NYHET19 september 2016

Rörigt värre med ny upphandlingslag

Snårigt och komplicerat. På tvärs med kollektivavtal och i strid med grundläggande rättsprinciper. Regeringens förslag till ny upphandlingslag får vittgående konsekvenser på en rad områden, visar en ny rapport från Almega.

Det kom ett mejl till redaktionen. Avsändare var Almega som i en bifogad rapport går bakom allmänna, svepande formuleringar och tränger djupare in i regeringens förslag om tuffare arbetsrättsliga krav för offentliga upphandlingar.

Tjänsteföretagens företrädare sparar inte på krutet. Förslaget får kritik på flera punkter. Förutom att det är ett allvarligt ingrepp i den svenska arbetsmarknadsmodellen, så är propån krånglig, dyr, otydlig och illa genomtänkt, anser Almega.

Av slutsatserna, som advokatfirman Lindahl presenterar på uppdrag av Almega, framgår att förslaget dels strider mot kollektivavtal, dels får konsekvenser som är svåra att förutse och skapar oreda och förvirring.

Stefan Holm, näringspolitisk expert på Almega, anser att rapporten tydligt visar att konsekvenserna av lagförslaget är mer vittomfattande än vad många, bland annat regeringen, inser.

– Dessutom är det en oberoende aktör som tycker till och drar slutsatser. Det är en styrka.

Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv, välkomnar rapporten.

– Det här är en bra rapport som på ett pedagogiskt sätt förklarar de arbetsrättsliga problemen inom ett komplext område.

Rapportförfattarna konstaterar bland annat att det inte går att bryta ut arbetsrättsliga krav, som lön, semester och arbetstid, ur ett kollektivavtal och tillämpa villkoren i ett upphandlat avtal. Reglerna i en upphandling är inte utformade efter kollektivavtal. Dessutom tecknas kollektivavtal i ett annat sammanhang, med en annan motpart och under andra förutsättningar, vilket skapar rättsliga och praktiska problem.

Lagförslaget innebär också att beställare ska tolka avtal och innehåll i kollektivavtal. Almega ser det som ett ingrepp i den svenska arbetsmarknadsmodellen, som leder till en maktförskjutning. Det är inte längre arbetsmarknadens parter som avgör vilket kollektivavtal som ska gälla vid en viss typ av arbete.

Rapporten pekar även på att det är svårt att förutse konsekvenserna av de nya reglerna.

Bland annat måste myndigheter ha tillräcklig kunskap för att kunna jämföra samtliga villkor som finns i de kollektivavtal som reglerar arbetet i ett avtal. Men eftersom alla kollektivavtal inte är offentliga kan en sådan jämförelse bli svår att genomföra. Företag hamnar i en liknande sits. De får svårt att bedöma förutsättningarna att uppfylla krav i olika slags upphandlingar. Lagförslaget uppfyller därför inte rättsprinciper om öppenhet och lika behandling, anser rapportförfattarna.

I rapporten varnas för att företag, som har samma kollektivavtal som den upphandlande myndigheten använder i ett anbud, gynnas på bekostnad av näringsidkare som inte sorterar under något avtal. Men ett företag kan gynnas, även om det inte tillämpar kollektivavtalet som beställaren anger. Enligt lagförslaget, så räcker det för ett företag att följa ett alternativt centralt kollektivavtal i samma bransch, trots att villkoren är mindre fördelaktiga för de anställda än vad som följer av det kollektivavtal som myndigheten valt.

Och använder beställaren olika kollektivavtal för samma typ av arbete, så måste leverantören leva upp till kraven i flera kollektivavtal beroende på vilket upphandlat avtal som de anställda utför vid en aktuell tidpunkt, framgår av genomgången.

En negativ effekt av regeringens förslag är att företag, som inte har kollektivavtal, använder sig av utländsk arbetskraft och ger anställda sämre anställningsvillkor, när de utför jobb utanför upphandlingsuppdraget. Dessutom riskerar den administrativa bördan att öka för småföretag som deltar i offentlig upphandling, enligt rapporten.

Bakgrunden till regeringens förslag är återkommande rapporter om lönedumpning och otrygga villkor i bland annat byggbranschen.

Ellen Hausel Heldahl ser gärna att en utredning tillsätts som undersöker hur vanligt det är med social dumping i offentliga kontrakt och även kommer med förslag på botemedel.

– Vi har haft svårt att hitta en utbredd social dumping i de branscher vi har undersökt, möjligtvis taxirörelsen undantagen, säger hon.

Stefan Holm håller med. Han understryker vikten av att ha bra på fötterna innan man går ut och föreslår en ny lag på grund av utbredd social dumping.

– Våra erfarenheter är också att det inte förekommer något utbrett missbruk av lön och arbetstid i samband med offentlig upphandling, säger han.

Läs rapporten

Offentlig upphandlingUpphandling
Skriven avPeter Ceder
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist