Fokus på affärsnytta leder rätt

NYHET Publicerad

KOMPETENS Att komma igång med ett arbete för ökad jämställdhet och mångfald behöver inte vara ett jätteprojekt. Bryt ner det i mindre delar, ta ett steg i taget och håll fokus på affärsnyttan. De råden ger Sara Skullered, konsult inom jämställdhet och mångfald.

Sara Skullered

"Utgå från hur ni kan jobba annorlunda mot kunderna – då blir det något gemensamt för alla", säger Sara Skullered.

Foto: Nils Petter Nilsson

De flesta människor tycker inte att sexuella trakasserier är ok, men på samma gång har den svenska kulturen varit ganska förlåtande och stundom till och med accepterande, enligt Sara Skullered som driver det egna företaget Mångfaldsakademien.

– Det kommer förhoppningsvis att förändras nu. #Metoo har varit en ögonöppnare. Vi kan förvänta oss att företag överlag blir mer tydliga med vad som är accepterat beteende, säger hon.

Jämställdhet och mångfald är något som allt fler företag arbetar aktivt med. Kompetensbrist i många branscher och #Metoo-kampanjen är faktorer som skyndar på arbetet. Bland annat har det lett till att företag anställer fler med utländsk bakgrund, och ser över sin kultur och sina processer för att skapa en öppen miljö utan kränkningar.

Samtidigt finns det fortfarande många företag som känner att de vill göra mer för jämställdhet och mångfald, men de vet inte vad.  Hon anser att alla kan göra något, även mindre företag trots att de sällan har samma resurser som stora företag.

– Det behöver inte vara så svårt. Egentligen handlar det om att bryta ner det i mindre delar och ta små steg framåt. Blir projektet för stort är risken att det inte blir något alls.

Enligt Sara Skullered är en av de största utmaningarna för att få en verklig förändring till stånd att förstå drivkraften vi alla har att vilja omge oss med personer som liknar oss själva. Som har samma kön, bakgrund, kroppsspråk eller sätt att kommunicera till exempel.

– Om problemet bara handlar om att män måste ändra på sig säger man indirekt att kvinnor är bra på jämställdhet. Men de är ibland till och med sämre än män för de har inte blivit drillade på samma sätt. De kanske anställer ännu fler som är lika dem själva.

Att peka ut en specifik grupp, till exempel män, kan göra att de tappar motivationen att jobba med frågan. För att kunna förändra kulturen behövs i stället gemensamma mål utifrån affärsnyttan. Då blir det framgångsrikt.

– Utgå från hur ni kan jobba annorlunda mot kunderna – då blir det något gemensamt för alla. Några som lyckats med att se affärsnyttan med att anställa personer med utländsk bakgrund är apoteken. Det är inget problem för dem – det är naturligt.

Problemet är inte nödvändigtvis hur många av de anställda som är män respektive kvinnor utan att organisationen är för enhetlig. Men för att förändra gäller det att inte stirra sig blind på grupperingar som kön och utländsk bakgrund, anser hon.

– Försök tänka på mångfald ur ett större perspektiv, bortom våra sju diskrimeringsgrunder. Om de kvinnor som anställs är lika männen som redan finns får man ändå inte den hävstångseffekten som mångfald kan ge.

Det finns flera skäl till att jobba med mångfald. Att ha olika kompetenser och personer inom ett företag är viktigt inte bara för att vara lönsam utan för att överleva, konstaterar Sara Skullered. Ur ett större perspektiv behöver Sverige få ett samhällsklimat där fler känner sig inkluderade för att upprätthålla sin konkurrenskraft som land.

– Med den höga förändringstakt som råder idag går det inte att ha en stelbent organisation för då kan man plötsligt vara ute ur leken. Dessutom är den nya generationen är inte särskilt intresserad av att vara i en organisation där alla är likadana – de vill ha dynamik, säger Sara Skullered.

Utgå från kunderna

– Försök att bygga mod i organisationen för att överbrygga den osäkerhet och rädsla som kan uppstå när olika typer av personer ska jobba ihop.

– Tänk igenom vilka personer som finns inom organisationen. Är de lika varandra? Försök i så fall att tänka annorlunda vid kommande rekryteringar.

– Ett bra sätt att komma igång och tänka nytt är att titta på sina kunder och fundera på hur kundbemötandet kan bli bättre. Med det följer ofta nya värderingar per automatik.

– Kartlägg dold mångfaldskompetens i företaget. Den kan leda till nya sätt att bemöta nya kundgrupper.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.
NYHET Publicerad:

Sverige tappar experter på ai till USA och Kina

AI Att utvecklingen inom artificiell intelligens inte har tagit fart i Sverige beror på att det saknas fokus på konkreta tillämpningar hos de som faktiskt ska använda tekniken, enligt Christian Guttmann, AI-chef och forskare. Därför tappar Sverige AI-experter till Kina och USA där de får jobba i framkant.
NYHET Publicerad:

”Mångfald sitter i detaljerna”

STRATEGI Cheferna är centrala i vårdföretaget Humanas arbete med att öka mångfalden och få in fler män. De måste tänka mångfald i alla situationer för att det verkligen ska genomsyra organisationen, enligt hr-direktören Anna Giertz Skablova.
NYHET Publicerad:

5 000 kvinnor utsågs förra året till chefer

RAPPORT Förra året tog nästan 5 000 kvinnor steget till en chefsposition i näringslivet. Det visar den senaste rapporten Fakta om löner och arbetstider. För första gången är andelen kvinnor som är chefer lika hög som andelen kvinnor totalt.
NYHET Publicerad:

Lärarbristen hämmar flickors teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Lärare har en nyckelroll för att fler tjejer ska intressera sig för teknik. Men bristen på behöriga tekniklärare är stor, och vissa lärare känner dessutom obehag inför teknik som de inte tror sig kunna, enligt forskaren Ulrika Sultan.
NYHET Publicerad:

It-kurs öppnar dörren till yrkeslivet för ensamkommande

MÅNGFALD Med en kurs i spelprogrammering hoppas Semcon ge ensamkommande flyktingungdomar inspiration och råg i ryggen att välja en teknikutbildning.
NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.