Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

NYHET Publicerad

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det? 

Helena Söderberg

"Det är alldeles för få kvinnor som utexamineras från byggprogrammet", säger Helena Söderberg på JM.

Foto: Tommy Backlin

– Vi behöver kompetens och vi vill få in de bästa. Då kan vi inte exkludera hälften av alla potentiella personer i vår rekrytering. Dessutom ser vi att mer jämställda grupper både presterar och mår bättre. Vi ser bara fördelar med att bredda kompetensbasen och få en mer jämställd arbetsmiljö. Men vi blir inte bara attraktivare för hantverkare utan även för tjänstemän.

Hur många hantverkare är kvinnor på JM?
–  4,5 procent. År 2016 var 0,7 procent av JM:s hantverkare kvinnor och då satte vi målet att det ska var 20 procent år 2030. Med våra insatser har vi lyckats med en förflyttning så vi är övertygade om att vi når vårt mål om vi fortsätter i samma takt.

Varför går det inte snabbare?
–  Det är alldeles för få kvinnor som utexamineras från byggprogrammet på gymnasiet för att täcka vårt behov och så vi startade lärlingsprogrammet som ett nytt sätt att attrahera kvinnor.

Hur ser upplägget ut?
– Programmet är 3,5 år med både praktiska och teoretiska delar. Under hela tiden får de lön och efter examen får de sitt yrkesbevis. Förutom de traditionella delarna i ett lärlingsprogram har vi lagt till några specifika JM-delar.

Vad gör ni för att säkra att kvinnorna stannar?
– Det handlar mycket om klimatet på våra arbetsplatser. Vi jobbar väldigt mycket med vår värderingsgrund. Alla nyanställda utbildas i våra värderingar och vår uppförandekod och i utvecklingssamtalen följer vi upp hur medarbetaren lever upp till koden.
– Vi vet också att värderingar är en färskvara och därför diskuterar vi det ofta på olika avdelningsmöten.

Hur många lärlingar tar ni in till hösten?
– 14 personer som kommer från flera olika branscher, framför allt från vården, restaurangbranschen och industrin.
– Till årets lärlingsprogram sökte 432 kvinnor vilket är en ökning från förra året med 309 procent. Snittåldern bland de sökande är knappt 30 år och 84 procent av dem hade ingen tidigare erfarenhet av byggbranschen.

Varför vill de bli hantverkare?
– Jag tror att många av dem hade valt byggbranschen om de hade behandlats annorlunda i skolan. När det är dags att söka till gymnasiet uppmuntras inte precis tjejer att söka byggprogrammet, varken i skolan eller bekantskapskretsen.
– När de sedan är lite äldre tycker de att det verkar vara ett roligt, varierat och fysiskt jobb där man arbetar tillsammans i lag.

Hur ska ni nå upp till 20 procent kvinnliga snickare?
– Det är viktigt att ha en seriös rekryteringsprocess där vi tittar på om den sökande verkligen vill det här. När de är anställda måste vi se till att ge dem rätt förutsättningar för att de ska bli framgångsrika. Det handlar om att ha bra handledare, introduktion och utbildningar men också att vi följer upp dem på ett bra sätt.

Vad är svårast?
– Utmaningen är att under rekryteringsprocessen ge dem en bra bild av vad arbetet som hantverkare innebär. Det är ju särskilt viktigt med tanke på att de flesta av lärlingarna inte har någon byggerfarenhet alls när de kommer till oss. Därför försöker vi att vara tydliga med hur jobbet fungerar och vad som förväntas av dem.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.