Skatteförslag slår hårt mot fastighetsbranschen
Idag lämnade utredaren för den s.k. Fastighetspaketeringsutredningen över sitt slutbetänkande till regeringen – Vissa frågor inom fastighets- och stämpelskatteområdet, SOU 2017:27. Betänkandet innehåller kraftiga skatteskärpningar på mellan 8 och 17 miljarder kr och skulle slå hårt mot fastighetsbranschen om de genomförs.
Förslaget mot s.k. fastighetspaketering inom bolagssektorn innebär något förenklat att avskattning av fastigheter ska ske om en aktieägares bestämmande inflytande över ett fastighetsföretag upphör, vilket exempelvis sker då ett bolag säljer ett dotterföretag. Med fastighetsföretag avses här företag vars tillgångar huvudsakligen består av fastigheter.
Utredaren föreslår även att dagens undantag från stämpelskatt vid fastighetsbildningar slopas. Vidare föreslås att dagens regler för s.k. lagerfastigheter slopas för bolagssektorn och istället ska alla fastigheter behandlas som kapitaltillgångar. I betänkandet föreslås också vissa andra justeringar med anledning av huvudförslagen.
Den sammanlagda effekten av förslagen beräknas av utredningen till ökad beskattning av företagen om cirka 8 – 17 miljarder kr årligen på kort sikt, för att sedan ge en varaktig effekt om 6 till 13 miljarder kronor. Intervallernas bredd har sin förklaring i osäkerheter som utredningen inte kunnat beakta.
Utredarens uppdrag har varit att kartlägga och analysera den sammantagna skattemässiga situationen för företag i fastighetsbranschen och att utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv analysera effekterna av möjligheten respektive avsaknad av möjligheten till fastighetspaketering. Utredaren skulle därtill föreslå författningsändringar för att motverka paketering av fastigheter som ett skatteplaneringsverktyg och om det bedöms lämpligt föreslå lagändringar för att motverka fastighetsbildningar med skatteundandragande syfte.
I sin kartläggning och analys finner utredaren att fastighetsbranschen inte är skattemässigt gynnad. Vidare kan konstateras att en slopad skattefrihet för transaktioner med paketerade fastigheter sannolikt leder till ett minskat byggande. Mot bakgrund av detta och det faktum att det enligt Boverket behövs 710 000 nya bostäder de närmaste 10 åren kan tyckas att utredaren borde se begränsningar i utrymmet till påtagliga skatteskärpningar. Utredaren väljer trots detta att lämna förslag om skärpt skatt om upp till 17 miljarder kronor.
Till analysen av förslagens balans kommer dessutom de skärpta ränteavdragsbegränsningsregler som regeringen har aviserat ska införas inom kort, bl.a. p.g.a. ett EU-direktiv. Sådana begränsningsregler kommer slå särskilt hårt mot fastighetsbranschen, vilket utredaren själv konstaterar.
Förslaget om utökad skatteplikt för stämpelskatt kommer utöver att motverka ändamålsenliga fastighetsbildningar leda till att t.ex. bostadsbyggandet påverkas negativt och att strukturomvandlingar inom jordbruket försvåras.
Utredarens förslag är omfattande och slår brett. Förslagen är generellt utformade och begränsar sig exempelvis inte till situationer där fastighetsföretag vidtagit åtgärder i skatteundandragande syfte.
Förslagen har även en rad principiella och lagtekniska brister. Förslaget skulle exempelvis medföra en form av retroaktiv beskattning. Detta då den första ägarförändringen efter reglernas ikraftträdande kommer att utlösa en beskattning som inkluderar värdeökningar som skett under tid bolaget hade andra ägare än de som nu avyttrar.
Eftersom fastighetsbolaget inte får någon ersättning vid en sådan ägarförändring som utlöser avskattning har det för bolaget inte uppstått någon skattebetalningsförmåga. Detta är förstås en allvarlig brist i förslaget, särskilt då det för fastigheter ofta rör sig om betydande belopp. En konsekvens av detta är att bolagsägare som inte alls medverkat i den transaktion som utlöst beskattningen kan komma att tvingas antingen skjuta till kapital till bolaget eller se sin ägarandel utspädd. Utredningsförslaget avviker även från internationella beskattningsprinciper. Därför följer med förslaget även risk för internationell dubbelbeskattning
Om och när betänkandet går ut på remiss kommer remissinstanserna att behöva analysera och bedöma det. Förslagen kommer då förmodligen att mötas av mycket hård kritik av remissinstanserna.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...