NYHET12 maj 2017

Strejkhot avvärjt i sista minuten

Almega Tjänsteförbunden och fackförbundet Seko är överens om ett nytt löneavtal. Cirka 10 000 medlemmar inom spårtrafiken får löneökningar på 6,5 procent fördelade på tre år.

Almega Tjänsteförbunden och fackförbundet Seko kom på torsdagskvällen överens om ett nytt löneavtal. Uppgörelsen är i nivå med industrins normerande märke på 6,5 procent fördelade på tre år. Därmed är strejkhotet avvärjt.

En nöjd Anna-Karin Hatt, vd för Almega, konstaterar att det råder arbetsfred på området och att det skapar förutsättningar för ett fortsatt samarbete för att utveckla branschen.

– Jag är väldigt glad att vi och Seko kommit överens om ett nytt kollektivavtal som är bra för spårtrafiken och deras medarbetare, säger hon.

Sekos förbundsordförande Valle Karlsson konstaterar att förhandlingarna varit konstruktiva de senaste dagarna, trots en bitvis irriterad stämning.

– Det är en bra uppgörelse för våra medlemmar som förutom en låglönesatsning innehåller viktiga förbättringar i övriga villkor, säger Valle Karlsson i en kommentar.

Avtalet berör cirka 10 000 medlemmar.

Avtalsrörelse och förhandlingArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen