I dag, den 26 november, lanseras Svenskt Näringslivs rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” där sex skribenter har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert och Karin Rebas, skolpolitisk expert.
Från olika delar av landet rapporteras om hård konkurrens om behöriga lärare och få eller inga sökande till utannonserade tjänster. Svårigheterna att rekrytera är störst inom teknik, naturvetenskap och moderna språk. Enligt Skolverkets prognoser kommer det, förutsatt att dagens nivåer av antal nybörjare och examensfrekvenser kvarstår, fattas närmare 80 000 lärare och förskollärare år 2031. Det innebär att det är dags att tänka om kring rekryteringen av lärare.
Problemen med att rekrytera rätt lärare är inte bara ett problem för skolorna och undervisningens kvalitet. I förlängningen påverkar det näringslivets kompetensförsörjning, företagens konkurrenskraft och Sveriges välstånd.
Tyvärr fastnar diskussionen kring lärarförsörjningen i väl inkörda hjulspår, av och med de närmast sörjande. Allt för ofta blir det enbart en diskussion kring lärarutbildningens kvalitet och kapacitet.
Vi är övertygade om att lärarfrågan måste ses i ett vidare perspektiv än så. Det saknas inte personer med erfarenheter och egenskaper som skulle komma till nytta i skolan – men för att få in den kompetensen i klassrummen krävs nytänkande. Även skolans organisation måste förbättras och digitaliseringens möjligheter behöver tas tillvara.
Vi tror att det behövs en bred palett av initiativ och åtgärder för att vända trenden. Där ingår bland annat:
Det finns alltså en rad åtgärder som kan förbättra situationen – men det brådskar. Det behövs också en öppenhet och en förändringsvilja inom skolvärlden och en ökad krismedvetenhet på alla politiska nivåer. Att få fler att välja och stanna kvar i läraryrket är inte bara viktigt för eleverna, utan för hela samhället.
Utbildning