NYHET10 maj 2017

Ytterligare ett avtal respekterar märket

Biltrafikens Arbetsgivarförbund och fackförbundet Transport är överens om ett nytt löneavtal. Med en löneökning om 6,5 procent under tre år ligger avtalet inom ramen för industrins märke.

På tisdagskvällen enades Biltrafikens Arbetsgivarförbund och Transportarbetareförbundet om ett nytt löneavtal. Med en total löneökning om 6,5 procent under tre år ligger avtalet inom ramen för industrins märke.

– Med detta nya avtal visar arbetsmarknadens parter ännu en gång att de tar ansvar för svensk lönebildning, säger Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson. Det är självfallet viktigt att man även i kommande avtal respekterar det etablerade märket.

Följande fackförbund har nu ingått avtal inom ramen för märket: Unionen, IF Metall, Livs, GS, Sveriges ingenjörer, Handels, Pappers, HRF, Byggnads, Fastighets och Transport.

Avtalsrörelse och förhandlingArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen