NYHET4 maj 2017

Varslen hotar konkurrenskraft och jobb

Fastighets och Sekos varsel om stridsåtgärder visar att förbunden vill strejka sig till högre löner än övriga fackförbund på svensk arbetsmarknad. "Det är orimliga krav som visar på behovet av förändrande konfliktregler", menar Peter Jeppsson, vice vd svenskt Näringsliv.

Fastighetsanställdas förbunds varsel om strejk vid bland annat Ringhals kärnkraftverk och Volvo AB, med ikraftträdande 8 maj respektive 12 maj, är oansvarigt och oproportionerligt. Det säger Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson i en kommentar. Han menar vidare att Fastighets hanterande av konfliktvapnet hotar både konkurrenskraft och jobb.
Mot denna bakgrund anser han att stridsåtgärder som saknar proportionalitet och som drabbar områden där det redan tecknats kollektivavtal borde förbjudas:

– Stridsåtgärder av det här slaget, som drabbar områden där kollektivavtal redan är tecknade, utan någon rimlig proportion mellan syftet med åtgärden och skadan den orsakar, borde inte vara tillåtna, säger Peter Jeppsson.

Även Seko har varslat om stridsåtgärder inom spårtrafiken med ikraftträdande den 12 maj. Utbrutna stridsåtgärder väntas få stora konsekvenser för svensk export då varslen bland annat drabbar godstrafiken.

– Vi har precis tagit del av varslet och det är för tidigt att säga hur vi skulle kunna drabbas. Varslet berör bara lossningen i Luleå och därmed en tredjedel av våra volymer, om det är all hantering av lossningen som menas, det vi inte ännu, säger Anders Lindberg, informationschef på LKAB till SVT.

Bakgrunden till konflikten är att Seko också ställer krav som överstiger det lönenormerande märkets 6,5 procents lönekostnadsökningar över tre års tid. Vidare kräver Seko att de inte ska omfattas av samma fredsplikt som andra fackförbund utan att de ska kunna varsla om stridsåtgärder under avtalsperioden om tre år.

Almegas vd Anna-Karin Hatt är mycket kritisk till kraven från Seko och menar att de innebär stora avsteg från industrinormeringen och bärande delar i den svenska modellen.

– Det Seko gör just nu är att i grunden utmana den arbetsmarknadsmodell vi har och det vill vi inte medverka till. För Almega Tjänsteförbunden är det principiellt viktigt att respektera överenskomna spelregler för den svenska arbetsmarknadsmodellen. Vi är beredda att komma överens med Seko om ett treårsavtal med en låglönesatsning, men det får inte ske på ett sådant sätt att det märke som industrin satt spräcks, säger Almegas vd Anna-Karin Hatt i ett pressmeddelande.

Hittills har alla efterföljande avtal följt industrins lönenormerande märke om 6,5 procent på tre år. Bland LO-facken har IF Metall, GS, Livs, HRF, Handels, Transport och Pappers nu tecknat avtal inom märket. Fastighets och Seko, som är två av hemmamarknadsförbunden inom 6F, har emellertid hittills inte acceptera märket.

Peter Jeppsson menar att beteendet visar att fackförbunden uppenbarligen är beredda att strejka för att tvinga sig till högre löneökningar än andra förbund inom LO-kollektivet. Det hotar industrinormen och därför kommer Svenskt Näringsliv att verka med kraft för att märket ska respekteras:

– I mer än två decennier har respekt för industrins märke bidragit till både konkurrenskraft och betydande reallöneökningar. Svenskt Näringsliv kommer att med kraft verka för att märket ska respekteras även framöver. Vi tar ansvar för en väl fungerande lönebildning och därmed för jobb och företagande i Sverige, avslutar Peter Jeppsson.

Avtalsrörelse och förhandlingKonfliktreglerna
Skriven avRedaktionen