore klart högre än i många konkurrentländer. Inte heller dessa förslag svarar alltså inte tillräckligt upp mot ambitionen att göra det svenska skattesystemet konkurrenskraftigt.
Skattereglerna behöver stödja den nödvändiga klimatomställningen och främja investeringar i nya affärsmodeller och tekniker. Coronaepidemin och Ukrainakriget är viktiga omvärldsförändringar. Som liten öppen exportekonomi måste vi vårda villkoren för entreprenörskap, investeringar och jobb och inte riskera att hämma detta via ovarsamma skatteförslag.
För att vässa det svenska skattesystemets konkurrenskraft behövs noggrann omvärldsbevakning och hög beredskap för anpassningar. Denna nödvändiga strategi försvåras om den begränsas av att allt skulle behöva ske i en enda stor skattereform.
Anpassningar av regelverken för att uppnå ökad effektivitet begränsas av vad framkomligheten för politiska förhandlingar och kompromisser medger. Även därför behövs ett pragmatiskt tillvägagångssätt med flera mindre reformer. Skattesystemet behöver utformas med konkurrenskraft som ledstjärna för att det svenska välståndet ska kunna fortsätta och utvecklas.
Repliken är tidigare publicerad i DN
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
