Scandic växlar upp mångfalden

NYHET Publicerad

REKRYTERING För många ungdomar i förorten finns det inte ens på kartan att få jobb hos en traditionellt svensk arbetsgivare. Det vill Scandic Hotels ändra på, för att bredda rekryteringsbasen på en allt svårare arbetsmarknad och locka nya typer av medarbetare, men också för att göra en insats i samhället.

Scandic snabbspår

Scandic snabbspår

Henrik Dider

Henrik Dider, HR-chef på Scandic i Sverige.

Foto: Karl Gabor
Scandic Borlänge

Scandic Borlänge

Scandic Hotels har de senaste åren växlat upp sitt arbete med att attrahera personer med utländsk bakgrund. Det är ett sätt att tackla kompetensbristen men satsningarna ger också affärsnytta i form av nöjdare gäster och stolta medarbetare som är med och bidrar till ett bättre samhälle.

Sedan 1990-talet har Scandics hotell lokalt arbetat mycket med hållbarhet och mångfald på orten där de finns men nu stärker företaget sina satsningar nationellt. Bakgrunden är kompetensbristen som råder i branschen, och att det inte finns några tecken på en vändning.

– Det innebär att vi behöver hitta nya sätt att hitta den kompetensen, säger Henrik Dider, hr-direktör på Scandic Hotels.

Redan idag är det för få som väljer hotell- och restaurangprogrammet på gymnasiet, och de kommande åren gör demografiska förändringar att betydligt färre unga kommer ut i arbetslivet över huvud taget. Även faktumet att andelen utländska och kvinnliga gäster ökar påverkar hotellens kompetensbehov.

Branschen behöver de närmaste fem åren rekrytera 50 000 personer utöver de som jobbar där idag, och läget har lett till att Scandic har startat flera nationella initiativ inom inkludering och mångfald. Scandic har ansvar både för sin egen skull och för branschen som helhet när det gäller mångfald, enligt Henrik Dider.

– Samtidigt som dessa initiativ löser kompetensfrågan gör vi en bra insats i samhället, och skapar en bättre gästupplevelse.

För medarbetarna ger det ökad kunskap och de känner sig stolta över att arbeta på ett företag som driver mångfaldsfrågan, påpekar Henrik Dider.

– Allt vi gör rör sig i den här triangeln. Det ska vara lönsamt för vår affär, det ska ge medarbetarna och kulturen något, och det ska bidra till något bra för samhället som vi verkar i.

Ett exempel är ett snabbspår för nyanlända kockar som Scandic tillsammans med Visita och HRF drog igång för 3–4 år sedan. Där valideras i första hand deras kockkompetens och i andra hand deras kunskaper i svenska. På så sätt kan de komma snabbt i arbete även om de inte kan språket fullt ut.

Med stöd av Arbetsförmedlingen och organisationen Astar driver Scandic även tre kockskolor där idag tre av fyra deltagare har utländsk bakgrund. Under nästa år startas ytterligare 7–8 kockskolor runt om i landet.

En annan viktig grupp för framtida kompetensförsörjning är ungdomar i förorten, konstaterar han.

– För att se till våra framtida behov, och på sikt hela vår bransch, måste vi in i de här områdena. Problemet är att så få ungdomar här känner till den traditionella svenska arbetsmarknaden.

I ett samarbete med organisationen My dream now besöker Scandics ledare högstadieklasser i förorter utanför Stockholm, Göteborg och Malmö. Där pratar de med ungdomar om varför man ska gå i skolan, hur man tjänar pengar, vad man kan göra med sina pengar och vad betyder det att jobba. – Ledarna är rörda på riktigt när de har varit i skolan första gången. Men de känner också att de kan påverka mycket. Idag är det kö till att vara klasscoach.

Ungdomarna bjuds också in att praoa och göra studiebesök på hotellen för att prova olika uppgifter. Den här gruppen ungdomar har idag obefintlig kontakt med traditionella svenska arbetsgivare, konstaterar Henrik Dider.

– De har vuxit upp med helt andra referensramar och tänker inte ens tanken att de kan hitta sin framtida utveckling i traditionella svenska företag. Det är en orosbild och samtidigt en stor möjlighet för arbetsgivare som tänker lite utanför boxen.

Fyra råd:

– Slå fast om företaget vill vara med och bygga ett starkare samhälle, eller sitta bredvid och titta på.

– Fundera på vad ni kan göra och gå på de enklaste lösningarna först.

– Identifiera de som är mest engagerade och som vill vara med och driva frågan. 

– Ta hjälp av en organisation som är expert på mångfald. Det ger snabbare resultat.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?