NYHET9 september 2016

Kvalitetskrav avgörande vid upphandling till lägsta pris

Om upphandlande myndigheter ställer höga och relevanta kvalitetskrav finns det inget som hindrar att anbudet med lägst pris antas. Det anser Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv, med hänvisning till en ny rapport.

Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling på Svenskt Näringsliv.

Det är vanligt att upphandlingar som avgörs av lägsta pris blir kritiserade. Kritikerna menar bland annat att dessa upphandlingar leder till en orimlig prispress och att oseriösa företag slår ut de seriösa företagen genom att de kan lägga sig på en lägre prisnivå.

Men att upphandlaren väljer produkter och tjänster till lägst pris är inget problem om de samtidigt ställer krav på kvalitet. Kraven ska vara tillräckligt höga för att uppfylla myndighetens behov. Detta menar jur. dr Jon Kihlman i rapporten ”Vad en upphandlande myndighet inte behöver göra” som skrivits på uppdrag av Svenskt Näringsliv.

– Rapporten visar att om upphandlaren ställer kvalitetskrav och sedan väljer det anbud som lever upp till kraven till lägst pris, då finns det inget att kritisera, säger Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv.

Däremot blir det problematisk om upphandlaren väljer anbud till låga priser utan att ställa tillräckliga kvalitetskrav eftersom den då köper en tjänst eller produkt som den inte vet uppfyller verksamhetens behov.

– Det mest grundläggande när man gör upphandlingar är att veta vad man behöver köpa. Om man vet vad man vill ha så kan man också ställa krav på tjänsten eller produkten. På så sätt undviker man att köpa bristfälliga tjänster eller produkter som inte lever upp till verksamhetens behov, säger Ellen Hausel Heldahl.

Ansvar att förvalta skattepengar

Upphandlingar utan tillräckliga kvalitetskrav är med stor sannolikhet slöseri med skattepengar. Varje år genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av omkring 650 miljarder kronor. Om så mycket som en procent av dessa upphandlingar genomförs utan tillräckliga kvalitetskrav så innebär det att produkter och tjänster för omkring 6,5 miljarder kronor köps in utan att veta om de faktiskt bidrar till att lösa verksamhetens behov.

– Beställarorganisationen har ett ansvar att förvalta skattepengarna på bästa sätt. Det inbegriper att ställa krav så att inköpen täcker verksamhetens behov. Tyvärr finns det allt för många exempel på upphandlingar som genomförs utan tillräckliga kvalitetskrav, säger Ellen Hausel Heldahl.

Offentlig upphandling
Skriven avIda Fredriksson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist