SUP46
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Ny rapport: Därför har Sverige svårt att få fram nya storföretag

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Brist på kapital och svårigheter vid global rekrytering är några av hindren för startupföretag, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv.


Anders Bornefalk

Anders Bornefalk

Det är mer än tre gånger så vanligt att startupföretag ser bristande lönsamhet som ett stort hinder för tillväxt än små och medelstora företag i näringslivet som helhet, enligt en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Bristande lönsamhet och brist på kapital gör det svårare för startupföretagen att rekrytera och få tag på rätt kompetens, vilket påverkar både deras tillväxt och innovationsförmåga.

Får de inte tag på rätt kompetens kan de inte heller skala upp tillräckligt snabbt, och då får de svårt att hävda sig i den internationella konkurrensen.

– Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Därför är det viktigt att vi kan få fler framgångsrika startup-företag att stanna i Sverige och växa, säger Anders Bornefalk, nationalekonom på Svenskt Näringsliv, som skrivit rapporten.

I rapporten ”Från startup till scale-up” har svar från medlemsföretag i startup-huben SUP46 jämförts med svar från Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät och Tillväxtverkets undersökning Företagens villkor och verklighet. Syftet har varit att få fram en jämförelse mellan startupföretag inom områden som fintech, e-handel och virtuell verklighet och näringslivet som helhet. Skillnaderna är markanta, även om det finns vissa likheter, menar Anders Bornefalk.  

– Tillgång till lämplig arbetskraft är det största tillväxthindret för startups inom techsektorn. Bristande lönsamhet och brist på externt ägarkapital är andra stora tillväxthinder. Också andra små och medelstora företag har svårt att rekrytera, men det är dubbelt så vanligt att startups anger det som sitt största hinder för tillväxt. Bland övriga små och medelstora företag är konkurrens från andra företag ett lika stort hinder som svårigheter att rekrytera.

Många av de nya snabbväxande svenska företagen har kommit fram inom tekniksektorn. De har kunnat utnyttja digitaliseringen och låga produktionskostnader vilket har gjort det lättare att skala upp produktionen.

– Men det innebär att de inte är lika knutna geografiskt till en specifik plats, vilket gör att de lätt kan flytta utomlands om de ser att näringslivsklimatet är bättre där. Det gör det ännu viktigare att få fram ett företagsklimat som är tillräckligt bra för att de ska vilja stanna kvar och växa i Sverige, säger han.

Inga startupföretag har använt sig av Arbetsförmedlingen vid rekrytering. I stället har de vänt sig till sina egna nätverk och sociala medier. Över 20 procent av startupföretagen har under de senaste sex månaderna försökt rekrytera utomlands. De har då upplevt stora problem med regelverket kring arbetskraftsinvandring och Migrationsverkets handläggningstider.

– För de här företagen råder det en hård internationell konkurrens om välutbildad arbetskraft. Det är dynamiska företag som i sig själva kan lyckas locka kompetens från hela världen. Men de måste få rätt förutsättningar för att kunna konkurrera om internationellt eftertraktad arbetskraft. Det måste också bli lättare att bygga upp ett eget kapital, så att fler kan starta och driva företag, samt att migrationslagstiftningen måste underlätta för effektiv arbetskraftsinvandring, säger han.

Rapporten i korthet:
  • 60 procent av startupföretagen upplever att rekryteringssvårigheter utgör ett stort tillväxthinder, jämfört med 28 procent bland samtliga små och medelstora företag.
  • Det är mer än tre gånger så vanligt att startupföretagen uppger att bristande lönsamhet är ett stort hinder för tillväxt än för näringslivet som helhet.
  • Många startupföretag avstår från att rekrytera utomlands eftersom de har svårt att erbjuda lika höga löner efter skatt och boendekostnader som företag i andra länder. Det beror i sin tur på Sveriges höga skatter på arbete och på att bostadsmarknaden fungerar illa.
  • Bland startupföretagen är det endast nio procent som uppger att konkurrens från andra företag är ett stort hinder för tillväxt. Orsaken är att de ofta är innovativa och verksamma på nya marknader.
  • För 30 procent av övriga små och medelstora företag är konkurrens från andra företag det största tillväxthindret. De verkar ofta på en mogen marknad med en etablerad vara eller tjänst.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Persson pratar valrörelse

VALET 2018 Svenskt Näringsliv är en politisk organisation, men tar inte partipolitisk ställning. ”Vi pratar hellre sakfrågor än personfrågor. Politisk färg är mindre intressant”. Det säger ordförande Fredrik Persson i en intervju med SVT.
NYHET Publicerad:

Hård kritik från företagare efter S-utspel om pensioner

PENSIONER Oro och irritation. Känslorna svallar hos småföretagare efter gårdagens besked att arbetsgivarna ska stå för notan för höjda pensioner.
NYHET Publicerad:

Nätverk för kvinnor stärker it-studenter i Karlstad

HALLÅ DÄR Marie-Therese Christiansson, koordinator för nätverket ITQ och proprefekt för Handelshögskolan i Karlstad. Vad är ITQ?
NYHET Publicerad:

Praktik i toppklass lockar unga till teknikföretag

KOMPETENS Att bredda rekryteringsbasen är en utmaning för företag i norrländska Lycksele där lediga tjänster ofta inte har en enda sökande. Det konstaterar Elisabeth Nordström, vd på Lycksele Plåtprodukter som arbetar hårt för att få kvinnor och unga att inse att jobbet inte längre är smutsigt och tungt.
NYHET Publicerad:

Fem tips för att lyckas med rekryteringen

REKRYTERING Kampen om kompetensen hårdnar. I lägen där rekryterings- och konsultföretaget Placera Personal tidigare kunde presentera flera starka kandidater, handlar det idag om ett mindre urval, enligt företagets vd Elisabet Holmene.
NYHET Publicerad:

"Mångfald är en överlevnadsfråga"

STRATEGI Rekryteringen måste breddas för att lösa kommande kompetensbehov i välfärdsbranschen, enligt Rasmus Nerman, vd på Humana. ”Mångfald handlar inte bara om framgång utan om överlevnad”. Det är först när jämställdhet och mångfald blir en del av företagets DNA som det inte behövs några policys längre.
NYHET Publicerad:

”Utan konkurrenskraft ingen välfärd”

KONKURRENS Konkurrenskraftiga företag garanterar välfärden. Men varför är det ingen som diskuterar Sveriges globala konkurrenskraft? Det är en ödesfråga för framtiden, menade deltagarna när Svenskt Näringsliv inledde årets seminarier i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Sammanhållet lärlingssystem viktigt för konkurrenskraften

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningsfrågan påverkar svensk konkurrenskraft i allt högre grad. Det är den allra viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu, konstaterade Caroline af Ugglas, vice vd, vid ett seminarium. Svenskt Näringsliv arbetar för närvarande med principprogram för lärlingsutbildningar, som är tänkt att avhjälpa problemet.
NYHET Publicerad:

Så tycker blivande riksdagsledamöter om företagen

VALET 2018 Svenskt Näringsliv har tagit pulsen på samtliga politiker på valbar plats till riksdagen i höst. De lovar att förbättra villkoren för landets företag om de blir invalda i riksdagen.
NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Välutbildade kvinnor tar plats i modernt arbetsliv

JÄMSTÄLLDHET Kvinnor tar allt oftare plats på nyckelpositioner i mansdominerade företag. ”I en tjänstebaserad ekonomi passar jobben ofta bättre för kvinnor”, säger analytikern Nima Sanandaji.
NYHET Publicerad:

AstraZenecas vd om framtiden: ”Många utmaningar”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensbristen drabbar alla branscher. Inte ens det globala bioläkemedelsföretaget AstraZeneca är förskonat. ”Vi måste ha oerhört konkurrenskraftiga villkor för att kunna verka på en global marknad”, säger Jan-Olof Jacke, vd.
NYHET Publicerad:

Företagarna: Minskat regelkrångel viktigaste valfrågan

VALET 2018 Färre regler. Det är vad Sveriges företagare önskar sig mest av allt efter valet i höst, visar Svenskt Näringslivs Företagarpanel. Regelbördan skapar tidsödande administration och hämmar entreprenörskap och kreativitet, anser byggföretagaren Carin Stoeckmann.
NYHET Publicerad:

Väljarna vill förbättra företagens villkor

VAL 2018 Budskapet från väljarna är tydligt. Gör det enklare att driva företag. En ny undersökning visar att det finns stöd i opinionen för att ändra i LAS, minska regelbördan och att sänka företagsbeskattningen.
NYHET Publicerad:

Företagare: Vi utmålas som bovar

FÖRETAGSKLIMAT Småföretagare vittnar om att det finns ett utbrett missnöje med regeringens näringspolitik. Illa genomtänkta och dåligt förberedda förslag skapar ett ogästvänligt klimat för de som vill starta och driva företag.
NYHET Publicerad:

Satsning på jämställdhet fick fart på affärerna

JÄMSTÄLLDHET Ingen på Liljewall arkitekter räknade med att satsningen på jämställdhet skulle bidra till en rekordsnabb utveckling av företaget. ”Jämställdhetsarbete kan vara en motor för en ännu större förändringsprocess – det är häftigt!”, säger kontorschefen Harald Gamrell.
NYHET Publicerad:

Telia Company boostar unga tjejer

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.
NYHET Publicerad:

"Verklig jämställdhet kräver nytänkande"

INNOVATION Klassiska insatser räcker inte för att lyckas med jämställdhet fullt ut. Det krävs att företaget tänker innovativt i hur mål sätts, hur medarbetare involveras och vilka åtgärder som genomförs. Det visar professor Malin Lindbergs forskning