Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder.  

Robert Röder, Strukton Rail
Foto: Fredrik Hjerling

"Vi jobbar mycket med vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, för alla. Det handlar om att skapa en öppenhet och en sund kultur där vi vågar prata om saker för att bli bättre och utvecklas", säger Robert Röder på Strukton Rail.

Elin Kebert, BI

"Våra företag behöver rekrytera och för dem handlar jämställdhet om att hitta bästa kompetensen", säger Elin Kebert på Sveriges Byggindustrier.

Förr var det ett tungt och slitigt arbete att bygga järnväg men det är det inte längre. Därför finns det ingen anledning till att det ska fortsätta att vara så mansdominerat, anser Robert Röder, vd på järnvägsföretaget Strukton Rail. 

– Det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna. Vi tittar på kompetensen och letar efter bra folk. Kan vi få in fler kvinnor kan vi förhoppningsvis bryta mönster och få mer energi i företaget.  

Strukton Rail har 1000 anställda, och andelen kvinnor har ökat markant de senaste åren. Nästan var femte anställd är kvinna vilket är högre än övriga branschen. Det ger ett försprång i den hårda konkurrensen om arbetskraft. 

– Det har visat sig vara relativt lätt att rekrytera riktigt duktiga och vassa kvinnor på alla nivåer. De ser något hos oss som de inte ser någon annanstans.  

Många gånger är kvinnor ”hungrigare” än sina manliga kollegor, förklarar han.   

– De brinner för att vara med och bygga något viktigt i vårt bidrag till samhällsnyttan, men ser också karriärmöjligheter. En grupp med både män och kvinnor har en helt annan dynamik och ett spetsigare fokus. Hela bolaget lyfter. 

Ledarskapet spelar stor roll när det gäller att hitta rätt kompetens – särskilt i tjänsteföretag där bra chefer lockar till sig duktiga personer, konstaterar han.  

– För att vara attraktivt måste ett företag ha sunda värderingar i botten och ha ett förhållningssätt som tar ansvar för bolaget, anställda, kunder, och för vår del även för infrastruktur i samhället.  

Bland annat har satsningen på fler kvinnliga chefer bidragit till att andelen kvinnor ökat totalt. 

– Via dem får vi lättare att kontakt med andra kvinnor att anställa. Genom att de tipsar om oss i sina nätverk breddar vi rekryteringsbasen.  

Om det finns kvinnor och män som är lika duktiga bör företag sträva efter balans och premiera kvinnor, anser Robert Röder. 

– Jag förstår den som inte vill byta ut manliga chefer bara för att få in fler kvinnor på ledande positioner. Men många företag är i konstant utveckling och varje gång en ny chef ska rekryteras är en möjlighet att välja mer medvetet och aktivt försöka få in en kvinna. Så har vi gjort.  

Grunden för att Strukton Rail lyckats locka kompetens är ett strukturerat arbete med värderingar sedan 2010. Värdegrunden diskuteras ofta och är ett stående inslag på ledningsmöten och personalmöten. Det ska vara en naturlig och prioriterad del i arbetet – inte bara ord, betonar han. 

– Vi jobbar mycket med vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, för alla. Det handlar om att skapa en öppenhet och en sund kultur där vi vågar prata om saker för att bli bättre och utvecklas.  

Regeringens mål att minst 25 procent av de som nyanställs inom bygg- och anläggningsbranschen ska vara kvinnor senast år 2030. Positivt men klent, anser Robert Röder.  

– Stenålders. 2030 – det är tolv år framåt! Vi tänker redan i linje med vad regeringen vill. Varför inte säga 2020? Det finns ju kvinnor att anställa. 

Elin Kebert, projektledare för branschrekrytering på Sveriges Byggindustrier, BI, anser däremot att regeringens mål är ambitiöst med tanke på att variationen i branschen är så stor. 

– För vissa företag är det en stor utmaning medan andra redan är på god väg dit. Det är bra att politiken uppmärksammar jämställdhetsfrågan, men det är inget nytt.  

Det görs många satsningar på att minska mansdominansen i bygg- och anläggningsbranschen och andelen kvinnor ökar särskilt på tjänstemannasidan, påpekar hon. 

– Våra företag behöver rekrytera och för dem handlar jämställdhet om att hitta bästa kompetensen. Det är helt affärskritiskt.  

Största utmaningen är den snedfördelade könsfördelningen på gymnasiets byggprogram.  

– Regeringen behöver backa upp sina mål med att ytterligare stärka yrkesutbildningarna och kopplingen mellan skola och arbetsliv, säger Elin Kebert. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.
NYHET Publicerad:

Sverige tappar experter på ai till USA och Kina

AI Att utvecklingen inom artificiell intelligens inte har tagit fart i Sverige beror på att det saknas fokus på konkreta tillämpningar hos de som faktiskt ska använda tekniken, enligt Christian Guttmann, AI-chef och forskare. Därför tappar Sverige AI-experter till Kina och USA där de får jobba i framkant.
NYHET Publicerad:

”Mångfald sitter i detaljerna”

STRATEGI Cheferna är centrala i vårdföretaget Humanas arbete med att öka mångfalden och få in fler män. De måste tänka mångfald i alla situationer för att det verkligen ska genomsyra organisationen, enligt hr-direktören Anna Giertz Skablova.
NYHET Publicerad:

5 000 kvinnor utsågs förra året till chefer

RAPPORT Förra året tog nästan 5 000 kvinnor steget till en chefsposition i näringslivet. Det visar den senaste rapporten Fakta om löner och arbetstider. För första gången är andelen kvinnor som är chefer lika hög som andelen kvinnor totalt.