Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder.  

Robert Röder, Strukton Rail
Foto: Fredrik Hjerling

"Vi jobbar mycket med vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, för alla. Det handlar om att skapa en öppenhet och en sund kultur där vi vågar prata om saker för att bli bättre och utvecklas", säger Robert Röder på Strukton Rail.

Elin Kebert, BI

"Våra företag behöver rekrytera och för dem handlar jämställdhet om att hitta bästa kompetensen", säger Elin Kebert på Sveriges Byggindustrier.

Förr var det ett tungt och slitigt arbete att bygga järnväg men det är det inte längre. Därför finns det ingen anledning till att det ska fortsätta att vara så mansdominerat, anser Robert Röder, vd på järnvägsföretaget Strukton Rail. 

– Det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna. Vi tittar på kompetensen och letar efter bra folk. Kan vi få in fler kvinnor kan vi förhoppningsvis bryta mönster och få mer energi i företaget.  

Strukton Rail har 1000 anställda, och andelen kvinnor har ökat markant de senaste åren. Nästan var femte anställd är kvinna vilket är högre än övriga branschen. Det ger ett försprång i den hårda konkurrensen om arbetskraft. 

– Det har visat sig vara relativt lätt att rekrytera riktigt duktiga och vassa kvinnor på alla nivåer. De ser något hos oss som de inte ser någon annanstans.  

Många gånger är kvinnor ”hungrigare” än sina manliga kollegor, förklarar han.   

– De brinner för att vara med och bygga något viktigt i vårt bidrag till samhällsnyttan, men ser också karriärmöjligheter. En grupp med både män och kvinnor har en helt annan dynamik och ett spetsigare fokus. Hela bolaget lyfter. 

Ledarskapet spelar stor roll när det gäller att hitta rätt kompetens – särskilt i tjänsteföretag där bra chefer lockar till sig duktiga personer, konstaterar han.  

– För att vara attraktivt måste ett företag ha sunda värderingar i botten och ha ett förhållningssätt som tar ansvar för bolaget, anställda, kunder, och för vår del även för infrastruktur i samhället.  

Bland annat har satsningen på fler kvinnliga chefer bidragit till att andelen kvinnor ökat totalt. 

– Via dem får vi lättare att kontakt med andra kvinnor att anställa. Genom att de tipsar om oss i sina nätverk breddar vi rekryteringsbasen.  

Om det finns kvinnor och män som är lika duktiga bör företag sträva efter balans och premiera kvinnor, anser Robert Röder. 

– Jag förstår den som inte vill byta ut manliga chefer bara för att få in fler kvinnor på ledande positioner. Men många företag är i konstant utveckling och varje gång en ny chef ska rekryteras är en möjlighet att välja mer medvetet och aktivt försöka få in en kvinna. Så har vi gjort.  

Grunden för att Strukton Rail lyckats locka kompetens är ett strukturerat arbete med värderingar sedan 2010. Värdegrunden diskuteras ofta och är ett stående inslag på ledningsmöten och personalmöten. Det ska vara en naturlig och prioriterad del i arbetet – inte bara ord, betonar han. 

– Vi jobbar mycket med vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, för alla. Det handlar om att skapa en öppenhet och en sund kultur där vi vågar prata om saker för att bli bättre och utvecklas.  

Regeringens mål att minst 25 procent av de som nyanställs inom bygg- och anläggningsbranschen ska vara kvinnor senast år 2030. Positivt men klent, anser Robert Röder.  

– Stenålders. 2030 – det är tolv år framåt! Vi tänker redan i linje med vad regeringen vill. Varför inte säga 2020? Det finns ju kvinnor att anställa. 

Elin Kebert, projektledare för branschrekrytering på Sveriges Byggindustrier, BI, anser däremot att regeringens mål är ambitiöst med tanke på att variationen i branschen är så stor. 

– För vissa företag är det en stor utmaning medan andra redan är på god väg dit. Det är bra att politiken uppmärksammar jämställdhetsfrågan, men det är inget nytt.  

Det görs många satsningar på att minska mansdominansen i bygg- och anläggningsbranschen och andelen kvinnor ökar särskilt på tjänstemannasidan, påpekar hon. 

– Våra företag behöver rekrytera och för dem handlar jämställdhet om att hitta bästa kompetensen. Det är helt affärskritiskt.  

Största utmaningen är den snedfördelade könsfördelningen på gymnasiets byggprogram.  

– Regeringen behöver backa upp sina mål med att ytterligare stärka yrkesutbildningarna och kopplingen mellan skola och arbetsliv, säger Elin Kebert. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.