Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

NYHET Publicerad

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det? 

Helena Söderberg

"Det är alldeles för få kvinnor som utexamineras från byggprogrammet", säger Helena Söderberg på JM.

Foto: Tommy Backlin

– Vi behöver kompetens och vi vill få in de bästa. Då kan vi inte exkludera hälften av alla potentiella personer i vår rekrytering. Dessutom ser vi att mer jämställda grupper både presterar och mår bättre. Vi ser bara fördelar med att bredda kompetensbasen och få en mer jämställd arbetsmiljö. Men vi blir inte bara attraktivare för hantverkare utan även för tjänstemän.

Hur många hantverkare är kvinnor på JM?
–  4,5 procent. År 2016 var 0,7 procent av JM:s hantverkare kvinnor och då satte vi målet att det ska var 20 procent år 2030. Med våra insatser har vi lyckats med en förflyttning så vi är övertygade om att vi når vårt mål om vi fortsätter i samma takt.

Varför går det inte snabbare?
–  Det är alldeles för få kvinnor som utexamineras från byggprogrammet på gymnasiet för att täcka vårt behov och så vi startade lärlingsprogrammet som ett nytt sätt att attrahera kvinnor.

Hur ser upplägget ut?
– Programmet är 3,5 år med både praktiska och teoretiska delar. Under hela tiden får de lön och efter examen får de sitt yrkesbevis. Förutom de traditionella delarna i ett lärlingsprogram har vi lagt till några specifika JM-delar.

Vad gör ni för att säkra att kvinnorna stannar?
– Det handlar mycket om klimatet på våra arbetsplatser. Vi jobbar väldigt mycket med vår värderingsgrund. Alla nyanställda utbildas i våra värderingar och vår uppförandekod och i utvecklingssamtalen följer vi upp hur medarbetaren lever upp till koden.
– Vi vet också att värderingar är en färskvara och därför diskuterar vi det ofta på olika avdelningsmöten.

Hur många lärlingar tar ni in till hösten?
– 14 personer som kommer från flera olika branscher, framför allt från vården, restaurangbranschen och industrin.
– Till årets lärlingsprogram sökte 432 kvinnor vilket är en ökning från förra året med 309 procent. Snittåldern bland de sökande är knappt 30 år och 84 procent av dem hade ingen tidigare erfarenhet av byggbranschen.

Varför vill de bli hantverkare?
– Jag tror att många av dem hade valt byggbranschen om de hade behandlats annorlunda i skolan. När det är dags att söka till gymnasiet uppmuntras inte precis tjejer att söka byggprogrammet, varken i skolan eller bekantskapskretsen.
– När de sedan är lite äldre tycker de att det verkar vara ett roligt, varierat och fysiskt jobb där man arbetar tillsammans i lag.

Hur ska ni nå upp till 20 procent kvinnliga snickare?
– Det är viktigt att ha en seriös rekryteringsprocess där vi tittar på om den sökande verkligen vill det här. När de är anställda måste vi se till att ge dem rätt förutsättningar för att de ska bli framgångsrika. Det handlar om att ha bra handledare, introduktion och utbildningar men också att vi följer upp dem på ett bra sätt.

Vad är svårast?
– Utmaningen är att under rekryteringsprocessen ge dem en bra bild av vad arbetet som hantverkare innebär. Det är ju särskilt viktigt med tanke på att de flesta av lärlingarna inte har någon byggerfarenhet alls när de kommer till oss. Därför försöker vi att vara tydliga med hur jobbet fungerar och vad som förväntas av dem.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?