Stefan Gustavsson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige, Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag och Per Nordin, ordförande i Örebro och Värmlands Bussbranschförening.

Stefan Gustavsson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige, Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag och Per Nordin, ordförande i Örebro och Värmlands Bussbranschförening.

Region Örebro stoppar privata bussbolag: "Otroligt olyckligt"

NYHET Publicerad

OSUND KONKURRENS Region Örebros stadsbussar kommer snart att köras via regionens eget bolag. Det sätter stopp för privata aktörer. ”Stänger man marknaden är konkurrensen skadad”, säger Per Nordin, ordförande i Örebro-Värmlands Bussbranschförening.

Mats Gunnarsson (MP) regionråd och ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro.

Mats Gunnarsson (MP) regionråd och ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro.

Under våren klubbade regionstyrelserna i Örebro och Västmanland igenom att de tillsammans ska driva stadstrafik i båda länen. Region Örebro län kommer att köpa hälften av AB Västerås Lokaltrafik. Kostnaden beräknas bli cirka 54 miljoner kronor. Bolaget ägs i dag helt av region Västmanland. Därmed kommer kontrakten med Nobina och Keolis, som i dagsläget kör bussar för region Örebro, inte att handlas upp på nytt när de löper ut 2019.

Per Nordin, ordförande i Örebro-Värmlands Bussbranschförening, menar att de 54 miljoner som Örebro betalar för en del av bolaget bara är toppen av isberget.

– Det tillkommer bland annat bussar, administrativ personal och förare. Det är än så länge ingen som räknat på exakta siffror över tid. Men vi vet att konkurrens pressar priserna och det gynnar såklart alla. I slutändan kommer detta beslut att drabba skattebetalarna, säger han.

Under hösten kommer Länsstyrelsen i Örebro att presentera sin första budget för det kommunalägda företaget. Per Nordin berättar att han nu har en tät dialog med politikerna i regionen. Han hoppas att regiontrafiken inte kommer att stängas på samma sätt som stadstrafiken.  

– Det kan bli nästa steg. I dag kör vi även för idrottsföreningar, pensionärsföreningar och till och med skolskjuts runt om i regionen. Den kombinationsmöjligheten försvinner helt om kommunen kör i egen regi.

Stefan Gustavsson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige, är väldigt kritisk till region Örebros beslut.

– Jag har varit i branschen i snart 20 år, från dess att man gick från kommunal och landstingsägd kollektivtrafik. Att vi nu ser en tillbakagång i kollektivtrafiken är oerhört tråkigt.

Det var först på 1990-talet som kommuner började upphandla kollektivtrafik från privata entreprenörer. Forskning visar att kostnaderna för kollektivtrafiken då minskade med upp till 20 procent.

– Sverige är och har länge varit ett föregångsland när det gäller kollektivtrafiken. Här har vi kunnat konkurrera och få fram den bästa tänkbara kollektivtrafiken för minst pengar. Den är också mer hållbar, säger han.

Även Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, är kritisk mot beslutet att stänga marknaden.

– Vi tycker att det är otroligt olyckligt. Dels förlorar man fördelarna med konkurrens och dels hindrar man företagens möjligheter att verka både lokalt och nationellt. Det man gör är ju att stänga marknaden helt, säger hon.

I dag drivs majoriteten av all kollektivtrafik av privata entreprenörer i landet. Enligt Anna Grönlund sprider sig nu oron bland medlemsföretagen runt om i landet.

– Upphandlingar går ju i cykler och nu ser vi framför oss en femårs-period där nästan alla avtal löper ut. Såklart skapar det en oro för företagen när en region så stor som Örebro väljer att stänga marknaden. Men vi ser inte någon tendens ännu att det kommer att bli likadant i andra delar av landet, säger hon.

Enligt Mats Gunnarsson (MP) regionråd och ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro, är beslutet helt drivet av att ”skapa mervärde till samhället”.

– I dag domineras branschen av fem stora bolag och med så få aktörer uppnås inte den konkurrens som man vill ha. De har haft alla möjligheter att pressa priserna och skapa bättre villkor för förarna men de har inte gjort ett strålande jobb, säger han.

Han menar att de nu kan sänka kostnaderna, få en diversifierad bussflotta och utveckla verksamheten.

Stefan Gustavsson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige, menar att branschen gärna konkurrerar med kommunalt ägda bolag, men att konkurrensen måste ske på lika villkor.

– När man stänger marknaden på det här sättet är konkurrensen skadad. Detta är i slutändan en fråga om hur man bäst använder sig av skattepengar.

Han menar att argumenten för att stänga marknaden på grund av för få aktörer är helt fel.

– Att skylla på att det är få aktörer som varit på marknaden och därför stänga marknaden är väldigt fel väg att gå.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kommunal busstrafik oroar privata bolag

OSUND KONKURRENS Regioner och kommuner diskuterar att driva kollektivtrafik för buss i egen regi. Det riskerar att slå hårt mot bussbranschen eftersom samhällsbetalda transporter står för över 90 procent av intäkterna, enligt Transportföretagen.
NYHET Publicerad:

Här är landets första krångelombudsman

FÖRETAGSKLIMATET Malin Johnsson är landets första krångelombudsman. Kommunalrådet Peter Danielsson (M) jobbar hårt för att minska regelkrånglet men anser att kommunen har hamnat i en återvändsgränd och vill därför testa något nytt.
NYHET Publicerad:

Så blev kommunen kvitt förlorarstämpeln

FÖRETAGSKLIMATET 195 platser uppåt i kommunrankingen på tre år. Det är effekten av att Kungsör lägger sig nära företagarnas hållning. ”Vi satte oss ner och började prata med varandra, inte om varandra. Det hade ingen gjort tidigare, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Snabbfotade politiker lyfter Falkenberg i näringslivsranking

RANKING 2019 Det är enkelt att driva företag i Falkenberg, anser Lotta Peltoarvo, en av kommunens entreprenörer. ”Mycket handlar om närheten mellan kommun och företag. Vi känner oss lyssnade på”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Sjudande näringsliv hos årets klättrare

RANKING 2019 Dalakommunen klättrar 158 placeringar, från plats 256 till 98 i årets undersökning. ”Det har aldrig varit roligare att vara företagare i Malung-Sälen”, säger Leif Nilsson.
NYHET Publicerad:

Här trivs företagen bäst – och sämst

RANKING 2019 Tydlig, tillgänglig och professionell. Så vill många företag att deras hemkommun ska vara. Och alla dessa egenskaper hittar vi hos – just det – Solna. Kommunen är bäst på företagande för tolfte gången i rad, enligt en färsk näringslivsranking.
NYHET Publicerad:

Prao omtyckt återvändare till skolan

PRAO Under tre veckor i oktober är det återigen dags för elever från Vara kommuns två högstadieskolor att prova på arbetslivet. Kommunen anses som ett gott exempel på en lyckosam process för att återinföra den lagstadgade praktiska arbetslivsorienteringen för elever.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Landets bästa myndighetskommuner – så tycker företagarna 

FÖRETAGSKLIMAT Tillstånd, tillsyn, bygglov och tillgången till mark och lokaler. Kommuner hanterar frågor som påverkar företagandet på många sätt. Se vilket betyg det lokala näringslivet ger myndighetsutövningen i sin hemkommun.
NYHET Publicerad:

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

FÖRETAGSKLIMAT Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Här finns bäst förutsättningar för företagen

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten visar årets företagarenkät. ”Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten”, konstaterar Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Krögare optimistiska till ny e-tjänst – mindre krångel utlovas

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lika enkelt att söka serveringstillstånd i hela Blekinge, och hela processen ska kunna skötas digitalt. Det är tanken bakom e-tjänsten Serverat, som nu rullas ut i Blekinges fem kommuner. Länet  ska nu erbjuda en helt digital process. "Denna typ av kontakt med myndigheter uppskattar jag som företagare på grund av de tydliga stegen som i sin tur är tidsbesparande", säger David Berg, vd på restaurang Havsviken i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.