Ny rapport: Därför har Sverige svårt att få fram nya storföretag

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Brist på kapital och svårigheter vid global rekrytering är några av hindren för startupföretag, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv.

video spelare

Det är mer än tre gånger så vanligt att startupföretag ser bristande lönsamhet som ett stort hinder för tillväxt än små och medelstora företag i näringslivet som helhet, enligt en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Bristande lönsamhet och brist på kapital gör det svårare för startupföretagen att rekrytera och få tag på rätt kompetens, vilket påverkar både deras tillväxt och innovationsförmåga.

Får de inte tag på rätt kompetens kan de inte heller skala upp tillräckligt snabbt, och då får de svårt att hävda sig i den internationella konkurrensen.

– Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Därför är det viktigt att vi kan få fler framgångsrika startup-företag att stanna i Sverige och växa, säger Anders Bornefalk, nationalekonom på Svenskt Näringsliv, som skrivit rapporten.

I rapporten ”Från startup till scale-up” har svar från medlemsföretag i startup-huben SUP46 jämförts med svar från Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät och Tillväxtverkets undersökning Företagens villkor och verklighet. Syftet har varit att få fram en jämförelse mellan startupföretag inom områden som fintech, e-handel och virtuell verklighet och näringslivet som helhet. Skillnaderna är markanta, även om det finns vissa likheter, menar Anders Bornefalk.  

– Tillgång till lämplig arbetskraft är det största tillväxthindret för startups inom techsektorn. Bristande lönsamhet och brist på externt ägarkapital är andra stora tillväxthinder. Också andra små och medelstora företag har svårt att rekrytera, men det är dubbelt så vanligt att startups anger det som sitt största hinder för tillväxt. Bland övriga små och medelstora företag är konkurrens från andra företag ett lika stort hinder som svårigheter att rekrytera.

Många av de nya snabbväxande svenska företagen har kommit fram inom tekniksektorn. De har kunnat utnyttja digitaliseringen och låga produktionskostnader vilket har gjort det lättare att skala upp produktionen.

– Men det innebär att de inte är lika knutna geografiskt till en specifik plats, vilket gör att de lätt kan flytta utomlands om de ser att näringslivsklimatet är bättre där. Det gör det ännu viktigare att få fram ett företagsklimat som är tillräckligt bra för att de ska vilja stanna kvar och växa i Sverige, säger han.

Inga startupföretag har använt sig av Arbetsförmedlingen vid rekrytering. I stället har de vänt sig till sina egna nätverk och sociala medier. Över 20 procent av startupföretagen har under de senaste sex månaderna försökt rekrytera utomlands. De har då upplevt stora problem med regelverket kring arbetskraftsinvandring och Migrationsverkets handläggningstider.

– För de här företagen råder det en hård internationell konkurrens om välutbildad arbetskraft. Det är dynamiska företag som i sig själva kan lyckas locka kompetens från hela världen. Men de måste få rätt förutsättningar för att kunna konkurrera om internationellt eftertraktad arbetskraft. Det måste också bli lättare att bygga upp ett eget kapital, så att fler kan starta och driva företag, samt att migrationslagstiftningen måste underlätta för effektiv arbetskraftsinvandring, säger han.

Rapporten i korthet:
  • 60 procent av startupföretagen upplever att rekryteringssvårigheter utgör ett stort tillväxthinder, jämfört med 28 procent bland samtliga små och medelstora företag.
  • Det är mer än tre gånger så vanligt att startupföretagen uppger att bristande lönsamhet är ett stort hinder för tillväxt än för näringslivet som helhet.
  • Många startupföretag avstår från att rekrytera utomlands eftersom de har svårt att erbjuda lika höga löner efter skatt och boendekostnader som företag i andra länder. Det beror i sin tur på Sveriges höga skatter på arbete och på att bostadsmarknaden fungerar illa.
  • Bland startupföretagen är det endast nio procent som uppger att konkurrens från andra företag är ett stort hinder för tillväxt. Orsaken är att de ofta är innovativa och verksamma på nya marknader.
  • För 30 procent av övriga små och medelstora företag är konkurrens från andra företag det största tillväxthindret. De verkar ofta på en mogen marknad med en etablerad vara eller tjänst.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kvinnor söker byggutbildning

HALLÅ DÄR Elin Kebert, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. De senaste två åren har allt fler kvinnor sökt till yrkeshögskolans utbildningar inom samhällsbyggnad och byggteknik. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Här väger värderingar lika tungt som kompetens

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Därför utbildar nu Tieto alla sina chefer i inkluderande ledarskap.
NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.
NYHET Publicerad:

It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.
NYHET Publicerad:

Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. Hur gick det till när du var med och startade ert första kvinnliga nätverk?
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Tjejers teknikintresse tas till vara i unga år

UTBILDNING Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Redan i 12–15 årsåldern börjar de tänka bort det som är manligt kodat, visar forskningen.
NYHET Publicerad:

”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

KOMPETENS Småländska familjeföretaget Ewes är numera en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling är självklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.
NYHET Publicerad:

Persson på S-kongressen: "Viktigt att Sverige bibehåller sin konkurrenskraft"

FÖRETAGSKLIMAT Socialdemokraternas kongress ägde rum i Örebro i helgen. Svenskt Näringslivs ordförande, Fredrik Persson, var på plats för att lyfta viktiga näringslivsfrågor som företagens kompetensförsörjning, Sveriges konkurrenskraft och ändrade konfliktregler.
NYHET Publicerad:

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

KOMMENTAR En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Kvinnors starka teknikintresse behöver backas upp

TEKNIK IVAs praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får testa vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
NYHET Publicerad:

Flyktingvågen gav byggföretag chansen att växa

REKRYTERING Just när bostadsutvecklaren Obos hade som störst behov av att expandera kom flyktingvågen till Sverige. Genom att strukturera arbetet annorlunda och anställa en svensklärare kunde företaget ta in flera nyanlända.
NYHET Publicerad:

Så gör LKAB för att locka kvinnor till gruvjobben

JÄMSTÄLLDHET På 20 år har andelen kvinnor på gruvföretaget LKAB stigit från 7,8 procent till 22,5 procent. Om två år ska var fjärde anställd vara kvinna. Utan mångfald utvecklas inte bolaget, enligt Åse Juhlin, personalchef HR-support på LKAB.
NYHET Publicerad:

Yrkesdörren ger utrikesfödda snabbväg till jobb

INTEGRATION Nätverkandet är ett centralt verktyg i kompetensförsörjningen. Det budskapet förmedlar Yrkesdörren, som jobbar för att både utrikesfödda och etablerade svenskar ska bredda sina nätverk och hitta varandra.