Fokus på affärsnytta leder rätt

NYHET Publicerad

KOMPETENS Att komma igång med ett arbete för ökad jämställdhet och mångfald behöver inte vara ett jätteprojekt. Bryt ner det i mindre delar, ta ett steg i taget och håll fokus på affärsnyttan. De råden ger Sara Skullered, konsult inom jämställdhet och mångfald.

Sara Skullered

"Utgå från hur ni kan jobba annorlunda mot kunderna – då blir det något gemensamt för alla", säger Sara Skullered.

Foto: Nils Petter Nilsson

De flesta människor tycker inte att sexuella trakasserier är ok, men på samma gång har den svenska kulturen varit ganska förlåtande och stundom till och med accepterande, enligt Sara Skullered som driver det egna företaget Mångfaldsakademien.

– Det kommer förhoppningsvis att förändras nu. #Metoo har varit en ögonöppnare. Vi kan förvänta oss att företag överlag blir mer tydliga med vad som är accepterat beteende, säger hon.

Jämställdhet och mångfald är något som allt fler företag arbetar aktivt med. Kompetensbrist i många branscher och #Metoo-kampanjen är faktorer som skyndar på arbetet. Bland annat har det lett till att företag anställer fler med utländsk bakgrund, och ser över sin kultur och sina processer för att skapa en öppen miljö utan kränkningar.

Samtidigt finns det fortfarande många företag som känner att de vill göra mer för jämställdhet och mångfald, men de vet inte vad.  Hon anser att alla kan göra något, även mindre företag trots att de sällan har samma resurser som stora företag.

– Det behöver inte vara så svårt. Egentligen handlar det om att bryta ner det i mindre delar och ta små steg framåt. Blir projektet för stort är risken att det inte blir något alls.

Enligt Sara Skullered är en av de största utmaningarna för att få en verklig förändring till stånd att förstå drivkraften vi alla har att vilja omge oss med personer som liknar oss själva. Som har samma kön, bakgrund, kroppsspråk eller sätt att kommunicera till exempel.

– Om problemet bara handlar om att män måste ändra på sig säger man indirekt att kvinnor är bra på jämställdhet. Men de är ibland till och med sämre än män för de har inte blivit drillade på samma sätt. De kanske anställer ännu fler som är lika dem själva.

Att peka ut en specifik grupp, till exempel män, kan göra att de tappar motivationen att jobba med frågan. För att kunna förändra kulturen behövs i stället gemensamma mål utifrån affärsnyttan. Då blir det framgångsrikt.

– Utgå från hur ni kan jobba annorlunda mot kunderna – då blir det något gemensamt för alla. Några som lyckats med att se affärsnyttan med att anställa personer med utländsk bakgrund är apoteken. Det är inget problem för dem – det är naturligt.

Problemet är inte nödvändigtvis hur många av de anställda som är män respektive kvinnor utan att organisationen är för enhetlig. Men för att förändra gäller det att inte stirra sig blind på grupperingar som kön och utländsk bakgrund, anser hon.

– Försök tänka på mångfald ur ett större perspektiv, bortom våra sju diskrimeringsgrunder. Om de kvinnor som anställs är lika männen som redan finns får man ändå inte den hävstångseffekten som mångfald kan ge.

Det finns flera skäl till att jobba med mångfald. Att ha olika kompetenser och personer inom ett företag är viktigt inte bara för att vara lönsam utan för att överleva, konstaterar Sara Skullered. Ur ett större perspektiv behöver Sverige få ett samhällsklimat där fler känner sig inkluderade för att upprätthålla sin konkurrenskraft som land.

– Med den höga förändringstakt som råder idag går det inte att ha en stelbent organisation för då kan man plötsligt vara ute ur leken. Dessutom är den nya generationen är inte särskilt intresserad av att vara i en organisation där alla är likadana – de vill ha dynamik, säger Sara Skullered.

Utgå från kunderna

– Försök att bygga mod i organisationen för att överbrygga den osäkerhet och rädsla som kan uppstå när olika typer av personer ska jobba ihop.

– Tänk igenom vilka personer som finns inom organisationen. Är de lika varandra? Försök i så fall att tänka annorlunda vid kommande rekryteringar.

– Ett bra sätt att komma igång och tänka nytt är att titta på sina kunder och fundera på hur kundbemötandet kan bli bättre. Med det följer ofta nya värderingar per automatik.

– Kartlägg dold mångfaldskompetens i företaget. Den kan leda till nya sätt att bemöta nya kundgrupper.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Nätverk för kvinnor stärker it-studenter i Karlstad

HALLÅ DÄR Marie-Therese Christiansson, koordinator för nätverket ITQ och proprefekt för Handelshögskolan i Karlstad. Vad är ITQ?
NYHET Publicerad:

Praktik i toppklass lockar unga till teknikföretag

KOMPETENS Att bredda rekryteringsbasen är en utmaning för företag i norrländska Lycksele där lediga tjänster ofta inte har en enda sökande. Det konstaterar Elisabeth Nordström, vd på Lycksele Plåtprodukter som arbetar hårt för att få kvinnor och unga att inse att jobbet inte längre är smutsigt och tungt.
NYHET Publicerad:

Fem tips för att lyckas med rekryteringen

REKRYTERING Kampen om kompetensen hårdnar. I lägen där rekryterings- och konsultföretaget Placera Personal tidigare kunde presentera flera starka kandidater, handlar det idag om ett mindre urval, enligt företagets vd Elisabet Holmene.
NYHET Publicerad:

"Mångfald är en överlevnadsfråga"

STRATEGI Rekryteringen måste breddas för att lösa kommande kompetensbehov i välfärdsbranschen, enligt Rasmus Nerman, vd på Humana. ”Mångfald handlar inte bara om framgång utan om överlevnad”. Det är först när jämställdhet och mångfald blir en del av företagets DNA som det inte behövs några policys längre.
NYHET Publicerad:

”Utan konkurrenskraft ingen välfärd”

KONKURRENS Konkurrenskraftiga företag garanterar välfärden. Men varför är det ingen som diskuterar Sveriges globala konkurrenskraft? Det är en ödesfråga för framtiden, menade deltagarna när Svenskt Näringsliv inledde årets seminarier i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Sammanhållet lärlingssystem viktigt för konkurrenskraften

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningsfrågan påverkar svensk konkurrenskraft i allt högre grad. Det är den allra viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu, konstaterade Caroline af Ugglas, vice vd, vid ett seminarium. Svenskt Näringsliv arbetar för närvarande med principprogram för lärlingsutbildningar, som är tänkt att avhjälpa problemet.
NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Välutbildade kvinnor tar plats i modernt arbetsliv

JÄMSTÄLLDHET Kvinnor tar allt oftare plats på nyckelpositioner i mansdominerade företag. ”I en tjänstebaserad ekonomi passar jobben ofta bättre för kvinnor”, säger analytikern Nima Sanandaji.
NYHET Publicerad:

AstraZenecas vd om framtiden: ”Många utmaningar”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensbristen drabbar alla branscher. Inte ens det globala bioläkemedelsföretaget AstraZeneca är förskonat. ”Vi måste ha oerhört konkurrenskraftiga villkor för att kunna verka på en global marknad”, säger Jan-Olof Jacke, vd.
NYHET Publicerad:

Satsning på jämställdhet fick fart på affärerna

JÄMSTÄLLDHET Ingen på Liljewall arkitekter räknade med att satsningen på jämställdhet skulle bidra till en rekordsnabb utveckling av företaget. ”Jämställdhetsarbete kan vara en motor för en ännu större förändringsprocess – det är häftigt!”, säger kontorschefen Harald Gamrell.
NYHET Publicerad:

Telia Company boostar unga tjejer

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.
NYHET Publicerad:

"Verklig jämställdhet kräver nytänkande"

INNOVATION Klassiska insatser räcker inte för att lyckas med jämställdhet fullt ut. Det krävs att företaget tänker innovativt i hur mål sätts, hur medarbetare involveras och vilka åtgärder som genomförs. Det visar professor Malin Lindbergs forskning
NYHET Publicerad:

Industriföretag lockar unga med personliga möten

HALLÅ DÄR Annika Franzén, hr-direktör på Väderstad. Du utsågs nyligen till Årets innovatör på Universum Awards. På vilket sätt tänker du och Väderstad nytt?
NYHET Publicerad:

Onödigt att förbjuda mobiltelefoner i skolan

UTBILDNING "Vare sig man gillar det eller inte kommer digitaliseringen att utgöra en allt större del av människors vardag. Det gäller i alla sektorer, även i skolan", menar Fredrik von Essen, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen.
NYHET Publicerad:

"Befängd idé låta myndighet avgöra företagens rekrytering"

ARBETSKRAFTSINVANDRING Socialdemokraterna vill ha en skärpt lagstiftning kring arbetskraftsinvandring. Kontrollerna ska utföras av en statlig myndighet, inte av arbetsmarknadens parter. Vd Carola Lemne tycker att idén är befängd.
NYHET Publicerad:

Kvalificerade tjänster lämnar landet

KOMPETENS Allt fler kunskapsintensiva tjänsteföretag flyttar jobben utomlands på grund av kompetensbrist. Det visar en ny rapport från Almega.
NYHET Publicerad:

Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder. 
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist lägger expansionsplaner på is

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag som försökt rekrytera nya medarbetare har haft svårt att hitta rätt kompetens. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det gör att planerad expansion läggs på is och företagen får svårt att möta kundernas behov.