NYHET29 januari 2019

Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

Energisektorn genomgår kraftiga förändringar. Samtidigt som det sker ett teknikskifte behöver energibolagen ett större fokus på kunderna. Det är ett av skälen till att branschen behöver bli mer jämställd, enligt Anna-Carin Windahl, nätverket Kraftkvinnorna.

Kraftkvinnorna arbetar för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade när energisektorn diskuteras. Här besökare på väg in till ett av nätverkets seminarier i Amedalen 2018.
"Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor", säger Anna-Carin Windahl.

– Branschen har historiskt inte varit världsmästare på kundperspektivet. Men nu när ny teknik gör att kunderna kan vara mer delaktiga i att själva producera el, och styra hur energin ska användas, behöver bolagen komma närmare kunderna, säger Kraftkvinnornas vice ordförande Anna-Carin Windahl, som också är chef på pr-byrån Reformklubben.

Kraftkvinnorna är ett karriärnätverk för kvinnor i energisektorn som bildades 2015, för att lyfta fram de kvinnor som faktiskt arbetar i den. De är ganska många men de inte särskilt synliga, poängterar hon. Ambitionen är att arbeta för fler kvinnor i ledande befattning och att kvinnor ska vara bättre representerade, till exempel på seminarier och i media när energisektorn diskuteras.

– Vi vill bidra till att kvinnorna syns mer och bredda den bild av energisektorn som förmedlas. Det kommer att underlätta för att attrahera fler kvinnor till den här sektorn vilket är centralt för att klara kompetensförsörjningen.

De strukturella förändringarna innebär att energisektorn måste bli bättre på att förstå hur människor fungerar, vad kunder vill ha och hur kommunikation och interaktion med dem ska se ut. Det gör också att branschen behöver nya typer av kompetenser. Personer som förstår kommunikation, marknad och att paketera tjänster, samt ingenjörer som kan digital teknik, användargränssnitt och beteende.

Anna-Carin Windahl märker att allt fler företag vill öka jämställdheten. De sätter upp tydliga mål, peppar anställda kvinnor och granskar om något i organisationsstrukturen gör att kvinnor eller andra grupper inte inkluderas eller får samma förutsättningar att utvecklas.

Det behövs fler kvinnor av samma skäl som i alla branscher, att det är viktigt att förstå hela sin marknad, och dessutom leder blandade arbetsgrupper till bättre beslut, större trivsel och högre lönsamhet, konstaterar hon.

– Företagen inser att det finns affärsmässiga skäl för att bli bättre på att rekrytera kvinnor och att det inte går att slentrianmässigt rekrytera enbart genom sina egna, ofta homogena, nätverk. Även om jämställdheten ökar är det frustrerande att det går så långsamt.

Branschen, som är både mansdominerad och ingenjörstung, brottas redan med den stora bristen på ingenjörer i Sverige.

– Det är verkligen en utmaning för branschen att locka till sig kvinnor samtidigt som vi är på väg mot ett stort kompetensglapp när de stora pensionsavgångarna kommer, säger Anna-Carin Windahl.

Ett grundläggande problem är att för få kvinnor söker ingenjörsutbildningar och därför är det viktigt att fånga upp tjejers teknikintresse redan på högstadiet eller helst ännu tidigare, anser hon.

Marknadsföringen av energibranschen måste också bli mer lockande än vad den har varit hittills. Det finns alla möjligheter att ändra bilden av vad det innebär att jobba i energibranschen, vilket förmodligen gör det lättare att rekrytera andra än bara teknikintresserade män, betonar Anna-Carin Windahl.

– Det är väldigt annorlunda jämfört med vad det var för 10–15 år sedan. Den som arbetar i energibranschen idag ägnar sig åt affärsutveckling, innovation, beteendeinsikter och möjligheten att rädda vara med och rädda klimatet.

Svag ökning

Av de förstahandssökande till ingenjörsprogrammens höstintagningar har andelen kvinnor långsamt ökat de senaste åren.

2008: 25,2 procent

2011: 25,5 procent

2014: 27,0 procent

2017: 27,2 procent

2018: 27,9 procent

Källa: Universitets- och högskolerådet

Omställning och yrkesväxlingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist