Vardagslärandet höjer kompetensen

NYHET Publicerad

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.

Annelie Gustavsson, Caverion.jpg

– Vi har enorma kompetensbehov i branschen. Vi måste slå våra kloka huvuden ihop för att attrahera morgondagens medarbetare, jobba med vidareutveckling och möjliggöra byte av karriär, säger Annelie Gustavsson på Caverion.

Som ett av Sveriges största installationsföretag är Caverion Sverige AB med sina 3 000 medarbetare i ständigt behov av personal såsom elektriker, rörmokare, energiingenjörer, kyltekniker och projektledare. Annelie Gustavsson, Head of Talent Management på företaget, beskriver sig själv som ansvarig för att utveckla företagets nuvarande talanger och attrahera morgondagens stjärnor.

– Mitt arbete handlar bland annat om att förstå hur vi som företag uppfattas och hur vi lever våra värderingar, allt för att stärka vårt varumärke och attrahera de rätta medarbetarna. En av fördelarna med att vara ett större bolag i vår bransch är att det finns möjligheter till individuell utveckling.  Det finns många olika bilder av vad det innebär att göra karriär, men det viktiga är att man själv känner att man utvecklas i det man gör, oavsett om det handlar om att vara kvar där man är och bli specialist eller att ta ett kliv åt ett annat håll. Det handlar om att se och lyssna till sina medarbetare som individer som vill växa yrkesmässigt, säger Annelie Gustavsson.

Företaget genomför de obligatoriska utbildningar som styrs av regelverk och som därmed är en hygienfaktor, men utöver det finns också ett brett utbud av kompletterande lärande. Företaget satsar mycket på ledarutbildningar, bland annat genom Caverion Campus som Annelie Gustavsson har ansvar för.

– De utbildningarna är väldigt bra. Jag tror samtidigt att vi behöver öppna upp för lärandet i vardagen. Vi behöver se till att det finns flexibilitet och tillgänglighet i lärandet när man själv har tid. Vi har därför försökt att blanda de olika möjligheterna till utbildning, till exempel genom att erbjuda e-learning. Då kan man tillgodogöra sig utbildningen när det passar den enskilda individen som bäst, berättar hon.

Företaget har bland annat tagit fram utbildningsfilmer. Om man exempelvis har en chefsposition och behöver få kunskap om en specifik arbetsmiljöfråga finns en utbildningsvideo med företagets arbetsmiljöspecialist. Man försöker helt enkelt att nyttja den enorma kompetens som finns hos medarbetarna i företaget.

Caverion Sverige AB har även tät kontakt med skolor och utbildningsföretag för att kunna bidra med sin syn på vilka kompetensbehov som finns, och företaget bidrar med representation i ledningsgrupper på ett flertal yrkesskolor för att ge råd kring vissa specifika utbildningar.

– Vi har enorma kompetensbehov i branschen så vi måste slå våra kloka huvuden ihop för att attrahera morgondagens medarbetare, jobba med möjligheter till vidareutveckling inom sitt yrke, möjligheten att byta karriär, hur vi validerar kompetens, med mera. Jag är själv involverad i Installatörsföretagens utbildningsutskott där vi bland annat arbetar med framtida utbildningsfrågor. Det är otroligt givande, säger Annelie Gustavsson.

För att locka fler människor till branschen ser hon gärna att det läggs mer energi på att skapa förutsättningar för den grupp av nyanlända som besitter kunskaper som branschen behöver, men som inte alltid har den formellt på papper.

– Jag vet att det är en fråga som är under utveckling, men det skulle behöva hända mer på det området och vi skulle behöva öppna upp för att validera kunskap bredare än vad som sker idag, säger hon.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.