Ny rapport: Därför har Sverige svårt att få fram nya storföretag

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Brist på kapital och svårigheter vid global rekrytering är några av hindren för startupföretag, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv.

video spelare

Det är mer än tre gånger så vanligt att startupföretag ser bristande lönsamhet som ett stort hinder för tillväxt än små och medelstora företag i näringslivet som helhet, enligt en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Bristande lönsamhet och brist på kapital gör det svårare för startupföretagen att rekrytera och få tag på rätt kompetens, vilket påverkar både deras tillväxt och innovationsförmåga.

Får de inte tag på rätt kompetens kan de inte heller skala upp tillräckligt snabbt, och då får de svårt att hävda sig i den internationella konkurrensen.

– Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Därför är det viktigt att vi kan få fler framgångsrika startup-företag att stanna i Sverige och växa, säger Anders Bornefalk, nationalekonom på Svenskt Näringsliv, som skrivit rapporten.

I rapporten ”Från startup till scale-up” har svar från medlemsföretag i startup-huben SUP46 jämförts med svar från Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät och Tillväxtverkets undersökning Företagens villkor och verklighet. Syftet har varit att få fram en jämförelse mellan startupföretag inom områden som fintech, e-handel och virtuell verklighet och näringslivet som helhet. Skillnaderna är markanta, även om det finns vissa likheter, menar Anders Bornefalk.  

– Tillgång till lämplig arbetskraft är det största tillväxthindret för startups inom techsektorn. Bristande lönsamhet och brist på externt ägarkapital är andra stora tillväxthinder. Också andra små och medelstora företag har svårt att rekrytera, men det är dubbelt så vanligt att startups anger det som sitt största hinder för tillväxt. Bland övriga små och medelstora företag är konkurrens från andra företag ett lika stort hinder som svårigheter att rekrytera.

Många av de nya snabbväxande svenska företagen har kommit fram inom tekniksektorn. De har kunnat utnyttja digitaliseringen och låga produktionskostnader vilket har gjort det lättare att skala upp produktionen.

– Men det innebär att de inte är lika knutna geografiskt till en specifik plats, vilket gör att de lätt kan flytta utomlands om de ser att näringslivsklimatet är bättre där. Det gör det ännu viktigare att få fram ett företagsklimat som är tillräckligt bra för att de ska vilja stanna kvar och växa i Sverige, säger han.

Inga startupföretag har använt sig av Arbetsförmedlingen vid rekrytering. I stället har de vänt sig till sina egna nätverk och sociala medier. Över 20 procent av startupföretagen har under de senaste sex månaderna försökt rekrytera utomlands. De har då upplevt stora problem med regelverket kring arbetskraftsinvandring och Migrationsverkets handläggningstider.

– För de här företagen råder det en hård internationell konkurrens om välutbildad arbetskraft. Det är dynamiska företag som i sig själva kan lyckas locka kompetens från hela världen. Men de måste få rätt förutsättningar för att kunna konkurrera om internationellt eftertraktad arbetskraft. Det måste också bli lättare att bygga upp ett eget kapital, så att fler kan starta och driva företag, samt att migrationslagstiftningen måste underlätta för effektiv arbetskraftsinvandring, säger han.

Rapporten i korthet:
  • 60 procent av startupföretagen upplever att rekryteringssvårigheter utgör ett stort tillväxthinder, jämfört med 28 procent bland samtliga små och medelstora företag.
  • Det är mer än tre gånger så vanligt att startupföretagen uppger att bristande lönsamhet är ett stort hinder för tillväxt än för näringslivet som helhet.
  • Många startupföretag avstår från att rekrytera utomlands eftersom de har svårt att erbjuda lika höga löner efter skatt och boendekostnader som företag i andra länder. Det beror i sin tur på Sveriges höga skatter på arbete och på att bostadsmarknaden fungerar illa.
  • Bland startupföretagen är det endast nio procent som uppger att konkurrens från andra företag är ett stort hinder för tillväxt. Orsaken är att de ofta är innovativa och verksamma på nya marknader.
  • För 30 procent av övriga små och medelstora företag är konkurrens från andra företag det största tillväxthindret. De verkar ofta på en mogen marknad med en etablerad vara eller tjänst.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.