NYHET7 maj 2018

Telia Company boostar unga tjejer

Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.

"Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det", säger Cecilia Lundin om Telia Companys arbete med jämställdhet och mångfald.

För Telia Company är ett systematiskt arbete med företagskultur och värdegrund kärnan för nå större jämställdhet och mångfald, förklarar Cecilia Lundin, globalt ansvarig för hr, varumärke och hållbarhet på Telia Company.

Men samtidigt som det är ett integrerat arbetssätt i vardagen är det också ett långsiktigt arbete. För att få fler kvinnor i ledning och styrelse måste ett stadigt inflöde med kvinnor som sedan får växa i organisationen säkerställas.

– Visst handlar det om nätverk och möjligheter men det handlar också om att boosta unga tjejer till att ta för sig.

För Telia Company gäller det att ha en miljö som attraherar nya medarbetare men som också gör att de utvecklas och vill stanna. Och så länge arbetet är tydligt värdegrundsbaserat och integrerat på ett naturligt sätt i allt som görs kommer det att bära frukt, förklarar hon.

– Vår ambition är hög och mångfald är en av många viktiga komponenter för att skapa en högpresterande organisation som levererar det den ska, men också för att vara en bra och attraktiv arbetsplats.

Branschen har en utmaning när det gäller fördelningen män-kvinnor, konstaterar hon. Talangpoolerna som Telia Company rekryterar från är mansdominerade eftersom de tekniska utbildningarna på högskola och universitet är det.

Det är ett av skälen till att Telia Company satsar på att nå barn och unga. Anställda är ute i skolorna och pratar om digitalisering och hur det är att jobba på ett företag som Telia Company.

– Då fångar vi upp unga tjejer tidigt och får dem intresserade av digitalisering och dess effekt i samhället.

Men för Telia Company handlar det inte bara om att vara ute på skolorna för att marknadsföra sig och locka fler kvinnor. Företaget har också ett samhällsansvar att vara delaktig tidigt i kedjan och påverka hur utbildningar läggs upp för att attrahera fler kvinnor.

– Det är ett långsiktigt arbete för att stötta de samhällsfunktioner som jobbar med att fånga upp unga tjejer tidigt. Ju fler kvinnor som kan vara förebilder och berätta sin historia, desto lättare blir det att se en teknisk utbildning som vägen framåt till en intressant och spännande karriär.

För nästa generation är mångfald och inkludering en hygienfråga, konstaterar hon. Något som tas för givet. Och därför ska Telia Company liksom andra stora företag se det som ett sätt att arbeta på.

Mångfald krävs för att skapa den kreativitet och innovation som behövs för att vara långsiktigt framgångsrik. Nya generationer är mer kräsna när de väljer arbetsgivare. Företag med tydliga inkluderande kulturer, som jobbar med värderingar och där människorna är i centrum kommer att ha lättare att attrahera rätt kompetens framöver, förklarar Cecilia Lundin.

– Konkurrensen hårdnar men ju bättre ett företag är på att jobba med de här frågorna desto mer attraktivt är det.

Omställning och yrkesväxlingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist