NYHET2 oktober 2019

EU-kampanj: Digital brottsvåg ska stoppas

Hot, cyberattacker och dataintrång. It-brotten ökar, småföretagare är en vanlig måltavla. Vd-bedrägerierna kostar årligen hundratals miljoner kronor, säger kriminalkommissarie Jan Olsson, vid Nationellt It-Brottscentrum.

Kriminalkommissarie Jan Olsson, Nationellt It-Brottscentrum, och Karl Lallerstedt, säkerhetsansvarig på Svenskt Näringsliv, hoppas att kampanjen bidrar till att färre utsätts för brott.

EU öronmärker oktober för den digitala säkerheten. Samtliga medlemsländer deltar i en bred kampanj. I Sverige är myndigheten för samhällsskydd och beredskap och polisen drivande.

Kampanjen syns och hörs på olika sätt. Varningsinslag på tv varvas med bioreklam och föreläsningar. Dessutom kan företagare ladda ner en app om säkerhet från Svensk Handel.

Budskapet är ”Tänk säkert – gör smarta saker säkra” och riktar sig i första hand till allmänheten och småföretag med upp till tio anställda. Gemensamt är att de är digitalt aktiva och använder nätet dagligen för att vara effektiva och vinna tid.

Målet med kampanjen är att få människor att reflektera över hur deras digitala säkerhet ser ut och få tips om åtgärder som ökar säkerheten.

– Allt fler småföretag är utsatta för dataintrång, säkerheten är många gånger inte tillräcklig, säger kriminalkommissarie Jan Olsson, vid Nationellt It-Brottscentrum.

Digitaliseringen går med en rasande fart, så det gäller att höja lägstanivån, och vara medveten om farorna, understryker han.

– Sex av tio företagare klickar på mejl, där avsändaren är okänd. I förlängningen innebär det att de lämnar ut företagsinformation som man inte borde. Vd-bedrägerierna kostar årligen hundratals miljoner kronor.

För att ingen obehörig ska komma åt användarkonton och få tillgång till känslig information, så rekommenderar han bland annat att se över inloggningar i företaget och använda lösenordshanterare.

– Värna ditt lösenord, tänk också på att alla medarbetare inte behöver ha tillgång till all information.

Andra råd är att regelbundet göra backup på datorn och telefonen och att ha skärmlås på företagets datorer, mobiltelefoner och surfplattor.

För att få största möjliga genomslag knyter kampanjen till sig offentliga och privata samarbetspartners, bland annat Svensk Handel, Teknikföretagen, Svenskt Näringsliv, Nordea och Sveriges Kommuner och Landsting. Samtliga aktörer genomför aktiviteter i hela landet under oktober.

I och med digitaliseringen har näringslivet blivit utsatt för nya former av brottslighet, som ökat lavinartat. Därför har informationssäkerhet blivit alltmer centralt för riskminimering, konstaterar Karl Lallerstedt, säkerhetsansvarig på Svenskt Näringsliv.

– Genom det informationsarbete som pågår under oktober hoppas vi att alltfler börjar tänka på ”cyberhygien”. Tyvärr finns det fortfarande väldigt många som blir utsatta för brott, eller kostnader, som de lätt hade kunnat undvika genom att vidta enkla åtgärder. Förhoppningsvis bidrar kampanjen till att fler ändrar sitt beteende och därmed inte utsätts för framtida brott, säger han.

Läs mer

Säkerhet
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist