Ny rapport: Därför har Sverige svårt att få fram nya storföretag

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Brist på kapital och svårigheter vid global rekrytering är några av hindren för startupföretag, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv.

video spelare

Det är mer än tre gånger så vanligt att startupföretag ser bristande lönsamhet som ett stort hinder för tillväxt än små och medelstora företag i näringslivet som helhet, enligt en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Bristande lönsamhet och brist på kapital gör det svårare för startupföretagen att rekrytera och få tag på rätt kompetens, vilket påverkar både deras tillväxt och innovationsförmåga.

Får de inte tag på rätt kompetens kan de inte heller skala upp tillräckligt snabbt, och då får de svårt att hävda sig i den internationella konkurrensen.

– Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Därför är det viktigt att vi kan få fler framgångsrika startup-företag att stanna i Sverige och växa, säger Anders Bornefalk, nationalekonom på Svenskt Näringsliv, som skrivit rapporten.

I rapporten ”Från startup till scale-up” har svar från medlemsföretag i startup-huben SUP46 jämförts med svar från Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät och Tillväxtverkets undersökning Företagens villkor och verklighet. Syftet har varit att få fram en jämförelse mellan startupföretag inom områden som fintech, e-handel och virtuell verklighet och näringslivet som helhet. Skillnaderna är markanta, även om det finns vissa likheter, menar Anders Bornefalk.  

– Tillgång till lämplig arbetskraft är det största tillväxthindret för startups inom techsektorn. Bristande lönsamhet och brist på externt ägarkapital är andra stora tillväxthinder. Också andra små och medelstora företag har svårt att rekrytera, men det är dubbelt så vanligt att startups anger det som sitt största hinder för tillväxt. Bland övriga små och medelstora företag är konkurrens från andra företag ett lika stort hinder som svårigheter att rekrytera.

Många av de nya snabbväxande svenska företagen har kommit fram inom tekniksektorn. De har kunnat utnyttja digitaliseringen och låga produktionskostnader vilket har gjort det lättare att skala upp produktionen.

– Men det innebär att de inte är lika knutna geografiskt till en specifik plats, vilket gör att de lätt kan flytta utomlands om de ser att näringslivsklimatet är bättre där. Det gör det ännu viktigare att få fram ett företagsklimat som är tillräckligt bra för att de ska vilja stanna kvar och växa i Sverige, säger han.

Inga startupföretag har använt sig av Arbetsförmedlingen vid rekrytering. I stället har de vänt sig till sina egna nätverk och sociala medier. Över 20 procent av startupföretagen har under de senaste sex månaderna försökt rekrytera utomlands. De har då upplevt stora problem med regelverket kring arbetskraftsinvandring och Migrationsverkets handläggningstider.

– För de här företagen råder det en hård internationell konkurrens om välutbildad arbetskraft. Det är dynamiska företag som i sig själva kan lyckas locka kompetens från hela världen. Men de måste få rätt förutsättningar för att kunna konkurrera om internationellt eftertraktad arbetskraft. Det måste också bli lättare att bygga upp ett eget kapital, så att fler kan starta och driva företag, samt att migrationslagstiftningen måste underlätta för effektiv arbetskraftsinvandring, säger han.

Rapporten i korthet:
  • 60 procent av startupföretagen upplever att rekryteringssvårigheter utgör ett stort tillväxthinder, jämfört med 28 procent bland samtliga små och medelstora företag.
  • Det är mer än tre gånger så vanligt att startupföretagen uppger att bristande lönsamhet är ett stort hinder för tillväxt än för näringslivet som helhet.
  • Många startupföretag avstår från att rekrytera utomlands eftersom de har svårt att erbjuda lika höga löner efter skatt och boendekostnader som företag i andra länder. Det beror i sin tur på Sveriges höga skatter på arbete och på att bostadsmarknaden fungerar illa.
  • Bland startupföretagen är det endast nio procent som uppger att konkurrens från andra företag är ett stort hinder för tillväxt. Orsaken är att de ofta är innovativa och verksamma på nya marknader.
  • För 30 procent av övriga små och medelstora företag är konkurrens från andra företag det största tillväxthindret. De verkar ofta på en mogen marknad med en etablerad vara eller tjänst.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.
NYHET Publicerad:

Sverige tappar experter på ai till USA och Kina

AI Att utvecklingen inom artificiell intelligens inte har tagit fart i Sverige beror på att det saknas fokus på konkreta tillämpningar hos de som faktiskt ska använda tekniken, enligt Christian Guttmann, AI-chef och forskare. Därför tappar Sverige AI-experter till Kina och USA där de får jobba i framkant.
NYHET Publicerad:

Ny SME-ordförande styr sin egen väg

FÖRETAGANDE Svenne Gudmundsson bestämde sig tidigt för att bli egenföretagare. Idag står han i spetsen för SME-kommittén. Idéerna är många: lyssna mer på gräsrötterna och punktmarkera politiker är ett par exempel.
NYHET Publicerad:

”Mångfald sitter i detaljerna”

STRATEGI Cheferna är centrala i vårdföretaget Humanas arbete med att öka mångfalden och få in fler män. De måste tänka mångfald i alla situationer för att det verkligen ska genomsyra organisationen, enligt hr-direktören Anna Giertz Skablova.
NYHET Publicerad:

5 000 kvinnor utsågs förra året till chefer

RAPPORT Förra året tog nästan 5 000 kvinnor steget till en chefsposition i näringslivet. Det visar den senaste rapporten Fakta om löner och arbetstider. För första gången är andelen kvinnor som är chefer lika hög som andelen kvinnor totalt.
NYHET Publicerad:

Lärarbristen hämmar flickors teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Lärare har en nyckelroll för att fler tjejer ska intressera sig för teknik. Men bristen på behöriga tekniklärare är stor, och vissa lärare känner dessutom obehag inför teknik som de inte tror sig kunna, enligt forskaren Ulrika Sultan.
NYHET Publicerad:

It-kurs öppnar dörren till yrkeslivet för ensamkommande

MÅNGFALD Med en kurs i spelprogrammering hoppas Semcon ge ensamkommande flyktingungdomar inspiration och råg i ryggen att välja en teknikutbildning.
NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kvinnor söker byggutbildning

HALLÅ DÄR Elin Kebert, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. De senaste två åren har allt fler kvinnor sökt till yrkeshögskolans utbildningar inom samhällsbyggnad och byggteknik. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Här väger värderingar lika tungt som kompetens

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Därför utbildar nu Tieto alla sina chefer i inkluderande ledarskap.
NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.
NYHET Publicerad:

It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.
NYHET Publicerad:

Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. Hur gick det till när du var med och startade ert första kvinnliga nätverk?
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Tjejers teknikintresse tas till vara i unga år

UTBILDNING Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Redan i 12–15 årsåldern börjar de tänka bort det som är manligt kodat, visar forskningen.