Volvo: ”Kompetens en överlevnadsfråga”

NYHET Publicerad

KOMPETENSBRIST Transportbranschen har länge haft problem med kompetensbrist. Yrkeschaufförer och tusentals mekaniker kommer att behövas, men kompetensen saknas. ”Det är en överlevnadsfråga för hela branschen”, säger Anders Edin, kompetensutvecklingschef på Volvo Lastvagnar.

Anders Edin, kompetensutvecklingschef på Volvo Lastvagnar och Caj Luoma, chef för utbildning och kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Foto: Privat/Magnus Sandberg

Anders Edin, kompetensutvecklingschef på Volvo Lastvagnar och Caj Luoma, chef för utbildning och kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Transportbranschen, i likhet med många andra branscher, skriker efter kompetens. Utöver yrkeschaufförer riskerar även tusentals mekaniker att saknas. Anders Edin, kompetensutvecklingschef på Volvo Lastvagnar, menar att de har stora problem med att få tillräckligt många sökande till tjänster som de annonserar ut.

– Har vi väl fått in personer i vårt system så vidareutbildar vi dem med intern utbildning. Men den stora problematiken ligger i att vi inte har tillräckligt många som vi kan anställa, säger han.

Han konstaterar att det pågår en generationsväxling som leder till att de som kommer in på arbetsmarknaden har en annan kompetens än tidigare.

– Nu eftersöker vi de som har kompetens inom både mekanik och elektronik. Rent generellt finns det en skillnad i generationerna – många äldre är otroligt kompetenta inom mekanik och många yngre är kompetenta inom elektronik. Men få har båda kompetenserna, säger Anders Edin.

I rapporten Transportnäringen och jobben – en framtidsspaning, från juni 2017, konstateras att branschen inom tre år riskerar att sakna tusentals mekaniker. Men enligt Caj Luoma, chef för utbildning och kompetensförsörjning på Transportföretagen, är den siffran i underkant.

– Det kommer att behövas fler. Bristen på mekaniker är ett otroligt stort problem för transportsektorn och samhället i övrigt. Det är alltifrån sten, grus och asfalt till livsmedel och avancerade läkemedel som måste transporteras med lastbil. Om branschen inte får tag på tillräcklig kompetens kommer hela samhället att påverkas, säger han.

Caj Luoma menar att kompetensbristen leder till att företagen tackar nej till uppdrag vilket resulterar i att de inte kan utveckla sin verksamhet. Han berättar att företagen tillsammans med branschorganisationerna arbetar aktivt med att försöka lösa kompetensbristen. Bland annat genom att ändra opinionen kring transportbranschen, satsningar på vuxenutbildningar och riktade satsningar som Motorbranschcollege, där utbildningar på gymnasieskolor certifieras efter branschens krav.

– Det är bra att företagen engagerar sig. Men de kan inte ta ansvar för utbildningssystemet. Det måste stat och kommuner bära och för att stärka kvaliteten i utbildningssystemet efterlyser vi satsningar på regionala stödfunktioner som kan initiera och utveckla dialogen mellan utbildningssystemet och det regionala näringslivet. Vi måste få till ett hållbart system om kompetensbristen ska kunna lösas på allvar, säger Caj Luoma.

Anders Edin menar att det är otroligt viktigt att försöka lösa kompetensbristen på olika håll.

– Vi är helt övertygade om att kvalitet driver kvantitet – kan vi få upp kvaliteten på utbildningarna så kommer de även bli mer attraktiva. I nuläget är praktikanterna från fordonsgymnasierna Volvos enskilt viktigaste anställningsform. Det är en av de grundstenar som vi måste värna mest om.

Han berättar vidare att de ser stora möjligheter med att kunna rekrytera nyanlända. Men då måste det till uppluckring av reglerna kring körkortsfrågan och svenska för invandrare, SFI.

– I dag tar det flera år för en nyanländ att få ett svenskt körkort och lastbilskörkort. Det hade underlättat för oss om man kunde snabba på den processen. Att vara mekaniker i dag är ett socialt yrke. Därför måste det även finnas SFI-undervisning för alla som vill komma in på marknaden, säger Anders Edin.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Integration när den fungerar

INTEGRATION På Borox International i Eneryda jobbar 70 personer med att producera slitstål till entreprenadmaskiner runt om i världen. Alexander Denes är platschef och berättar om deras integrationstänk.
NYHET Publicerad:

”Bättre samarbete kan lösa företagens kompetensförsörjning”

DEBATT "Kompetensbrist och svårigheter att rekrytera är en av de största utmaningarna för svenska företag, många gånger med missade affärsmöjligheter som resultat. Bättre samarbete mellan näringslivet och universitet och högskolor är en nyckelfaktor för att lösa problemet", skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation och Emil Görnerup, forskningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Nätverk för kvinnor stärker it-studenter i Karlstad

HALLÅ DÄR Marie-Therese Christiansson, koordinator för nätverket ITQ och proprefekt för Handelshögskolan i Karlstad. Vad är ITQ?
NYHET Publicerad:

Praktik i toppklass lockar unga till teknikföretag

KOMPETENS Att bredda rekryteringsbasen är en utmaning för företag i norrländska Lycksele där lediga tjänster ofta inte har en enda sökande. Det konstaterar Elisabeth Nordström, vd på Lycksele Plåtprodukter som arbetar hårt för att få kvinnor och unga att inse att jobbet inte längre är smutsigt och tungt.
NYHET Publicerad:

Fem tips för att lyckas med rekryteringen

REKRYTERING Kampen om kompetensen hårdnar. I lägen där rekryterings- och konsultföretaget Placera Personal tidigare kunde presentera flera starka kandidater, handlar det idag om ett mindre urval, enligt företagets vd Elisabet Holmene.
NYHET Publicerad:

"Mångfald är en överlevnadsfråga"

STRATEGI Rekryteringen måste breddas för att lösa kommande kompetensbehov i välfärdsbranschen, enligt Rasmus Nerman, vd på Humana. ”Mångfald handlar inte bara om framgång utan om överlevnad”. Det är först när jämställdhet och mångfald blir en del av företagets DNA som det inte behövs några policys längre.
NYHET Publicerad:

”Utan konkurrenskraft ingen välfärd”

KONKURRENS Konkurrenskraftiga företag garanterar välfärden. Men varför är det ingen som diskuterar Sveriges globala konkurrenskraft? Det är en ödesfråga för framtiden, menade deltagarna när Svenskt Näringsliv inledde årets seminarier i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Sammanhållet lärlingssystem viktigt för konkurrenskraften

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningsfrågan påverkar svensk konkurrenskraft i allt högre grad. Det är den allra viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu, konstaterade Caroline af Ugglas, vice vd, vid ett seminarium. Svenskt Näringsliv arbetar för närvarande med principprogram för lärlingsutbildningar, som är tänkt att avhjälpa problemet.
NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Välutbildade kvinnor tar plats i modernt arbetsliv

JÄMSTÄLLDHET Kvinnor tar allt oftare plats på nyckelpositioner i mansdominerade företag. ”I en tjänstebaserad ekonomi passar jobben ofta bättre för kvinnor”, säger analytikern Nima Sanandaji.
NYHET Publicerad:

AstraZenecas vd om framtiden: ”Många utmaningar”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensbristen drabbar alla branscher. Inte ens det globala bioläkemedelsföretaget AstraZeneca är förskonat. ”Vi måste ha oerhört konkurrenskraftiga villkor för att kunna verka på en global marknad”, säger Jan-Olof Jacke, vd.
NYHET Publicerad:

Satsning på jämställdhet fick fart på affärerna

JÄMSTÄLLDHET Ingen på Liljewall arkitekter räknade med att satsningen på jämställdhet skulle bidra till en rekordsnabb utveckling av företaget. ”Jämställdhetsarbete kan vara en motor för en ännu större förändringsprocess – det är häftigt!”, säger kontorschefen Harald Gamrell.
NYHET Publicerad:

Telia Company boostar unga tjejer

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.
NYHET Publicerad:

"Verklig jämställdhet kräver nytänkande"

INNOVATION Klassiska insatser räcker inte för att lyckas med jämställdhet fullt ut. Det krävs att företaget tänker innovativt i hur mål sätts, hur medarbetare involveras och vilka åtgärder som genomförs. Det visar professor Malin Lindbergs forskning
NYHET Publicerad:

Industriföretag lockar unga med personliga möten

HALLÅ DÄR Annika Franzén, hr-direktör på Väderstad. Du utsågs nyligen till Årets innovatör på Universum Awards. På vilket sätt tänker du och Väderstad nytt?
NYHET Publicerad:

Onödigt att förbjuda mobiltelefoner i skolan

UTBILDNING "Vare sig man gillar det eller inte kommer digitaliseringen att utgöra en allt större del av människors vardag. Det gäller i alla sektorer, även i skolan", menar Fredrik von Essen, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen.
NYHET Publicerad:

"Befängd idé låta myndighet avgöra företagens rekrytering"

ARBETSKRAFTSINVANDRING Socialdemokraterna vill ha en skärpt lagstiftning kring arbetskraftsinvandring. Kontrollerna ska utföras av en statlig myndighet, inte av arbetsmarknadens parter. Vd Carola Lemne tycker att idén är befängd.
NYHET Publicerad:

Kvalificerade tjänster lämnar landet

KOMPETENS Allt fler kunskapsintensiva tjänsteföretag flyttar jobben utomlands på grund av kompetensbrist. Det visar en ny rapport från Almega.