Stefan Gustavsson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige, Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag och Per Nordin, ordförande i Örebro och Värmlands Bussbranschförening.

Stefan Gustavsson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige, Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag och Per Nordin, ordförande i Örebro och Värmlands Bussbranschförening.

Region Örebro stoppar privata bussbolag: "Otroligt olyckligt"

NYHET Publicerad

OSUND KONKURRENS Region Örebros stadsbussar kommer snart att köras via regionens eget bolag. Det sätter stopp för privata aktörer. ”Stänger man marknaden är konkurrensen skadad”, säger Per Nordin, ordförande i Örebro-Värmlands Bussbranschförening.

Mats Gunnarsson (MP) regionråd och ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro.

Mats Gunnarsson (MP) regionråd och ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro.

Under våren klubbade regionstyrelserna i Örebro och Västmanland igenom att de tillsammans ska driva stadstrafik i båda länen. Region Örebro län kommer att köpa hälften av AB Västerås Lokaltrafik. Kostnaden beräknas bli cirka 54 miljoner kronor. Bolaget ägs i dag helt av region Västmanland. Därmed kommer kontrakten med Nobina och Keolis, som i dagsläget kör bussar för region Örebro, inte att handlas upp på nytt när de löper ut 2019.

Per Nordin, ordförande i Örebro-Värmlands Bussbranschförening, menar att de 54 miljoner som Örebro betalar för en del av bolaget bara är toppen av isberget.

– Det tillkommer bland annat bussar, administrativ personal och förare. Det är än så länge ingen som räknat på exakta siffror över tid. Men vi vet att konkurrens pressar priserna och det gynnar såklart alla. I slutändan kommer detta beslut att drabba skattebetalarna, säger han.

Under hösten kommer Länsstyrelsen i Örebro att presentera sin första budget för det kommunalägda företaget. Per Nordin berättar att han nu har en tät dialog med politikerna i regionen. Han hoppas att regiontrafiken inte kommer att stängas på samma sätt som stadstrafiken.  

– Det kan bli nästa steg. I dag kör vi även för idrottsföreningar, pensionärsföreningar och till och med skolskjuts runt om i regionen. Den kombinationsmöjligheten försvinner helt om kommunen kör i egen regi.

Stefan Gustavsson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige, är väldigt kritisk till region Örebros beslut.

– Jag har varit i branschen i snart 20 år, från dess att man gick från kommunal och landstingsägd kollektivtrafik. Att vi nu ser en tillbakagång i kollektivtrafiken är oerhört tråkigt.

Det var först på 1990-talet som kommuner började upphandla kollektivtrafik från privata entreprenörer. Forskning visar att kostnaderna för kollektivtrafiken då minskade med upp till 20 procent.

– Sverige är och har länge varit ett föregångsland när det gäller kollektivtrafiken. Här har vi kunnat konkurrera och få fram den bästa tänkbara kollektivtrafiken för minst pengar. Den är också mer hållbar, säger han.

Även Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, är kritisk mot beslutet att stänga marknaden.

– Vi tycker att det är otroligt olyckligt. Dels förlorar man fördelarna med konkurrens och dels hindrar man företagens möjligheter att verka både lokalt och nationellt. Det man gör är ju att stänga marknaden helt, säger hon.

I dag drivs majoriteten av all kollektivtrafik av privata entreprenörer i landet. Enligt Anna Grönlund sprider sig nu oron bland medlemsföretagen runt om i landet.

– Upphandlingar går ju i cykler och nu ser vi framför oss en femårs-period där nästan alla avtal löper ut. Såklart skapar det en oro för företagen när en region så stor som Örebro väljer att stänga marknaden. Men vi ser inte någon tendens ännu att det kommer att bli likadant i andra delar av landet, säger hon.

Enligt Mats Gunnarsson (MP) regionråd och ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro, är beslutet helt drivet av att ”skapa mervärde till samhället”.

– I dag domineras branschen av fem stora bolag och med så få aktörer uppnås inte den konkurrens som man vill ha. De har haft alla möjligheter att pressa priserna och skapa bättre villkor för förarna men de har inte gjort ett strålande jobb, säger han.

Han menar att de nu kan sänka kostnaderna, få en diversifierad bussflotta och utveckla verksamheten.

Stefan Gustavsson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige, menar att branschen gärna konkurrerar med kommunalt ägda bolag, men att konkurrensen måste ske på lika villkor.

– När man stänger marknaden på det här sättet är konkurrensen skadad. Detta är i slutändan en fråga om hur man bäst använder sig av skattepengar.

Han menar att argumenten för att stänga marknaden på grund av för få aktörer är helt fel.

– Att skylla på att det är få aktörer som varit på marknaden och därför stänga marknaden är väldigt fel väg att gå.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Stockholms företagsklimat rasar: "Det är en kollaps"

FÖRETAGSKLIMAT På tre år har Stockholms företagsklimat rasat 101 placeringar på Svenskt Näringslivs ranking. Trafikkaos och dålig service är bidragande faktorer, vittnar företagare om. ”Man blir behandlad som om man är kriminell”, sa Johannes Cullberg, grundare av matvarukedjan Paradiset.
NYHET Publicerad:

Bemanningsföretag: Vi gjorde arbetsförmedlingens jobb

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Bemanningsföretaget Kornboden i Örnsköldsvik kostar på utbildningar för industri- och verkstadsarbetare för att lösa akuta problem hos kunder. Vd Malin Vedman är kritisk mot Arbetsförmedlingen som hon tycker skulle sköta den biten bättre. "Med små medel skulle Arbetsförmedlingen kunna vara ett starkt stöd för industriföretag och verkstadsföretag, men jag tycker inte de har lyssnat på marknaden", säger hon.
NYHET Publicerad:

Bättre bemötande med bra vi-känsla

FÖRETAGSKLIMAT Under en period slutade det en person i månaden på Samhällsbyggnadskontoret i Oskarshamn. Men nu har arbetsron och glädjen kommit tillbaka. Det märker ledningen och personalen såväl som kunderna, alltså företagen och övriga invånare.
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet”

FÖRETAGSKLIMAT Nye näringslivschefen i Sölvesborg siktar högt och lovar stärkta insatser för bättre företagsklimat. Samverkan och transparens är nyckelorden.
NYHET Publicerad:

Långsamma kvarnar hot vid Kiruna-omvandling

FÖRETAGSKLIMAT ”Ur företagsperspektiv ser jag klara risker med omvandlingen av Kiruna. De kommunala kvarnarna maler väldigt långsamt och det kan därför bli svårt för mindre företag att våga satsa samtidigt som man säger att staden ska expandera. De stora klara sig alltid. Men man får inte glömma bort att det behövs kringbyggnader också för att få ihop helheten, inte bara stora klossar!” Det säger Stefan Puonu, Malmfältets Entreprenadbyrå.
NYHET Publicerad:

Garanterat svar inom 24 timmar, en del i Ystads framgång

FÖRETAGSKLIMAT Ystads kommun har de senaste två åren klättrat rejält i Svenskt Näringslivs årliga ranking över företagsklimat. Från plats 107 år 2015 till plats 25 i år. ”Det handlar om ett nära och tätt samarbete mellan kommun och näringsliv, jobbar vi ihop så når vi mycket längre”, säger Rebecka Spånberg, vd på BLS Industries.
NYHET Publicerad:

”Vi dokumenterar ihjäl oss!”

FÖRETAGSBESÖK Företagen drunknar i pappersarbete och riskerar tappa betydande investeringar på grund av segdragna myndighetsprocesser. "Mängden dokumentation är kopiös" säger Johan Larsson, fabrikschef på Lyckeby Starch i Mjällby vid ett företagsbesök nyligen.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv möter – Marianne Sjöö

SVENSKT NÄRINGSLIV MÖTER Tidningen Entreprenör rankande nyligen Marianne Sjöö på plats 29 över Sveriges största kvinnliga företagare. Marianne är ICA-handlare i Ale kommun och vi har träffat henne för en intervju.
NYHET Publicerad:

Personalbrist bromsar Boden-utbyggnaden

KOMPETENSFÖRSÖRJNING ”Här söker vi nya medarbetare ganska ofta. Vi har ett 15-tal anställda, men faktiskt ständiga behov av nytt folk. Men det känns trögt. Det går att skylla på att branschen är speciell och att det finns behov av särskilda kunskaper. Men vill man bara så kan man också lära sig det som behövs!” Det säger Ulf Gustafsson som tillsammans med sin bror Patrik Gustafsson äger Bodensläp AB.
NYHET Publicerad:

Engagemanget är avgörande

FÖRETAGSBESÖK De är två helt olika företag, men båda satsar på nya och spännande idéer för att kunna växa i framtiden. Vi tog med riksdagsledamoten Magnus Manhammar (S) på företagsbesök till Johannishus Godsförvaltning i Ronneby och Contura Steel i Mörrum.
NYHET Publicerad:

Värna om företagen innan det är för sent

FÖRETAGSKLIMAT En av Europas modernaste spackelfabriker håller på att ta form i Simrishamn. Det är företaget SimFAS Sweden AB som flyttar och bygger ut sin produktion. Men att få alla tillstånd har inte varit enkelt, och fortfarande finns flera frågetecken. Vd Sten Christiansson efterlyser en bättre dialog mellan kommunen och företagarna.
NYHET Publicerad:

Regional samverkan inom Teknikcollege löser kompetensförsörjningen

GÄSTKRÖNIKA "Kompetensförsörjningen är en av de största utmaningarna för svensk industri och ett hinder för många företag att växa. Teknikcollege har gett oss verktyg och en struktur för att ta tag i detta. Genom regional samverkan och utbildningar utformade efter näringslivets behov stärks svenska företags konkurrenskraft vilket i sin tur ger förutsättningar för jobb och välfärd." Det skriver Adis Martinovic, processledare på Teknikcollege Mälardalen, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Klubb för företagare succé i Storfors

FÖRETAGSKLIMAT En klubb där företag träffas för att diskutera näringslivsfrågor visade sig vara ett lyckat initiativ från Storfors kommun. ”Vi går från att känna till varandra till att känna och hjälpa varandra”, säger företagaren Daniel Sköld. Klubben är en av 60 aktiviteter som kommunen jobbar med för att lyfta företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Regionalt samarbete ska lyfta företagsklimat

GÖTEBORG Anna-Lena Johansson, Business Region Göteborg, har satt snurr på näringslivsfrågorna i tretton kommuner. ”Vi har som mål att ha det bästa företagsklimatet bland storstadsregionerna.”
NYHET Publicerad:

Inspirationsdag över hela landet

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat äger rum vid fyra tillfällen nästa år. Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv, hoppas på fler deltagare 2018 när man sprider dagen geografiskt.
NYHET Publicerad:

Han ska få snurr på näringslivsarbetet i Karlshamn

FÖRETAGSKLIMAT Om ett år ska lotsfunktionen vara tillbaka, samarbetet med företagen stärkt och näringslivsenheten utökad med ytterligare en näringslivsutvecklare. Det är målet för Karlshamns nye näringslivschef Mathias Wijk.
NYHET Publicerad:

Göteborg och de kommunala bolagen

FREDAGSKRÖNIKA Nej, det är varken ett kopplingsschema för ett kretskort eller ett tunnelbanesystem. Det är koncernstrukturen över Göteborg stads kommunala bolag. Tidigare under veckan annonserade vi en tävling på vår facebooksida där våra följare fick gissa mellan dessa tre alternativ. Tanken var att på ett lite humoristiskt sätt gestalta hur komplex och omfattande verksamheten är, men den förtjänar också en allvarligare diskussion.  Göteborg behöver reda upp i djungeln av kommunala bolag, inte minst för sin egen skull.
NYHET Publicerad:

Kommunerna handlar för 642 miljarder

UPPHANDLING Det är landets kommuner som köper mest. Och det är stora summor det handlar om. Värdet på den offentliga upphandlingen i Sverige är svindlande 642 miljarder.
NYHET Publicerad:

Livsmedelsverkets nya betalningar välkomnas av restaurangägare

REGLER Nu vänder Livsmedelsverket helt om och efterfrågar att kommunerna enbart tar betalt efter utförd livsmedelskontroll istället för i förskott, som idag. "Det låter jättebra. I dag tvingas vi betala en avgift varje år, oavsett om det kommer hit någon eller inte", säger företagaren Jeanette Bohman, som hyllar initiativet.
NYHET Publicerad:

Politiskt ointresse av att träffa välfärdsföretagare

FÖRETAGSKLIMAT Mansour Nozhatzadeh, vd för Distriktsköterskegruppen Q-ra i Västerås, är lite besviken på några politiker. Han har liksom, några andra engagerade företagare i Västmanland, skickat vykortsinbjudan om att besöka vårdföretaget Q-ra till två av länets riksdagsledamöter. "Det känns väldigt tråkigt att de inte hörsammande vår inbjudan, det borde ligga i deras intresse att träffa oss företagare som skapar arbeten och välfärd.", säger Mansour.