Viktigt förhandsbesked – Kvalificerade personaloptioner
Vi har här på bloggen tidigare skrivit om olyckliga oklarheter om de s.k. kvalificerade personaloptionerna.
För att underlätta för små, unga företag att rekrytera och behålla nyckelpersoner infördes den 1 januari 2018 lättnader i beskattningen av s.k. kvalificerade personaloptioner. Reglerna innebär att förmån av personaloption inte ska tas upp som inkomst av tjänst om vissa villkor är uppfyllda avseende företaget, från vilket personaloptionen förvärvas, personaloptionen i sig och optionsinnehavaren. I stället ska beskattning ske i inkomstslaget kapital, eller enligt de s.k. 3:12-reglerna i de fall andelarna blir kvalificerade andelar, den dag den anställde avyttrar aktien. Arbetsgivaren ska inte heller betala arbetsgivaravgift. Svenskt Näringsliv, företagare och rådgivare har alltsedan reglerna trädde i kraft efterfrågat klargöranden från Skatteverket, främst beträffande möjligheten att låta de anställda, som ett led i sådant personaloptionsprogram, förvärva själva aktien (andelen) via en teckningsoption.
Skatteverket har i ett ställningstagande, Förvärv av teckningsoptioner i samband med de särskilda bestämmelserna om personaloptioner, gett uttryck för en restriktiv syn; Skatteverket presenterar ingen annan uppfattning än att en teckningsoption i ett sådant program leder till att skattelättnaderna uteblir. Vi är nog många som ställt oss frågan om det inte finns utrymme för Skatteverket att inta en mer ändamålsenlig och mindre restriktiv inställning.
Nu har Skatterättsnämnden meddelat ett positivt förhandsbesked. En majoritet av nämndens ledamöter fann att det i ansökan beskrivna förfarandet, vari den anställde skulle förvärvade aktie med hjälp av en teckningsoption som den anställde inte kunde förfoga över på annat sätt än genom att direkt utnyttja den för att förvärva aktien, inte är diskvalificerat från de skattelättnader som gäller för kvalificerade personaloptioner. Utgången är enligt min uppfattning såväl naturlig som värdefull för ett förverkligande av lagstiftarens intentioner att underlätta för små, unga företag att rekrytera och behålla nyckelpersoner.
Om Skatteverket skulle överklaga förhandsbeskedet får vi hoppas att Högsta förvaltningsdomstolen har det goda omdömet att fastställa beskedet.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
