Det är en stor utmaning för att företag att förvandla forskning till en god affär men det går, menar en expert på immaterialrätt. ”Nyckeln ligger i en gemensam förståelse och att medarbetare pratar med varandra”, sa Ia Modin, advokat och expert inom immaterialrätt, på ett seminarium.
Går det ens att kommersialisera den information som utgör de immateriella tillgångarna, var frågan inför seminariet ”Nyttiggörande av forskning – Att göra kunskapen till en tillgång, och tillgången till en affär”, arrangerat av Svenskt Näringsliv. Det var en del i en serie seminarier på temat ”Vem äger vad?”.
– Vi har identifierat att det är många som inte kan tillräckligt mycket om immaterialrättigheterna och deras användning, vilket leder till bristande tillvaratagande av tillgångar och potentiella tillgångar, sa Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt, i sin inledning.
Ia Modin, advokat och expert inom immaterialrätt, menade att mycket handlar om hur framgångsrikt de olika avdelningarna inom ett företag kommunicerar med varandra. Med en effektiv kommunikation går det att förvandla de immateriella tillgångarna till en lönsam affär.
Hon liknade forskarna, styrelsen, företagsledningen och juristerna vid att deras respektive avdelningar sitter fast i en varsin silo utan tillräckligt bra kontakt med varandra. Därför talar avdelningarna inte samma språk och risken för missförstånd vad gäller patent och avtal är uppenbar.
– Jag möter väldigt många företag som är plågade och oroliga inför att de ska ge sig ut i affärsspelet med sina immateriella tillgångar. Ibland är det bra att vara lite ängslig men man måste ju också våga för annars händer ju ingenting, sa Ia Modin.
Dilemmet för ett företag är ofta att forskningsavdelningen och juridikavdelningen pratar helt olika språk och då är det viktigt att företagsledningen ser till att kommunikationen fungerar. Informationshantering kring forskning, patent och olika juridiska avtal kan vara avgörande för om ett företag blir framgångsrikt, menade Ia Modin.
– Det här handlar om vanliga människor som inte har några magiska hjärnor som håller ordning på alla patent och avtal intuitivt och därför tappas viktig information längs vägen. Det kan bli väldigt farligt med risk för patentintrång och därför är det viktigt att företagsledningen ser över sin informationshantering, sa hon.
– Det gäller att skapa tydliga kopplingar mellan avdelningarna och hantera de immateriella tillgångarna på ett strategiskt sätt. Jag vill slå ett slag för att företagen ska tänka på juridiken som en strategisk resurs. Får man med juridikfunktionens erfarenhet tidigt i processen kan man använda sina kommersiella avtal som verktyg för att forma affärsmodellerna och skapa konkurrensfördelar.
För att komma till de högsta nivåerna måste avdelningarna jobba tillsammans.
Ia Modin betonade flera gånger att det är svårt för ett företag att utvecklas och växa om avdelningarna sitter fast i sina silos.
– För att komma till de högsta nivåerna måste avdelningarna jobba tillsammans. Informationshantering och avtalshantering är helt avgörande för att kunna kommersialisera sina immateriella tillgångar och den här förståelsen måste hela företaget nå. Nyckeln ligger i en gemensam förståelse och att medarbetare pratar med varandra.
Christina Wainikka rundade av seminariet med att understryka att Svenskt Näringsliv menar allvar med att lyfta fram de immateriella tillgångarnas möjligheter. Dessa tillgångar har stor betydelse för tillväxt och konkurrenskraft inom kunskapsekonomin.
– Det sker nu strategiska satsningar på forskning både från näringsliv, akademi och politiken. Men om vi inte får ordning på de här frågorna, alltså vem som har rätt att äga vad, då är det att kasta pengarna i sjön, sa Christina Wainikka.
ImmaterialrättsstrategiPatenträttForskning och innovation