Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET Energisektorn genomgår kraftiga förändringar. Samtidigt som det sker ett teknikskifte behöver energibolagen ett större fokus på kunderna. Det är ett av skälen till att branschen behöver bli mer jämställd, enligt Anna-Carin Windahl, nätverket Kraftkvinnorna.

Kön till Kraftkvinnornas mingel Almedalen

Kraftkvinnorna arbetar för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade när energisektorn diskuteras. Här besökare på väg in till ett av nätverkets seminarier i Amedalen 2018.

Anna-Carin Windahl

"Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor", säger Anna-Carin Windahl.

– Branschen har historiskt inte varit världsmästare på kundperspektivet. Men nu när ny teknik gör att kunderna kan vara mer delaktiga i att själva producera el, och styra hur energin ska användas, behöver bolagen komma närmare kunderna, säger Kraftkvinnornas vice ordförande Anna-Carin Windahl, som också är chef på pr-byrån Reformklubben.

Kraftkvinnorna är ett karriärnätverk för kvinnor i energisektorn som bildades 2015, för att lyfta fram de kvinnor som faktiskt arbetar i den. De är ganska många men de inte särskilt synliga, poängterar hon. Ambitionen är att arbeta för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade, till exempel på seminarier och i media när energisektorn diskuteras.

– Vi vill bidra till att kvinnorna syns mer och bredda den bild av energisektorn som förmedlas. Det kommer att underlätta för att attrahera fler kvinnor till den här sektorn vilket är centralt för att klara kompetensförsörjningen.

De strukturella förändringarna innebär att energisektorn måste bli bättre på att förstå hur människor fungerar, vad kunder vill ha och hur kommunikation och interaktion med dem ska se ut. Det gör också att branschen behöver nya typer av kompetenser. Personer som förstår kommunikation, marknad och att paketera tjänster, samt ingenjörer som kan digital teknik, användargränssnitt och beteende.

Anna-Carin Windahl märker att allt fler företag vill öka jämställdheten. De sätter upp tydliga mål, peppar anställda kvinnor och granskar om något i organisationsstrukturen gör att kvinnor eller andra grupper inte inkluderas eller får samma förutsättningar att utvecklas.

Det behövs fler kvinnor av samma skäl som i alla branscher, att det är viktigt att förstå hela sin marknad, och dessutom leder blandade arbetsgrupper till bättre beslut, större trivsel och högre lönsamhet, konstaterar hon.

– Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor och att det inte går att slentrianmässigt rekrytera enbart genom sina egna, ofta homogena, nätverk. Även om jämställdheten ökar är det frustrerande att det går så långsamt.

Branschen, som är både mansdominerad och ingenjörstung, brottas redan med den stora bristen på ingenjörer i Sverige.

– Det är verkligen en utmaning för branschen att locka till sig kvinnor samtidigt som vi är på väg mot ett stort kompetensglapp när de stora pensionsavgångarna kommer, säger Anna-Carin Windahl.

Ett grundläggande problem är att för få kvinnor söker ingenjörsutbildningar och därför är det viktigt att fånga upp tjejers teknikintresse redan på högstadiet eller helst ännu tidigare, anser hon.

Marknadsföringen av energibranschen måste också bli mer lockande än vad den har varit hittills. Det finns alla möjligheter att ändra bilden av vad det innebär att jobba i energibranschen, vilket förmodligen gör det lättare att rekrytera andra än bara teknikintresserade män, betonar Anna-Carin Windahl.

– Det är väldigt annorlunda jämfört med vad det var för 10–15 år sedan. Den som arbetar i energibranschen idag ägnar sig åt affärsutveckling, innovation, beteendeinsikter och möjligheten att rädda vara med och rädda klimatet.

Svag ökning

Av de förstahandssökande till ingenjörsprogrammens höstintagningar har andelen kvinnor långsamt ökat de senaste åren.

2008: 25,2 procent

2011: 25,5 procent

2014: 27,0 procent

2017: 27,2 procent

2018: 27,9 procent

Källa: Universitets- och högskolerådet

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.