Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET Energisektorn genomgår kraftiga förändringar. Samtidigt som det sker ett teknikskifte behöver energibolagen ett större fokus på kunderna. Det är ett av skälen till att branschen behöver bli mer jämställd, enligt Anna-Carin Windahl, nätverket Kraftkvinnorna.

Kön till Kraftkvinnornas mingel Almedalen

Kraftkvinnorna arbetar för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade när energisektorn diskuteras. Här besökare på väg in till ett av nätverkets seminarier i Amedalen 2018.

Anna-Carin Windahl

"Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor", säger Anna-Carin Windahl.

– Branschen har historiskt inte varit världsmästare på kundperspektivet. Men nu när ny teknik gör att kunderna kan vara mer delaktiga i att själva producera el, och styra hur energin ska användas, behöver bolagen komma närmare kunderna, säger Kraftkvinnornas vice ordförande Anna-Carin Windahl, som också är chef på pr-byrån Reformklubben.

Kraftkvinnorna är ett karriärnätverk för kvinnor i energisektorn som bildades 2015, för att lyfta fram de kvinnor som faktiskt arbetar i den. De är ganska många men de inte särskilt synliga, poängterar hon. Ambitionen är att arbeta för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade, till exempel på seminarier och i media när energisektorn diskuteras.

– Vi vill bidra till att kvinnorna syns mer och bredda den bild av energisektorn som förmedlas. Det kommer att underlätta för att attrahera fler kvinnor till den här sektorn vilket är centralt för att klara kompetensförsörjningen.

De strukturella förändringarna innebär att energisektorn måste bli bättre på att förstå hur människor fungerar, vad kunder vill ha och hur kommunikation och interaktion med dem ska se ut. Det gör också att branschen behöver nya typer av kompetenser. Personer som förstår kommunikation, marknad och att paketera tjänster, samt ingenjörer som kan digital teknik, användargränssnitt och beteende.

Anna-Carin Windahl märker att allt fler företag vill öka jämställdheten. De sätter upp tydliga mål, peppar anställda kvinnor och granskar om något i organisationsstrukturen gör att kvinnor eller andra grupper inte inkluderas eller får samma förutsättningar att utvecklas.

Det behövs fler kvinnor av samma skäl som i alla branscher, att det är viktigt att förstå hela sin marknad, och dessutom leder blandade arbetsgrupper till bättre beslut, större trivsel och högre lönsamhet, konstaterar hon.

– Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor och att det inte går att slentrianmässigt rekrytera enbart genom sina egna, ofta homogena, nätverk. Även om jämställdheten ökar är det frustrerande att det går så långsamt.

Branschen, som är både mansdominerad och ingenjörstung, brottas redan med den stora bristen på ingenjörer i Sverige.

– Det är verkligen en utmaning för branschen att locka till sig kvinnor samtidigt som vi är på väg mot ett stort kompetensglapp när de stora pensionsavgångarna kommer, säger Anna-Carin Windahl.

Ett grundläggande problem är att för få kvinnor söker ingenjörsutbildningar och därför är det viktigt att fånga upp tjejers teknikintresse redan på högstadiet eller helst ännu tidigare, anser hon.

Marknadsföringen av energibranschen måste också bli mer lockande än vad den har varit hittills. Det finns alla möjligheter att ändra bilden av vad det innebär att jobba i energibranschen, vilket förmodligen gör det lättare att rekrytera andra än bara teknikintresserade män, betonar Anna-Carin Windahl.

– Det är väldigt annorlunda jämfört med vad det var för 10–15 år sedan. Den som arbetar i energibranschen idag ägnar sig åt affärsutveckling, innovation, beteendeinsikter och möjligheten att rädda vara med och rädda klimatet.

Svag ökning

Av de förstahandssökande till ingenjörsprogrammens höstintagningar har andelen kvinnor långsamt ökat de senaste åren.

2008: 25,2 procent

2011: 25,5 procent

2014: 27,0 procent

2017: 27,2 procent

2018: 27,9 procent

Källa: Universitets- och högskolerådet

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

AI ökar kraven på att lära nytt i arbetslivet

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.
NYHET Publicerad:

Sverige tappar experter på ai till USA och Kina

AI Att utvecklingen inom artificiell intelligens inte har tagit fart i Sverige beror på att det saknas fokus på konkreta tillämpningar hos de som faktiskt ska använda tekniken, enligt Christian Guttmann, AI-chef och forskare. Därför tappar Sverige AI-experter till Kina och USA där de får jobba i framkant.
NYHET Publicerad:

”Mångfald sitter i detaljerna”

STRATEGI Cheferna är centrala i vårdföretaget Humanas arbete med att öka mångfalden och få in fler män. De måste tänka mångfald i alla situationer för att det verkligen ska genomsyra organisationen, enligt hr-direktören Anna Giertz Skablova.
NYHET Publicerad:

5 000 kvinnor utsågs förra året till chefer

RAPPORT Förra året tog nästan 5 000 kvinnor steget till en chefsposition i näringslivet. Det visar den senaste rapporten Fakta om löner och arbetstider. För första gången är andelen kvinnor som är chefer lika hög som andelen kvinnor totalt.
NYHET Publicerad:

Lärarbristen hämmar flickors teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Lärare har en nyckelroll för att fler tjejer ska intressera sig för teknik. Men bristen på behöriga tekniklärare är stor, och vissa lärare känner dessutom obehag inför teknik som de inte tror sig kunna, enligt forskaren Ulrika Sultan.
NYHET Publicerad:

It-kurs öppnar dörren till yrkeslivet för ensamkommande

MÅNGFALD Med en kurs i spelprogrammering hoppas Semcon ge ensamkommande flyktingungdomar inspiration och råg i ryggen att välja en teknikutbildning.
NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kvinnor söker byggutbildning

HALLÅ DÄR Elin Kebert, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. De senaste två åren har allt fler kvinnor sökt till yrkeshögskolans utbildningar inom samhällsbyggnad och byggteknik. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Här väger värderingar lika tungt som kompetens

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Därför utbildar nu Tieto alla sina chefer i inkluderande ledarskap.
NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.