NYHET6 november 2018

Scandic växlar upp mångfalden

För många ungdomar i förorten finns det inte ens på kartan att få jobb hos en traditionellt svensk arbetsgivare. Det vill Scandic Hotels ändra på, för att bredda rekryteringsbasen på en allt svårare arbetsmarknad och locka nya typer av medarbetare, men också för att göra en insats i samhället.

Foto: Karl Gabor

Scandic Hotels har de senaste åren växlat upp sitt arbete med att attrahera personer med utländsk bakgrund. Det är ett sätt att tackla kompetensbristen men satsningarna ger också affärsnytta i form av nöjdare gäster och stolta medarbetare som är med och bidrar till ett bättre samhälle.

Sedan 1990-talet har Scandics hotell lokalt arbetat mycket med hållbarhet och mångfald på orten där de finns men nu stärker företaget sina satsningar nationellt. Bakgrunden är kompetensbristen som råder i branschen, och att det inte finns några tecken på en vändning.

– Det innebär att vi behöver hitta nya sätt att hitta den kompetensen, säger Henrik Dider, hr-direktör på Scandic Hotels.

Redan idag är det för få som väljer hotell- och restaurangprogrammet på gymnasiet, och de kommande åren gör demografiska förändringar att betydligt färre unga kommer ut i arbetslivet över huvud taget. Även faktumet att andelen utländska och kvinnliga gäster ökar påverkar hotellens kompetensbehov.

Branschen behöver de närmaste fem åren rekrytera 50 000 personer utöver de som jobbar där idag, och läget har lett till att Scandic har startat flera nationella initiativ inom inkludering och mångfald. Scandic har ansvar både för sin egen skull och för branschen som helhet när det gäller mångfald, enligt Henrik Dider.

– Samtidigt som dessa initiativ löser kompetensfrågan gör vi en bra insats i samhället, och skapar en bättre gästupplevelse.

För medarbetarna ger det ökad kunskap och de känner sig stolta över att arbeta på ett företag som driver mångfaldsfrågan, påpekar Henrik Dider.

– Allt vi gör rör sig i den här triangeln. Det ska vara lönsamt för vår affär, det ska ge medarbetarna och kulturen något, och det ska bidra till något bra för samhället som vi verkar i.

Ett exempel är ett snabbspår för nyanlända kockar som Scandic tillsammans med Visita och HRF drog igång för 3–4 år sedan. Där valideras i första hand deras kockkompetens och i andra hand deras kunskaper i svenska. På så sätt kan de komma snabbt i arbete även om de inte kan språket fullt ut.

Med stöd av Arbetsförmedlingen och organisationen Astar driver Scandic även tre kockskolor där idag tre av fyra deltagare har utländsk bakgrund. Under nästa år startas ytterligare 7–8 kockskolor runt om i landet.

En annan viktig grupp för framtida kompetensförsörjning är ungdomar i förorten, konstaterar han.

– För att se till våra framtida behov, och på sikt hela vår bransch, måste vi in i de här områdena. Problemet är att så få ungdomar här känner till den traditionella svenska arbetsmarknaden.

I ett samarbete med organisationen My dream now besöker Scandics ledare högstadieklasser i förorter utanför Stockholm, Göteborg och Malmö. Där pratar de med ungdomar om varför man ska gå i skolan, hur man tjänar pengar, vad man kan göra med sina pengar och vad betyder det att jobba. – Ledarna är rörda på riktigt när de har varit i skolan första gången. Men de känner också att de kan påverka mycket. Idag är det kö till att vara klasscoach.

Ungdomarna bjuds också in att praoa och göra studiebesök på hotellen för att prova olika uppgifter. Den här gruppen ungdomar har idag obefintlig kontakt med traditionella svenska arbetsgivare, konstaterar Henrik Dider.

– De har vuxit upp med helt andra referensramar och tänker inte ens tanken att de kan hitta sin framtida utveckling i traditionella svenska företag. Det är en orosbild och samtidigt en stor möjlighet för arbetsgivare som tänker lite utanför boxen.

Fyra råd:

– Slå fast om företaget vill vara med och bygga ett starkare samhälle, eller sitta bredvid och titta på.

– Fundera på vad ni kan göra och gå på de enklaste lösningarna först.

– Identifiera de som är mest engagerade och som vill vara med och driva frågan.

– Ta hjälp av en organisation som är expert på mångfald. Det ger snabbare resultat.

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist