NYHET10 december 2019

Las-förhandlingar: Dahl beklagar fackligt avhopp

Kommunal och fyra andra fackförbund lämnar förhandlingarna om anställningsskydd och omställning. Mattias Dahl, vice vd, beklagar att några LO-förbund hoppar av och understryker att ambitionen är att driva förhandlingarna i hamn med PTK och LO.

Mattias Dahl, vice vd.
Foto: SÖREN ANDERSSON

Kommunal och fyra andra fackförbund lämnar förhandlingarna om anställningsskydd och omställning, rapporterar SR Ekot.

Mattias Dahl, vice vd, beklagar att några LO-förbund väljer att lämna förhandlingarna om trygghet och omställning. Ambitionen från arbetsgivarsidan är fortfarande att driva förhandlingarna i hamn med både PTK och LO.

– Samtidigt blir det märkligt att hoppa av innan det finns något konkret förhandlingsresultat att ta ställning till. Så långt har parterna inte kommit ännu. Omfattningarna av förhandlingarna kan heller knappast komma som en överraskning. De har varit kända sedan allra första början.

Mattias Dahl betonar att det finns långt gångna diskussioner om förbättringar på flera områden som är viktiga för LOs medlemmar. Det rör sig om bland annat kompetensutveckling samt omställning vid arbetslöshet.

– Om inte parterna klarar att ta ansvar för förhållanden och regler på arbetsmarknaden så ökar risken för större politiskt inflytande och reglering. Det vore en mycket olycklig utveckling som inte skulle vara bra för vare sig arbetstagare eller arbetsgivare.

De andra fackförbunden som uppges hoppa av förhandlingarna är Byggnads, Fastighets och Målarna. Pappers står sedan tidigare utanför.

Avtalsrörelse och förhandlingAvtalsrörelsen
Skriven avRedaktionen