Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder.  

Robert Röder, Strukton Rail
Foto: Fredrik Hjerling

"Vi jobbar mycket med vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, för alla. Det handlar om att skapa en öppenhet och en sund kultur där vi vågar prata om saker för att bli bättre och utvecklas", säger Robert Röder på Strukton Rail.

Elin Kebert, BI

"Våra företag behöver rekrytera och för dem handlar jämställdhet om att hitta bästa kompetensen", säger Elin Kebert på Sveriges Byggindustrier.

Förr var det ett tungt och slitigt arbete att bygga järnväg men det är det inte längre. Därför finns det ingen anledning till att det ska fortsätta att vara så mansdominerat, anser Robert Röder, vd på järnvägsföretaget Strukton Rail. 

– Det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna. Vi tittar på kompetensen och letar efter bra folk. Kan vi få in fler kvinnor kan vi förhoppningsvis bryta mönster och få mer energi i företaget.  

Strukton Rail har 1000 anställda, och andelen kvinnor har ökat markant de senaste åren. Nästan var femte anställd är kvinna vilket är högre än övriga branschen. Det ger ett försprång i den hårda konkurrensen om arbetskraft. 

– Det har visat sig vara relativt lätt att rekrytera riktigt duktiga och vassa kvinnor på alla nivåer. De ser något hos oss som de inte ser någon annanstans.  

Många gånger är kvinnor ”hungrigare” än sina manliga kollegor, förklarar han.   

– De brinner för att vara med och bygga något viktigt i vårt bidrag till samhällsnyttan, men ser också karriärmöjligheter. En grupp med både män och kvinnor har en helt annan dynamik och ett spetsigare fokus. Hela bolaget lyfter. 

Ledarskapet spelar stor roll när det gäller att hitta rätt kompetens – särskilt i tjänsteföretag där bra chefer lockar till sig duktiga personer, konstaterar han.  

– För att vara attraktivt måste ett företag ha sunda värderingar i botten och ha ett förhållningssätt som tar ansvar för bolaget, anställda, kunder, och för vår del även för infrastruktur i samhället.  

Bland annat har satsningen på fler kvinnliga chefer bidragit till att andelen kvinnor ökat totalt. 

– Via dem får vi lättare att kontakt med andra kvinnor att anställa. Genom att de tipsar om oss i sina nätverk breddar vi rekryteringsbasen.  

Om det finns kvinnor och män som är lika duktiga bör företag sträva efter balans och premiera kvinnor, anser Robert Röder. 

– Jag förstår den som inte vill byta ut manliga chefer bara för att få in fler kvinnor på ledande positioner. Men många företag är i konstant utveckling och varje gång en ny chef ska rekryteras är en möjlighet att välja mer medvetet och aktivt försöka få in en kvinna. Så har vi gjort.  

Grunden för att Strukton Rail lyckats locka kompetens är ett strukturerat arbete med värderingar sedan 2010. Värdegrunden diskuteras ofta och är ett stående inslag på ledningsmöten och personalmöten. Det ska vara en naturlig och prioriterad del i arbetet – inte bara ord, betonar han. 

– Vi jobbar mycket med vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, för alla. Det handlar om att skapa en öppenhet och en sund kultur där vi vågar prata om saker för att bli bättre och utvecklas.  

Regeringens mål att minst 25 procent av de som nyanställs inom bygg- och anläggningsbranschen ska vara kvinnor senast år 2030. Positivt men klent, anser Robert Röder.  

– Stenålders. 2030 – det är tolv år framåt! Vi tänker redan i linje med vad regeringen vill. Varför inte säga 2020? Det finns ju kvinnor att anställa. 

Elin Kebert, projektledare för branschrekrytering på Sveriges Byggindustrier, BI, anser däremot att regeringens mål är ambitiöst med tanke på att variationen i branschen är så stor. 

– För vissa företag är det en stor utmaning medan andra redan är på god väg dit. Det är bra att politiken uppmärksammar jämställdhetsfrågan, men det är inget nytt.  

Det görs många satsningar på att minska mansdominansen i bygg- och anläggningsbranschen och andelen kvinnor ökar särskilt på tjänstemannasidan, påpekar hon. 

– Våra företag behöver rekrytera och för dem handlar jämställdhet om att hitta bästa kompetensen. Det är helt affärskritiskt.  

Största utmaningen är den snedfördelade könsfördelningen på gymnasiets byggprogram.  

– Regeringen behöver backa upp sina mål med att ytterligare stärka yrkesutbildningarna och kopplingen mellan skola och arbetsliv, säger Elin Kebert. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.