NYHET8 oktober 2018

EU:s protektionism visar sitt fula tryne

EU:s protektionism borde få större utrymme i debatten. Ofta göms frågan i snåriga och tekniska formuleringar, anser Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt.

Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv.

Vi i Europa anklagar gärna andra länder för att agera protektionistiskt. I de sammanhangen lyfter vi fram de skadeverkningar som protektionism kan ha. Det som dock glöms bort är att EU också kan vara en rejält god kålsupare när det gäller att försöka skydda sina egna intressen, till och med på bekostnad av principer som i andra sammanhang lyfts som viktiga.

Frågor kring EU:s protektionistiska agerande borde få betydligt större utrymme i den allmänna debatten. Agerandet har dock en tendens att gömmas undan i frågor som ter sig snäva och tekniska.

Ett tydligt exempel på detta har nyss varit ute på remiss. Bakom den långa rubriken ”EU-kommissionens förslag om EU:s anslutning till Lissabonsystemet inom WIPO för skydd av ursprungsbeteckningar och geografiska beteckningar” gömmer sig både det ena och det andra. Och det gömmer sig bra, eftersom få kan läsa rubriken och förstå vad det handlar om. Rubriken gör dessutom att det låter som ett rejält sömnpiller.

På ytan ter det sig också vällovligt. Det hänvisas till kända fenomen som champagne och parmaskinka, jordbruksprodukter som vi i många år hanterat som att de måste komma från ett visst geografiskt område. I själva verket handlar det om ett förslag som kan slå undan benen på en central del av immaterialrätten, nämligen varumärkesrätten.

Varumärkesrätten, liksom andra immaterialrättigheter, balanserar hela tiden olika intressen mot varandra. I vårt ekonomiska system finns en strävan efter konkurrensfrihet. Såväl skydd för geografiska beteckningar som varumärkesrättigheter innebär en begränsning i denna frihet.

I varumärkesrätten finns en mängd inskränkningar för att balansera rättighetshavarens intressen gentemot konkurrensfriheten. Varumärken kan exempelvis förlora skyddet om de kommer att bli allmänna beteckningar för varor. När det gäller ursprungsbeteckningar och geografiska beteckningar finns inte denna typ av begränsningar.

Skulle det bara gälla champagne och parmaskinka vore denna kraftfulla begränsning av konkurrensfriheten kanske inte något att uppröras över. Vad som inte fullt ut står i det material kommissionen skickat ut är att den också arbetar på många sätt för att utvidga området för sådana beteckningar, långt bortom champagne. Dessutom långt bortom jordbruksprodukter.

Sättet att utvidga ett område som innebär att konkurrensfriheten till stora delar försvinner är problematiskt på såväl den inre marknaden som i relation till omvärlden. EU har länge kritiserats internationellt för att använda geografiska ursprungsbeteckningar i protektionistiskt syfte, inte minst i samband med frihandelsavtal.

Varumärkesrätten är en av EU:s absoluta kronjuveler, inte minst för dess sätt att balansera ensamrätt med konkurrensfrihet. Det här förslaget går helt på tvärs med det sättet att balansera intressen. EU-kommissionen sätter sin trovärdighet på spel, men deras utgångspunkt tycks vara att det är värt det för att skydda sådant som har sitt ursprung här. Det vill säga: Det är fråga om protektionism som visar sitt fula tryne.

ImmaterialrättsstrategiFrihandel
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist