Vårdstyrkans äldreboende i Täby var nyligen en av tre finalister i tävlingen Arla Guldko i kategorin Bästa seniormatglädje. ”Vi försöker hela tiden tänka utifrån vad som är bäst för våra gamla och hur vi kan förenkla och förbättra”, säger vd:n Marita Eerola.
Måltiden är en betydelsefull och positiv del av dagen för den som bor på ett äldreboende, konstaterar hon. Även om Vårdstyrkan ordnar många aktiviteter orkar inte alla vara med på dem.
– Men alla måste ju äta, och att umgås och diskutera över mat som väcker minnen är också en aktivitet. Ögonen och öronen äter lika mycket som munnen och magen.
Att all mat lagas på plats av anställda kockar höjer både kvalitet och status på måltiden, enligt Marita Eerola. Men det handlar också om att personalen vet hur de ska agera och hur miljön kan göras harmonisk. Allt från inredning och hur vårdtagare bör placeras utifrån olika behov, till hur maten läggs upp på tallriken för de som inte kan ta själva.
– För en dement person måste tallriken se ut på ett speciellt sätt för att de ska klara av att äta. En del behöver guidning. Medarbetare sitter ofta med vid borden, som en värdinna, och deltar i samtalet.
Vårdstyrkan har jobbat mycket med att strukturera sitt kvalitetsarbete och göra kvalitetsbegrepp synliga i vardagen för sina medarbetare. Det har ökat både engagemang och viljan att ta initiativ.
– Genom att göra kvalitetsledningssystemet tillgängligt och lättförståeligt för blir det mycket lättare för medarbetarna att ta det till sig och hitta nyckeln till hur vi ska jobba.
De anställda involveras i diskussioner kring kvalitet på olika sätt. När det gäller maten finns det ett kostråd och en dietist, men det finns även forum för andra frågor, till exempel arbetsmetoder.
– Vi försöker hela tiden tänka utifrån vad som är bäst för våra gamla, och hur vi kan förenkla och förbättra. Kvaliteten höjs direkt när vi ändrar saker som kanske inte är så stora men som gör skillnad för de äldre i deras vardag. Det lilla till det stora är kvalitet.
Av de tre som startade Vårdstyrkan för tio år sedan är bara Marita Eerola kvar sedan de andra har gått i pension. När de grundade företaget var det för att de som anställda i kommunal verksamhet upplevde att de aldrig fick möjligheten att förändra och förbättra.
– Vi insåg att det med samma pengar kunde göras så mycket bättre genom att effektivisera och göra rätt saker. Kommunen gick ständigt med underskott – det var som ett slukhål. Nu använder vi pengarna på ett helt annat och mycket smartare sätt.
Vårdstyrkan har idag två äldreboenden och hemtjänstverksamhet, och största skillnaden jämfört med kommunens verksamheter är korta beslutsvägar och möjligheten att påverka.
– Är det några som vill ha grillkvällar åker vi och köper en grill. I kommunen kunde sådana beslut ta månader av upphandlingar och diskussioner.
Fortfarande styrs verksamheten av samma tankar som när företaget startade: Att de äldre ska få det absolut bästa som finns i slutet av sina liv.
-De ska må gott, känna trygghet och ha ett bra liv – det ska vara gött å leva. Den som är äldre måste få möjlighet att leva efter sin förmåga, och där kan vi bistå med sådant de inte klarar.
Samtidigt är Vårdstyrkan mån om att de äldre fortfarande ska känna att de sköter sig själva, vilket är en stor konst för personalen som kliver in i en omvårdnadssituation.
– Mycket handlar om hur vi ser på vårdtagarna. Hos oss säger de inte att de blir tvättade utan att de duschar, även om vi hjälper till. Det är en enorm skillnad i upplevelse.
Det som uppehåller Marita Eerolas tankar just nu är att bibehålla kvaliteten trots minskade resurser.
– Det är en verklig utmaning med tanke på att ersättningen inte följer med våra kostnadsökningar. I praktiken innebär det en sänkning för oss.
Fortfarande är drivkraften för Marit att hon gör det hon tror på och att få göra skillnad.
– Jag har alltid älskat mina gamla och att få förbättra och göra saker snabbare, bättre, snyggare… Därför är det fantastiskt att förverkliga den här idén.
Tävlingskategorin Bästa seniormatglädje i Arla Guldko är öppen för alla kök som serverar seniorer och satsar på matglädje.
Juryn tittar framför allt på:
Allmän matglädje
Tankar på miljön
Mötet med gästen
Alternativ mat och dryck
Servering
Långsiktighet och engagemang