Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET Energisektorn genomgår kraftiga förändringar. Samtidigt som det sker ett teknikskifte behöver energibolagen ett större fokus på kunderna. Det är ett av skälen till att branschen behöver bli mer jämställd, enligt Anna-Carin Windahl, nätverket Kraftkvinnorna.

Kön till Kraftkvinnornas mingel Almedalen

Kraftkvinnorna arbetar för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade när energisektorn diskuteras. Här besökare på väg in till ett av nätverkets seminarier i Amedalen 2018.

Anna-Carin Windahl

"Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor", säger Anna-Carin Windahl.

– Branschen har historiskt inte varit världsmästare på kundperspektivet. Men nu när ny teknik gör att kunderna kan vara mer delaktiga i att själva producera el, och styra hur energin ska användas, behöver bolagen komma närmare kunderna, säger Kraftkvinnornas vice ordförande Anna-Carin Windahl, som också är chef på pr-byrån Reformklubben.

Kraftkvinnorna är ett karriärnätverk för kvinnor i energisektorn som bildades 2015, för att lyfta fram de kvinnor som faktiskt arbetar i den. De är ganska många men de inte särskilt synliga, poängterar hon. Ambitionen är att arbeta för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade, till exempel på seminarier och i media när energisektorn diskuteras.

– Vi vill bidra till att kvinnorna syns mer och bredda den bild av energisektorn som förmedlas. Det kommer att underlätta för att attrahera fler kvinnor till den här sektorn vilket är centralt för att klara kompetensförsörjningen.

De strukturella förändringarna innebär att energisektorn måste bli bättre på att förstå hur människor fungerar, vad kunder vill ha och hur kommunikation och interaktion med dem ska se ut. Det gör också att branschen behöver nya typer av kompetenser. Personer som förstår kommunikation, marknad och att paketera tjänster, samt ingenjörer som kan digital teknik, användargränssnitt och beteende.

Anna-Carin Windahl märker att allt fler företag vill öka jämställdheten. De sätter upp tydliga mål, peppar anställda kvinnor och granskar om något i organisationsstrukturen gör att kvinnor eller andra grupper inte inkluderas eller får samma förutsättningar att utvecklas.

Det behövs fler kvinnor av samma skäl som i alla branscher, att det är viktigt att förstå hela sin marknad, och dessutom leder blandade arbetsgrupper till bättre beslut, större trivsel och högre lönsamhet, konstaterar hon.

– Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor och att det inte går att slentrianmässigt rekrytera enbart genom sina egna, ofta homogena, nätverk. Även om jämställdheten ökar är det frustrerande att det går så långsamt.

Branschen, som är både mansdominerad och ingenjörstung, brottas redan med den stora bristen på ingenjörer i Sverige.

– Det är verkligen en utmaning för branschen att locka till sig kvinnor samtidigt som vi är på väg mot ett stort kompetensglapp när de stora pensionsavgångarna kommer, säger Anna-Carin Windahl.

Ett grundläggande problem är att för få kvinnor söker ingenjörsutbildningar och därför är det viktigt att fånga upp tjejers teknikintresse redan på högstadiet eller helst ännu tidigare, anser hon.

Marknadsföringen av energibranschen måste också bli mer lockande än vad den har varit hittills. Det finns alla möjligheter att ändra bilden av vad det innebär att jobba i energibranschen, vilket förmodligen gör det lättare att rekrytera andra än bara teknikintresserade män, betonar Anna-Carin Windahl.

– Det är väldigt annorlunda jämfört med vad det var för 10–15 år sedan. Den som arbetar i energibranschen idag ägnar sig åt affärsutveckling, innovation, beteendeinsikter och möjligheten att rädda vara med och rädda klimatet.

Svag ökning

Av de förstahandssökande till ingenjörsprogrammens höstintagningar har andelen kvinnor långsamt ökat de senaste åren.

2008: 25,2 procent

2011: 25,5 procent

2014: 27,0 procent

2017: 27,2 procent

2018: 27,9 procent

Källa: Universitets- och högskolerådet

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

KOMPETENS Småländska familjeföretaget Ewes är numera en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling är självklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.
NYHET Publicerad:

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

KOMMENTAR En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Kvinnors starka teknikintresse behöver backas upp

TEKNIK IVAs praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får testa vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
NYHET Publicerad:

Flyktingvågen gav byggföretag chansen att växa

REKRYTERING Just när bostadsutvecklaren Obos hade som störst behov av att expandera kom flyktingvågen till Sverige. Genom att strukturera arbetet annorlunda och anställa en svensklärare kunde företaget ta in flera nyanlända.
NYHET Publicerad:

Så gör LKAB för att locka kvinnor till gruvjobben

JÄMSTÄLLDHET På 20 år har andelen kvinnor på gruvföretaget LKAB stigit från 7,8 procent till 22,5 procent. Om två år ska var fjärde anställd vara kvinna. Utan mångfald utvecklas inte bolaget, enligt Åse Juhlin, personalchef HR-support på LKAB.
NYHET Publicerad:

Yrkesdörren ger utrikesfödda snabbväg till jobb

INTEGRATION Nätverkandet är ett centralt verktyg i kompetensförsörjningen. Det budskapet förmedlar Yrkesdörren, som jobbar för att både utrikesfödda och etablerade svenskar ska bredda sina nätverk och hitta varandra.
NYHET Publicerad:

Jämställdhetsbygget vill ändra bilden av byggbranschen

HALLÅ DÄR Ina Djurestål, initiativtagare till Jämställdhetsbygget. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen skapar reformiver

BOSTADSPROBLEMEN Bristen på bostäder är ett bekymmer. Svensk Näringsliv vill öka rörligheten och föreslår bland annat sänkt flyttskatt och enklare byggregler. ”Den är också ett hinder för nyetableringar och tillväxt, säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen stoppar nyckelrekryteringar

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Företagen skriker efter arbetskraft, men arbetskraften har inte råd att flytta dit jobben finns. Det kan leda till oöverskådliga konsekvenser för näringslivet och mycket beror på en illa fungerande bostadsmarknad. Men hur kommer man tillrätta med problemen? Det är utgångspunkten i Svenskt Näringslivs nya rapport ”Arbetskraft utan bostäder”.
NYHET Publicerad:

Utländska farmaceuter möts med öppna famnen

INTEGRATION Apoteksbranschen skriker efter farmaceuter. Det får flera apotek att rekrytera från utlandet. Michalina Grandin, apotekare från Polen, fick tidigt kontakt med Apotek Hjärtat som stöttade henne med svenskundervisning och praktikplats så att hon snabbt kunde få sin svenska legitimation.
NYHET Publicerad:

Akut läge: Bostadsbristen slår mot företagen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska tech-företag skriker efter arbetskraft men har svårt att rekrytera på grund av bostadssituationen i Stockholm. "Även om du har en hög lön, så går det ibland inte att hitta något att hyra", säger Carl-Johan Hamilton, tech-rekryterare på Ants.
NYHET Publicerad:

Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

JÄMSTÄLLDHET Energisektorn genomgår kraftiga förändringar som gör att branschen behöver bli mer jämställd. Det menar Anna-Carin Windahl, en av dem som driver nätverket Kraftkvinnorna.
NYHET Publicerad:

”Teknik ska vara skolans roligaste ämne”

HALLÅ DÄR Li Ljungberg, som arbetar med kompetensförsörjning på Teknikföretagen. I höstas lanserade ni boken Teknik – 10 lektioner i att förändra världen. Varför gör Teknikföretagen detta?
NYHET Publicerad:

Bemanningsföretaget som låter individen styra

MÅNGFALD Privat sektor är bra på mångfald. Det konstaterar Anki Elken, hållbarhetschef på företaget Randstad som kommit långt med likabehandling och inkludering. "Integration måste börja med respekt och engagemang för individer".
NYHET Publicerad:

Lönerna får inte halka efter hos global hälsovårdsjätte

STRATEGI Johnson & Johnson i Helsingborg följer det amerikanska moderbolagets övergripande modell för lönesättning. Lönesystemet är ett sätt att vara en attraktiv arbetsgivare, enligt Karin Markenholm, hr-ansvarig.
NYHET Publicerad:

Värderingar lockar mer än lön

KOMPETENS För ett litet startupbolag är höga löner sällan ett möjligt sätt för att locka rätt kompetens. Beteendelabbet har lyckats så bra att vissa till och med går ner i lön för att få jobba där, berättar vd:n Ida Lemoine.
NYHET Publicerad:

”Allt att vinna på mångfald”

UTBILDNING Erlandsson Bygg siktar på mångfald. Under hösten har sex personer med utländsk bakgrund utbildats till snickare, och nu har alla fått jobb. Den nya kompetensen och medarbetarnas stolthet över att få bidra stärker företaget.
NYHET Publicerad:

Attraktiva arbetsgivare ger lika karriärmöjligheter

JÄMSTÄLLDHET I stort går jämställdheten åt rätt håll, enligt Tina Ekström, vd på Nyckeltalsinstitutet. Karriärmöjligheterna är mer lika för män och kvinnor, och män är mer föräldralediga. En negativ faktor är att fler kvinnor än män är långtidssjukskrivna.
NYHET Publicerad:

Så breddar Coca-Cola perspektivet

STRATEGI Lika många kvinnor som män, och minst en person med utländsk bakgrund. De kraven ska vara uppfyllda för slutkandidater när tjänster ska tillsättas på Coca-Cola European Partners i Sverige efter årsskiftet.