NYHET26 september 2016

Flexiblare arbetstider i Österrike

Den österrikiska metallindustrin har enats om en flexibel arbetstidsmodell som trädde i kraft den 1 juli och som gäller i tre år framåt. Avtalet prisas av både arbetsgivare och fackförbund.

Inom en ram på ett år kan arbetstiden fördelas flexibelt så att den inte överstiger i snitt 38,5 timmar per vecka. Gränserna för normalarbetstiden på 9 timmar per dag och 45 timmar i veckan bevaras. Ytterligare arbete måste meddelas senast två veckor före den avsedda arbetsveckans början. De anställda kan även samla tillgodohavanden på det egna timkontot i flera år.

Christian Knill, ordförande för metallarbetsgivarna, är nöjd med avtalet som ger företagen större möjligheter att klara både ned- och uppgångar i ordrar. Rainer Wimmer, ordförande för facket PRO-GE, understryker fördelen med att de anställda får större inflytande och bättre kan anpassa den egna arbetstiden.

-Det nya avtalet för metallindustrin den 1 juli är ett viktigt steg framåt för att ge både företag och anställda i Österrike större flexibilitet, anser Christoph Neumayer, generalsekreterare i österrikiska industriförbundet, IV.

Han ser det som ett grundproblem på hela arbetsmarknaden att arbetstidsbegreppet är för snävt.

-Nästa steg måste bli att höja den högsta dagliga arbetstiden från tio till tolv timmar, något som också förutses i regeringsprogrammet. Men det handlar inte om att arbeta längre, utan när det är mer lämpligt och passande både för företag och anställda, understryker Christoph Neumayer.

Christoph Leitl, ordförande i arbetsgivarnas organisation WKÖ, har länge krävt flexiblare arbetstider. Frågan lyftes senast fram på ett europeiskt ekonomiskt forum i Alpbach i september.

-Företagens och medarbetarnas intressen går i samma riktning. Det gäller att undvika stela överenskommelser om arbetstiderna. Där krävs en ny flexibilitet, understryker Christoph Leitl.

I den arbetsplan för hösten som regeringen lade fram i början av september finns flera arbetsgrupper som täcker viktiga områden. Bland annat en om ”Ekonomi och arbetsmarknad” som ska lägga fram ett paket med förslag till åtgärder den 25 oktober.

Höstlönerundan för österrikiska metallindustrin har också dragit igång på allvar. Det skedde den 26 september och gäller hundratals företag med ett stort antal anställda metall- och industriarbetare. Det blir ingen lätt lönerunda eftersom företagens omsättning minskat fem år i följd. En rad kostnader är dessutom svåra eller omöjliga att undvika, understryker företagen.

Maskin- och metall är största förhandlingsområdet. Omsättningen i sektorn ligger på runt 35 miljarder euro. Sammanlagt berörs runt 185 000 anställda av förhandlingarna varav 120 000 tillhör största facket FMMI.

Facklige förhandlingsledaren Rainer Wimmer understrukit att 1,5 procents löneökning inte räcker. Christian Knill på arbetsgivarsidan har betonat att det inte finns utrymme för stora språng. En expert från det ekonomiska WIFO-institutet trodde att förhandlingarna kunde sluta på 1,5 procent.

Förra året krävdes 16 förhandlingsomgångar och ett avslutande maraton på 24 timmar innan parterna skrev på. Från den 1 november 2015 höjdes lönerna med 1,5 procent.

Nu har startskottet gått på nytt.

Arbetsmarknad EUArbetsgivarfrågor
Skriven avRedaktionen