Fokus på affärsnytta leder rätt

NYHET Publicerad

KOMPETENS Att komma igång med ett arbete för ökad jämställdhet och mångfald behöver inte vara ett jätteprojekt. Bryt ner det i mindre delar, ta ett steg i taget och håll fokus på affärsnyttan. De råden ger Sara Skullered, konsult inom jämställdhet och mångfald.

Sara Skullered

"Utgå från hur ni kan jobba annorlunda mot kunderna – då blir det något gemensamt för alla", säger Sara Skullered.

Foto: Nils Petter Nilsson

De flesta människor tycker inte att sexuella trakasserier är ok, men på samma gång har den svenska kulturen varit ganska förlåtande och stundom till och med accepterande, enligt Sara Skullered som driver det egna företaget Mångfaldsakademien.

– Det kommer förhoppningsvis att förändras nu. #Metoo har varit en ögonöppnare. Vi kan förvänta oss att företag överlag blir mer tydliga med vad som är accepterat beteende, säger hon.

Jämställdhet och mångfald är något som allt fler företag arbetar aktivt med. Kompetensbrist i många branscher och #Metoo-kampanjen är faktorer som skyndar på arbetet. Bland annat har det lett till att företag anställer fler med utländsk bakgrund, och ser över sin kultur och sina processer för att skapa en öppen miljö utan kränkningar.

Samtidigt finns det fortfarande många företag som känner att de vill göra mer för jämställdhet och mångfald, men de vet inte vad.  Hon anser att alla kan göra något, även mindre företag trots att de sällan har samma resurser som stora företag.

– Det behöver inte vara så svårt. Egentligen handlar det om att bryta ner det i mindre delar och ta små steg framåt. Blir projektet för stort är risken att det inte blir något alls.

Enligt Sara Skullered är en av de största utmaningarna för att få en verklig förändring till stånd att förstå drivkraften vi alla har att vilja omge oss med personer som liknar oss själva. Som har samma kön, bakgrund, kroppsspråk eller sätt att kommunicera till exempel.

– Om problemet bara handlar om att män måste ändra på sig säger man indirekt att kvinnor är bra på jämställdhet. Men de är ibland till och med sämre än män för de har inte blivit drillade på samma sätt. De kanske anställer ännu fler som är lika dem själva.

Att peka ut en specifik grupp, till exempel män, kan göra att de tappar motivationen att jobba med frågan. För att kunna förändra kulturen behövs i stället gemensamma mål utifrån affärsnyttan. Då blir det framgångsrikt.

– Utgå från hur ni kan jobba annorlunda mot kunderna – då blir det något gemensamt för alla. Några som lyckats med att se affärsnyttan med att anställa personer med utländsk bakgrund är apoteken. Det är inget problem för dem – det är naturligt.

Problemet är inte nödvändigtvis hur många av de anställda som är män respektive kvinnor utan att organisationen är för enhetlig. Men för att förändra gäller det att inte stirra sig blind på grupperingar som kön och utländsk bakgrund, anser hon.

– Försök tänka på mångfald ur ett större perspektiv, bortom våra sju diskrimeringsgrunder. Om de kvinnor som anställs är lika männen som redan finns får man ändå inte den hävstångseffekten som mångfald kan ge.

Det finns flera skäl till att jobba med mångfald. Att ha olika kompetenser och personer inom ett företag är viktigt inte bara för att vara lönsam utan för att överleva, konstaterar Sara Skullered. Ur ett större perspektiv behöver Sverige få ett samhällsklimat där fler känner sig inkluderade för att upprätthålla sin konkurrenskraft som land.

– Med den höga förändringstakt som råder idag går det inte att ha en stelbent organisation för då kan man plötsligt vara ute ur leken. Dessutom är den nya generationen är inte särskilt intresserad av att vara i en organisation där alla är likadana – de vill ha dynamik, säger Sara Skullered.

Utgå från kunderna

– Försök att bygga mod i organisationen för att överbrygga den osäkerhet och rädsla som kan uppstå när olika typer av personer ska jobba ihop.

– Tänk igenom vilka personer som finns inom organisationen. Är de lika varandra? Försök i så fall att tänka annorlunda vid kommande rekryteringar.

– Ett bra sätt att komma igång och tänka nytt är att titta på sina kunder och fundera på hur kundbemötandet kan bli bättre. Med det följer ofta nya värderingar per automatik.

– Kartlägg dold mångfaldskompetens i företaget. Den kan leda till nya sätt att bemöta nya kundgrupper.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kvinnor söker byggutbildning

HALLÅ DÄR Elin Kebert, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. De senaste två åren har allt fler kvinnor sökt till yrkeshögskolans utbildningar inom samhällsbyggnad och byggteknik. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Här väger värderingar lika tungt som kompetens

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Därför utbildar nu Tieto alla sina chefer i inkluderande ledarskap.
NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.
NYHET Publicerad:

It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.
NYHET Publicerad:

Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. Hur gick det till när du var med och startade ert första kvinnliga nätverk?
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Tjejers teknikintresse tas till vara i unga år

UTBILDNING Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Redan i 12–15 årsåldern börjar de tänka bort det som är manligt kodat, visar forskningen.
NYHET Publicerad:

”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

KOMPETENS Småländska familjeföretaget Ewes är numera en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling är självklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.
NYHET Publicerad:

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

KOMMENTAR En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Kvinnors starka teknikintresse behöver backas upp

TEKNIK IVAs praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får testa vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
NYHET Publicerad:

Flyktingvågen gav byggföretag chansen att växa

REKRYTERING Just när bostadsutvecklaren Obos hade som störst behov av att expandera kom flyktingvågen till Sverige. Genom att strukturera arbetet annorlunda och anställa en svensklärare kunde företaget ta in flera nyanlända.
NYHET Publicerad:

Så gör LKAB för att locka kvinnor till gruvjobben

JÄMSTÄLLDHET På 20 år har andelen kvinnor på gruvföretaget LKAB stigit från 7,8 procent till 22,5 procent. Om två år ska var fjärde anställd vara kvinna. Utan mångfald utvecklas inte bolaget, enligt Åse Juhlin, personalchef HR-support på LKAB.
NYHET Publicerad:

Yrkesdörren ger utrikesfödda snabbväg till jobb

INTEGRATION Nätverkandet är ett centralt verktyg i kompetensförsörjningen. Det budskapet förmedlar Yrkesdörren, som jobbar för att både utrikesfödda och etablerade svenskar ska bredda sina nätverk och hitta varandra.
NYHET Publicerad:

Jämställdhetsbygget vill ändra bilden av byggbranschen

HALLÅ DÄR Ina Djurestål, initiativtagare till Jämställdhetsbygget. Vad är det för något?