Vardagslärandet höjer kompetensen

NYHET Publicerad

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.

Annelie Gustavsson, Caverion.jpg

– Vi har enorma kompetensbehov i branschen. Vi måste slå våra kloka huvuden ihop för att attrahera morgondagens medarbetare, jobba med vidareutveckling och möjliggöra byte av karriär, säger Annelie Gustavsson på Caverion.

Som ett av Sveriges största installationsföretag är Caverion Sverige AB med sina 3 000 medarbetare i ständigt behov av personal såsom elektriker, rörmokare, energiingenjörer, kyltekniker och projektledare. Annelie Gustavsson, Head of Talent Management på företaget, beskriver sig själv som ansvarig för att utveckla företagets nuvarande talanger och attrahera morgondagens stjärnor.

– Mitt arbete handlar bland annat om att förstå hur vi som företag uppfattas och hur vi lever våra värderingar, allt för att stärka vårt varumärke och attrahera de rätta medarbetarna. En av fördelarna med att vara ett större bolag i vår bransch är att det finns möjligheter till individuell utveckling.  Det finns många olika bilder av vad det innebär att göra karriär, men det viktiga är att man själv känner att man utvecklas i det man gör, oavsett om det handlar om att vara kvar där man är och bli specialist eller att ta ett kliv åt ett annat håll. Det handlar om att se och lyssna till sina medarbetare som individer som vill växa yrkesmässigt, säger Annelie Gustavsson.

Företaget genomför de obligatoriska utbildningar som styrs av regelverk och som därmed är en hygienfaktor, men utöver det finns också ett brett utbud av kompletterande lärande. Företaget satsar mycket på ledarutbildningar, bland annat genom Caverion Campus som Annelie Gustavsson har ansvar för.

– De utbildningarna är väldigt bra. Jag tror samtidigt att vi behöver öppna upp för lärandet i vardagen. Vi behöver se till att det finns flexibilitet och tillgänglighet i lärandet när man själv har tid. Vi har därför försökt att blanda de olika möjligheterna till utbildning, till exempel genom att erbjuda e-learning. Då kan man tillgodogöra sig utbildningen när det passar den enskilda individen som bäst, berättar hon.

Företaget har bland annat tagit fram utbildningsfilmer. Om man exempelvis har en chefsposition och behöver få kunskap om en specifik arbetsmiljöfråga finns en utbildningsvideo med företagets arbetsmiljöspecialist. Man försöker helt enkelt att nyttja den enorma kompetens som finns hos medarbetarna i företaget.

Caverion Sverige AB har även tät kontakt med skolor och utbildningsföretag för att kunna bidra med sin syn på vilka kompetensbehov som finns, och företaget bidrar med representation i ledningsgrupper på ett flertal yrkesskolor för att ge råd kring vissa specifika utbildningar.

– Vi har enorma kompetensbehov i branschen så vi måste slå våra kloka huvuden ihop för att attrahera morgondagens medarbetare, jobba med möjligheter till vidareutveckling inom sitt yrke, möjligheten att byta karriär, hur vi validerar kompetens, med mera. Jag är själv involverad i Installatörsföretagens utbildningsutskott där vi bland annat arbetar med framtida utbildningsfrågor. Det är otroligt givande, säger Annelie Gustavsson.

För att locka fler människor till branschen ser hon gärna att det läggs mer energi på att skapa förutsättningar för den grupp av nyanlända som besitter kunskaper som branschen behöver, men som inte alltid har den formellt på papper.

– Jag vet att det är en fråga som är under utveckling, men det skulle behöva hända mer på det området och vi skulle behöva öppna upp för att validera kunskap bredare än vad som sker idag, säger hon.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.