Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

NYHET Publicerad

JÄMSTÄLLDHET Energisektorn genomgår kraftiga förändringar. Samtidigt som det sker ett teknikskifte behöver energibolagen ett större fokus på kunderna. Det är ett av skälen till att branschen behöver bli mer jämställd, enligt Anna-Carin Windahl, nätverket Kraftkvinnorna.

Kön till Kraftkvinnornas mingel Almedalen

Kraftkvinnorna arbetar för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade när energisektorn diskuteras. Här besökare på väg in till ett av nätverkets seminarier i Amedalen 2018.

Anna-Carin Windahl

"Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor", säger Anna-Carin Windahl.

– Branschen har historiskt inte varit världsmästare på kundperspektivet. Men nu när ny teknik gör att kunderna kan vara mer delaktiga i att själva producera el, och styra hur energin ska användas, behöver bolagen komma närmare kunderna, säger Kraftkvinnornas vice ordförande Anna-Carin Windahl, som också är chef på pr-byrån Reformklubben.

Kraftkvinnorna är ett karriärnätverk för kvinnor i energisektorn som bildades 2015, för att lyfta fram de kvinnor som faktiskt arbetar i den. De är ganska många men de inte särskilt synliga, poängterar hon. Ambitionen är att arbeta för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade, till exempel på seminarier och i media när energisektorn diskuteras.

– Vi vill bidra till att kvinnorna syns mer och bredda den bild av energisektorn som förmedlas. Det kommer att underlätta för att attrahera fler kvinnor till den här sektorn vilket är centralt för att klara kompetensförsörjningen.

De strukturella förändringarna innebär att energisektorn måste bli bättre på att förstå hur människor fungerar, vad kunder vill ha och hur kommunikation och interaktion med dem ska se ut. Det gör också att branschen behöver nya typer av kompetenser. Personer som förstår kommunikation, marknad och att paketera tjänster, samt ingenjörer som kan digital teknik, användargränssnitt och beteende.

Anna-Carin Windahl märker att allt fler företag vill öka jämställdheten. De sätter upp tydliga mål, peppar anställda kvinnor och granskar om något i organisationsstrukturen gör att kvinnor eller andra grupper inte inkluderas eller får samma förutsättningar att utvecklas.

Det behövs fler kvinnor av samma skäl som i alla branscher, att det är viktigt att förstå hela sin marknad, och dessutom leder blandade arbetsgrupper till bättre beslut, större trivsel och högre lönsamhet, konstaterar hon.

– Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor och att det inte går att slentrianmässigt rekrytera enbart genom sina egna, ofta homogena, nätverk. Även om jämställdheten ökar är det frustrerande att det går så långsamt.

Branschen, som är både mansdominerad och ingenjörstung, brottas redan med den stora bristen på ingenjörer i Sverige.

– Det är verkligen en utmaning för branschen att locka till sig kvinnor samtidigt som vi är på väg mot ett stort kompetensglapp när de stora pensionsavgångarna kommer, säger Anna-Carin Windahl.

Ett grundläggande problem är att för få kvinnor söker ingenjörsutbildningar och därför är det viktigt att fånga upp tjejers teknikintresse redan på högstadiet eller helst ännu tidigare, anser hon.

Marknadsföringen av energibranschen måste också bli mer lockande än vad den har varit hittills. Det finns alla möjligheter att ändra bilden av vad det innebär att jobba i energibranschen, vilket förmodligen gör det lättare att rekrytera andra än bara teknikintresserade män, betonar Anna-Carin Windahl.

– Det är väldigt annorlunda jämfört med vad det var för 10–15 år sedan. Den som arbetar i energibranschen idag ägnar sig åt affärsutveckling, innovation, beteendeinsikter och möjligheten att rädda vara med och rädda klimatet.

Svag ökning

Av de förstahandssökande till ingenjörsprogrammens höstintagningar har andelen kvinnor långsamt ökat de senaste åren.

2008: 25,2 procent

2011: 25,5 procent

2014: 27,0 procent

2017: 27,2 procent

2018: 27,9 procent

Källa: Universitets- och högskolerådet

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kvinnor söker byggutbildning

HALLÅ DÄR Elin Kebert, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. De senaste två åren har allt fler kvinnor sökt till yrkeshögskolans utbildningar inom samhällsbyggnad och byggteknik. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Här väger värderingar lika tungt som kompetens

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Därför utbildar nu Tieto alla sina chefer i inkluderande ledarskap.
NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.
NYHET Publicerad:

It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.
NYHET Publicerad:

Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. Hur gick det till när du var med och startade ert första kvinnliga nätverk?
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Tjejers teknikintresse tas till vara i unga år

UTBILDNING Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Redan i 12–15 årsåldern börjar de tänka bort det som är manligt kodat, visar forskningen.
NYHET Publicerad:

”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

KOMPETENS Småländska familjeföretaget Ewes är numera en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling är självklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.
NYHET Publicerad:

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

KOMMENTAR En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Kvinnors starka teknikintresse behöver backas upp

TEKNIK IVAs praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får testa vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
NYHET Publicerad:

Flyktingvågen gav byggföretag chansen att växa

REKRYTERING Just när bostadsutvecklaren Obos hade som störst behov av att expandera kom flyktingvågen till Sverige. Genom att strukturera arbetet annorlunda och anställa en svensklärare kunde företaget ta in flera nyanlända.
NYHET Publicerad:

Så gör LKAB för att locka kvinnor till gruvjobben

JÄMSTÄLLDHET På 20 år har andelen kvinnor på gruvföretaget LKAB stigit från 7,8 procent till 22,5 procent. Om två år ska var fjärde anställd vara kvinna. Utan mångfald utvecklas inte bolaget, enligt Åse Juhlin, personalchef HR-support på LKAB.
NYHET Publicerad:

Yrkesdörren ger utrikesfödda snabbväg till jobb

INTEGRATION Nätverkandet är ett centralt verktyg i kompetensförsörjningen. Det budskapet förmedlar Yrkesdörren, som jobbar för att både utrikesfödda och etablerade svenskar ska bredda sina nätverk och hitta varandra.
NYHET Publicerad:

Jämställdhetsbygget vill ändra bilden av byggbranschen

HALLÅ DÄR Ina Djurestål, initiativtagare till Jämställdhetsbygget. Vad är det för något?